מערכת COL | יום ג' טבת ה׳תשפ״ב 07.12.2021

גזירת "מיהו יהודי" תשפ"ב והשעון שמתקתק | אקטואליה

הקולות הבוקעים מהכנסת כבר מספר חודשים, והצעת רפורמת הגיור של מר מתן כהנא, מחזירה אותנו למאבק של "מיהו יהודי", ואף בגירסה מסוכנת יותר • הרב הלל מנחם געז, דומ"צ בבית ההוראה שע"י "בית מדרש להוראה ומשפט – רחובות" מייסודו של הגה"ח הרב מאיר אהרון ז"ל, בטור מיוחד בנושא "מיהו יהודי" והסבר נרחב עליו  
גזירת
כותב השורות

הקולות הבוקעים מהכנסת כבר מספר חודשים, והצעת רפורמת הגיור של מר מתן כהנא, מחזירה אותנו למאבק של "מיהו יהודי", ואף בגירסה מסוכנת יותר.

כולנו יודעים שלפני כחמישים שנה הרבי עמד בראש המערכה במלחמה נגד הנושא ד"מיהו יהודי", כאשר הרבי דרש בכל תוקף שב"חוק השבות" יצמידו את המילה "כהלכה" - "יהודי - מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר כהלכה".

אף שלמעשה החוק לא תוקן, ומפעם לפעם צף שוב ושוב נושא הגיור, היה נראה שעמדת הרבנות הראשית איתנה מספיק, גם מצד הממשלה, כך שזה יגן במידה רבה על קדושת עם ישראל, וימנע להכניס תחת כנפי השכינה אלו שלא עברו גיור כהלכה.

אך לפני מספר ימים, ההצעה של מר מתן כהנא מחדשת את המאבק ומזווית מסויימת אף קשה יותר. קשה יותר כי בעוד שלפני יובל שנים השמיטו את המילה "כהלכה" בכוונה, כך שהסכנה היתה ברורה, ובקלות היה ניתן להיזהר ממנה, היום מתחבאים הם אחרי סיסמאות תורניות, כשמכריזים שרפורמת הגיור הוא על בסיס ובהתאם להלכה.

רקע

מלבד המילה "כהלכה" שהושמטה מחוק השבות (תש"ל) קיימת עוד נקודה בעייתית. חוק השבות מזכה לכל יהודי לעלות ארצה ולהיות ככל האזרח. אך לא יהודים בלבד זכאים לכך, אלא אף בן של יהודי ואף נכדו (מאמא נכרית). הוי אומר שאף גוי, יכול לנצל את העובדה שאביו או סבו יהודי וזכאי "לשוב" לארץ ישראל אף שע"פ תורה אינו יהודי ואינו מתייחס אחרי אביו היהודי.

חוק זה יצר בעיות קשות, גם מצד הסדר מעמדם של אותם גויים, נישואין וכו', וגם ובעיקר מחמת סכנת ההתבוללות הגדולה, כי מאות אלפים הגויים הנמצאים בארץ גורמים לנישואי תערובת בארץ ישראל.

ה"פתרון"

וכאן הבעיה האמיתית מתחילה, כשמר מתן כהנא הוציא המצאה חדשה ומציע כ"פתרון", לגייר את כל אותם גויים וזאת גם אם יודעים שלא מקבלים לגמרי את קיום התורה והמצוות, ואף לא מתכוונים לכך, ומסתפקים בעובדה ששואפים להיות בגדר "מסורתי", דהיינו שהם מזדהים עם מורשת ומסורת ישראל, עושים קידוש בליל שבת אף אם למעשה מחללים אותו (נסיעה וכו'), עורכים ליל הסדר ונזהרים מחמץ אבל לא באופן מוחלט, מדליקים נרות חנוכה וכו', נהנים מאוירת החגים אבל לא מקבלים כל מצווה בפועל באשר היא. לדברי מתן כהנא פעולה זה תמנע את ההתבוללות בארץ, ולא זו בלבד, אלא יש גם מצווה ואף חובה לקרב ו"להחזיר" את אותם הנפשות לעם ישראל היותם צאצאי יהודים - "זרע ישראל".

מה הבעיה?

מר מתן כהנא נסמך ונתמך ע"י הרב חיים אמסלם וחבריו. הרב אמסלם הוציא כמה חיבורים על נושא זה. אך כל מי שמעיין בדבריו, ויודע להבחין בין חכמה יוונית לבין תורת ה', בין פילסופיה לבין דעת תורה, בין לאומיות לבין יהדות, יראה עד כמה כל הדברים אין להם מקום לא על פי תורה ולא על פי שכל, וממילא גם נעקרים מהשורש.

חשוב להבהיר, שאין זה ענין של מחמירים ומקילים, או חרדים ודתיים, אלא הנחשבים למקילים מעולם לא הקילו ביסודות אלו מעולם.

