שחר וולף | יום ח' טבת ה׳תשפ״ב 12.12.2021

ישראל הכי יקרה, אבל גם הכי מצליחה. איך זה קורה?

איך יתכן שישראל היא המדינה היקרה בעולם ומאידך המצליחה ביותר בעולם? • שחר וולף, כלכלן מנהל לשעבר בבנק דיסקונט ובעל חברה ליעוץ משכנתאות ופיננסים, מפרט את מה שקורה בעולם הכלכלה לאחרונה ומעניק טיפים לגולשי COL  
ישראל הכי יקרה, אבל גם הכי מצליחה. איך זה קורה?
כותב השורות, שחר וולף

איך יתכן שישראל היא המדינה היקרה בעולם ומאידך המצליחה ביותר בעולם?

"תל אביב היא העיר היקרה בעולם", אין עיתון בעולם שמכבד את עצמו שלא פרסם את הידיעה הזאת בשבוע שעבר. מגזין 'אקונומיסט' הבריטי עשה מחקר ובו בדק את יוקר המחיה הקיים בערים החשובות ביותר בעולם ובמסגרתו תל אביב זכתה בתואר המפוקפק של העיר היקרה ביותר בעולם.

אגב תל אביב ולא ירושלים רק מסיבה פוליטית. כדי לבדוק זאת בדקו 200 שירותים חיוניים כגון: מזון, תחבורה, חשמל, מים, תרופות וכו' ( צריך לזכור שהסכום הכולל נמדד בדולרים ויוצר עיוות מסוים).

מאידך, משהו משמח מאד שספק הוסתר, אבל בטח לא שמעתם עליו, הוא שארגון ה- OCED (הארגון הכלכלי של המדינות המפותחות) הכריז כי כלכלת ישראל היא המצטיינת בעולם. הארגון שיבח את ישראל על ההצלחה המיוחדת להתמודד עם משבר הקורונה, לצאת ממנה כמעט ללא נזקים ולאפשר לכלכלה להמשיך ולצמוח, וכפועל יוצא מזה לאזרחי ישראל לחיות ברמת חיים גבוהה יותר.

הצמיחה בישראל בשנה הבאה בע"ה עתידה להגיע על פי התחזיות ל-5%, התחזית צופה כי היצוא יזנק, עשרות מליארדי דולרים עתידים להגיע לישראל מהשקעות זרות, האבטלה תרד משמעותית ( מה שאנחנו כבר רואים בפועל) ורמת החיים בישראל תזנק, כל הדברים האלה קורים הפוך מכל העולם.

לדוגמא, בארה"ב יוקר המחיה עלה השנה כבר בכמעט 7%, בארופה ב5%, בישראל יוקר המחיה עלה רק ב-2.5%.

זה אמנם המון אבל זה פחות מהעולם כולו. מאידך, התחזית שלי וכן של מומחים רבים היא שכל העלאות המחירים שאנחנו חווים כעת יתמתנו במשך השנה הבאה באמצעות הבנת הביקושים וסיפוקם (לדוגמא ענף הרכב היום חווה מחסור אך ראשי הענף מבינים זאת ועושים הכל כדי לספק את הביקושים דבר שיביא למיתון עליית המחירים ואולי גם לירידה מסוימת).

שתי החדשות האלו סותרות זו את זו, מצד אחד הכי יקרה מצד שני הכי מצליחה, אבל אולי פתרון החידה נמצא בחידה עצמה: ישראל הכי יקרה משום שהמטבע שלה, השקל הוא המטבע החזק ביותר בעולם, השקל הוא המטבע הכי חזק בגלל שהכלכלה הישראלית מוצלחת, הכלכלה שלנו היא דוגמא לאיך כלכלה צריכה להתנהל. המדיניות שלנו היא שמרנית (75% מימון במשכנתא לעומת 100% במקומות אחרים), אך המדיניות הזו מוכיחה את עצמה שוב ושוב כשומרת עלינו וכמיטיבה איתנו לאורך זמן.

הכלכלה שלנו מצליחה כי היא מושתת רבות על יצוא ההייטק הישראלי, השקעות רבות מגיעות אלינו בגלל המוח היהודי. השקל התחזק ביותר מ20% לעומת הדולר והיורו ב-6 השנים האחרונות, אך במקביל במונחים דולרים השכר הממוצע בישראל עלה ב40% ב-6 השנים האחרונות. אין שום מדינה מפותחת שבה נרשמה עליה דומה בשכר, כח הקנייה שלנו בפיחות האינפלציה (עליית יוקר המחיה) לא רק שלא ירד למרות היותנו מדינה יקרה אלא עלה מאד, עפ"י מחקרים רבים בעיקר בשכבות החלשות.

רבים מערי העולם נחשבים זולות יותר מת"א, אבל האוכלוסייה שלהם משתכרת הרבה פחות והם עניים יותר. זה עוד סיבה להודות כל בוקר לקב"ה שעוזר לנו ושומר עלינו ועל הכלכלה שלנו.

לתגובות ושאלות : [email protected]

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.