הרב שמעון אייזנבך | יום ו' טבת ה׳תשפ״ב 10.12.2021

וויכוח ניטש בהתוועדות עם יהודי בלי כיפה שסירב בתוקף לברך

אמנם כולם חוגגים בימים אלה את הדידן נצח המפורסם, אבל אני רוצה להתעכב עוד קצת על י"ט כסלו, ראש השנה לחסידות • רבה של שכונת השחמון באילת הרב שמעון אייזנבך בטור נוסף של זיכרונות וסיפורים מכלי ראשון - מיוחד למגזין שישי של COL
וויכוח ניטש בהתוועדות עם יהודי בלי כיפה שסירב בתוקף לברך
בעיגול: כותב השורות

אכן כבר הגענו לה' טבת, אבל אני עדיין נתון תחת רושמו של החג הגדול, חג החגים י"ט בכסלו.

לפני שנים השתתפתי בהתוועדות של אחד מזקני החסידים ביומא דפגרא מסויים והוא התוועד על היומא דפגרא הקודם באומרו שהוא עדיין לא מיצה אותו...

ידועה התבטאותו המיוחדת ונוראת ההוד של אדמו"ר הזקן כשביקשו ממנו לכתוב את מגילת י"ט כסלו אותה יקראו מידי שנה כשם שקוראים את מגילת אסתר, והוא ענה לחסידיו בזה הלשון:

"זה היום יוקבע למועד תמידי בישראל אשר בו יתגדל ויתקדש שמיה רבה ויתעוררו אלפי לבבות בישראל בתשובה ועבודה שבלב, כי המעשה חקוקה בלב ישראל דלעילא וכתובה בלב ישראל דלתתא".

רבינו הזקן לא רק ייחל ואיחל לכך אלא שדבריו שיצאו מפי קדשו קבעו את היום הזה למועד תמידי אצל כל יהודי באשר הוא החל מרבנים וראשי ישיבות ועד לכל אשר בשם ישראל יכונה.

כבר סיפרתי בהזדמנות אחרת כי בשנת תש"נ הגיע לאילת לחגיגת י"ט כסלו האורח הדגול הרב שלמה גורן ז"ל שהיה ידוע בקשריו הרצופים עם הרבי ועל השעות הרבות שישב ביחידות. למחרת החגיגה סיירנו עמו בנמל אילת על אחת הגוררות והסיור הפך למעין התוועדות זוטא שכללה סיפורים מעניינים ממנו על הרבי.

כשהסתיים הסיור ועלינו ליבשה אחז הרב גורן בידי המלווים אותו והחל להרקיד אותם בשירת 'ופרצת' והיה זה מחזה נפלא לראות את קבוצת האנשים החסידים ואנשי נמל אילת רוקדים בצוותא לאור היום בריקוד חסידי.

לכשהסתיים הריקוד אמר הרב גורן לסובבים אותו: "חסרה היתה לי אתמול בהתוועדות של י"ט כסלו שירת 'ופרצת', ועתה השלמתי אותה".

אחד מהמקורבים שלנו באילת שהשתתף לפני שנים בהתוועדות י"ט כסלו, ביקש ממני אז לקיים בביתו התוועדות י"ט כסלו נוספת עבור כל ידידיו ומכריו ואני כמובן שמחתי לשמע ההצעה להתוועד עם קהל אנשים חדש שמעולם לא השתתפו בהתוועדות חסידית ולהביא להם את אור גאולת החסידות.

הדבר הפך אצל ידידנו למסורת ומידי שנה הוא מזמין לביתו עשרות ידידים להתוועדות י"ט כסלו וכך מתחברים עוד יהודים אל התורה ומצוותיה ואל הרבי נשיא דורנו. במשך הזמן הם למדו לפזז במילים המוכרות של "ואני אבטח בך".

בשנה שעברה עקב ההגבלות של נגיף הקורונה, לא התקיימה ההתוועדות בביתו ואני חששתי שהואיל ואידחי אידחי, כי לפעמים כשמשביתים דבר קבוע - מזניחים אותו כבר לגמרי. 

אלא שהשנה מיודענו הודיע לי כי השנה הוא הולך להרחיב את חגיגת י"ט כסלו שכן חסרון ההתוועדות בשנה שעברה מעיק עליו כל השנה שחלפה. לדבריו, הוא ממתין בקוצר רוח לי"ט כסלו דהאי שתא כדי להשלים גם את החסר של שנה שעברה שבה לא התקיימה התוועדות. ואכן הוא הכין את ההתוודעות בהרחבה גדולה ופרסם במודעה את דבר ההתוועדות בתפוצה רחבה מאוד למען יגיעו אנשים רבים. הדבר לימד אותי עד כמה יום זה נקבע אצלו למועד תמידי, עליו הוא לא יוותר והוא מייחל לו בכליון עיניים שנה תמימה מחג לחג.