1.   ראשית, אחד היסודות של הגיור שלא ניתן, לא לשינוי ולא לפרשנות, הוא נושא קבלת המצוות המהווה מהות הגיור. כך שאף אם במקרים מסויימים ישנם דברים ספציפיים שבדיעבד ניתן להקל בהם, או במקרים קיצוניים, כל זה נאמר לגבי הפרטים "הטכניים" של הגיור, אך מהות הגיור שהוא קבלת המצוות אינו נתון לדיון כלל וכלל, ומי שמקיל בזה אינו בגדר "גיור מקיל" אלא אינו גיור כלל, והוא נשאר גוי כמקודם.

2.   לגבי קבלת המצוות אין חילוק מי המתגייר, גוי בן גוי או גוי בן יהודי, אין בשום פוסק מקום להקל בכך.

3.   בספרים של הרב חיים אמסלם, שעודד את גיורם של בני יהודים או צאצאי יהודים (מנשים נכריות) אף על חשבון קבלת המצוות, נמצאו בהם סילופים רבים המנוגדים להלכה, עד אשר אחרוני זמנינו יצאו נגד חיבורו של הרב אמסלם, כולל גם אותם רבנים שכתבו לו הסכמה (כנראה לשם עידוד) חזרו בהם ואף הוציאו מכתבים נגד דבריו כשהתפרסמו.

4.   יתרה מכך, יותר מ90 אחוז אינם מקיימים תורה ומצוות, וחלק גדול מהם אף לא התכוונו לקיים תורה ומצוות בשעת הגיור, אותם מועמדים רואים בטקס הגיור כחלק בסידור מעמדם בארץ ולא כקבלת עול מלכות שמים.

5.   אף כי אמת הדבר שיש חשש להתבוללות, (וחוק השבות דורש תיקון), מ"מ פתרון ל"גיור" שלא כהלכה, לא רק שאינו פתרון, אלא הוא יהפוך לגורם המרכזי של ההתבוללות, הרס וחורבן כשלעצמו. גיור שכזה עלול לעודד ולאפשר לאנשים תמימים להתחבר לבעל גיור שכזה, כשבעוד שהוא חושב שנשא אשה יהודיה, הוא למעשה נשוי לאשה נכריה, ומשך דורות ודורי דורות נולדים ומתערבבים אנשים לא יהודים בתוככי כלל ישראל. גרימת התבוללות בידיים.

יתרה מכך, ״איזהו חכם הרואה את הנולד״, נתאר לעצמנו שיצליחו לגרום לכך שהממשלה תכיר בגיורים אלו, מה יקרה בעוד כמה שנים? אותו גיור, כל הפוסקים מנוגדים אליו, גיור ״על הנייר״, גיור שכל קהילות האורטודוקסיות, הדתיות, המסורתיות ההולכות לפי מסורת ישראל החשובה להם, בארץ ובחו״ל, לא יכירו בהם, בניהם של אלו לא יתחתנו עם בנותיהם של אלו, איזה פילוג זה יגרום בעם ישראל?! עם ישראל יעשה אגודות אגודות, לא יסמכו איש על רעהו, מערכות רבניות מקבילות יפתחו את שעריהם לבירור יוחסין של כל מועמד לנישואין, אולי גם נגיע למצב שיאמצו תעודת כשרות על הנפשות, כשמשפחה אחת תהיה "כשרה למהדרין", השניה "כשרה בדיעבד ושעת הדחק", ואילו השלישית.. "פסולה", עד היכן נגיע?! כבר לא תהיה ברירה!! אבל למה לגרום זאת בידיים?!.

6.   ומה עם ה״גר״ עצמו? נותנים לו תחושה שהוא יהודי כשלמעשה החברה לא תקבל אותו, יתקשה להתחתן, לא יצרפו אותו למנין, ומה לא?! וכמו שהרבי הזכיר כמה פעמים, שיתכן שהוא היה גר אמיתי ורצה להתגייר כדת אלא שה״בית דין״ לא גייר אותו כדין ונמצא שהוא נשאר גוי כאשר הוא היה ודחו אותו מלהיכנס תחת כנפי השכינה.

אשר על כן, חובתנו למחות ואף להשפיע כפי שידנו משגת למניעת הדבר, חובה זו אינה נחלת חסידי חב"ד במיוחד, וכפי שהדגיש הרבי כמה פעם, אלא של כלל היהדות בכל גווניה, להיות מאוחדים למטרה זו, וכאמור, אין זה ענין של חומרא או קולא, כי המעיין במקורות יראה שאין להשקפתם אחיזה, לא על פי תורה ולא על פי ההגיון הפשוט, וכפי שכתבנו בקצרה (ונרחיב יותר בקובץ מיוחד). ובכך גם נשמור על קדושת עם ישראל ובטחונו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.