ההתוועדות האמורה נמשכה אל תוך הלילה. אנשים באו ויצאו והאוירה התחממה כראוי. ניגנו ניגונים, אמרו לחיים והאזינו ברוב קשב לדברים המאירים של י"ט כסלו, החל מסיפור המאסר והשחרור ועד לתובנות עמוקות שחסידות מלמדת אותנו.

באחת מפינות הבית ישב לו יהודי שהתערה היטב בין המתוועדים ונטל בה חלק פעיל, אלא שלפתע הבחנתי כי אין כיפה לראשו. ביקשתי ממנו שישים כיפה לראשו ויאמר עמי לחיים לאחר אמירת ברכת שהכל נהיה בדברו. להפתעתי הוא סירב. הוא הבהיר לי כי הוא אינו מאמין בכלום והוא לא מתכונן להוציא ברכה מפיו בשם ומלכות. הוא אמר כי הוא מוכן לומר רק 'ברוך אתה' ותו לא!

ביקשתי ממנו שיעשה זאת עבורי והוא שאל אותי: "ואם אני אבקש ממך לאכול דבר אחר ח"ו האם תעשה זאת?" עניתי לו כי אינני יכול למלא בקשתו שכן היא סותרת את אמונתי ואת אורח חיי, אבל מדוע אתה אינך יכול לברך הרי אין לך אמונה כל שהיא שהברכה סותרת לה? הרי אתה לדבריך אינך מאמין בכלום?

השיח בינינו התרחב לכל המסובים כאשר כולם מצדדים לטובתי ופונים אליו לשכנע אותו שיברך ולו פעם אחת רק כדי שהרב יהיה מאושר... הם הדגישו באוזניו כי הוא לא מקריב כלום בכך שהוא מברך ובפרט שהוא מכריז שהוא עושה זאת מן השפה ולחוץ.

לאחר כחצי שעה שכל דברי ההסבר והשכנוע לא הועילו ועקשנותו רק גברה, החלטתי כי במקום לבזבז זמן יקר עדיף לשוחח בדברי אלוקים חיים והמשכתי להתוועד וגם עתה הוא המשיך להאזין להם ואף נהנה לשמוע אותם.

בתחילה חשתי תחושת החמצה על כך שלא הצלחנו לפעול על אותה נשמה לברך ברכה. מאוחר יותר הרהרתי על כוחה של ברכת כ"ק אדמו"ר הזקן "זה היום יוקבע למועד תמידי בישראל אשר בו יתגדל ויתקדש שמיה רבה ויתעוררו אלפי לבבות בישראל".

אין לי ספק שנשמתו התעוררה באותו ערב ואין לי ספק שהוא התחבר איך שהוא לאדמו"ר הזקן שאם לא כן מדוע הוא בא למסיבה שכל כולה התוועדות של י"ט כסלו?! ואדרבה: נוכחותו של נשמה תועה זו מלמדת עד כמה כל הנשמות בישראל גם אלו שבדיוטא הכי תחתונה גם הם מחוברים לנשיא הדור.

שמעתי פעם מהגאון החסיד רבי יואל כהן ע"ה שרואים אצל הרבי תופעה מאוד מעניינת שאינה קיימת אצל אדמו"רים ורבנים אחרים, והיא שמגיעים אל הרבי יהודים מכל גווני הקשת. לא מדובר בכמה בודדים אלא בכמויות גדולות של יהודים מכל העדות והחוגים למיניהם ועד לרחוקים ביותר וכולם נמשכים אל נשיא הדור שמחייה אותם. הוא המשיל זאת לעצם הנפש שמחיה את כל האברים כולם הזקוקים לה ובלעדה אין להם קיום.

פעילותו של הרבי החובקת עולם דרך שלוחיו וחסידיו די בכל אתר ואתר הציפה את המועד התמידי שנקבע לדורות ואם אדה"ז כתב שיתעוררו ביום זה אלפי לבבות בישראל הרי שכיום מתעוררים ביום זה עשרות אלפים ואולי גם מאות אלפים להתעוררות בתשובה ובעבודה שבלב.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.