מערכת COL | יום י"א אב ה׳תשס״ה 16.08.2005

רעיון לחזרה בבתי כנסת – פרשת ואתחנן

COL מפרסם גם השבוע דרשה מוכנה לפרשת השבוע פרשת ואתחנן עבור השלוחים והתמימים ההולכים לבתי כנסת לחזרת דא"ח. הדרשה ב'כתבה מלאה'
רעיון לחזרה בבתי כנסת – פרשת ואתחנן
בפרשת השבוע נמצאת הפרשה הידועה של 'קריאת שמע', אותה פרשה שאנו אומרים פעמיים ביום (לפחות), בבוקר ובערב. בפרשה זו אנו מזכירים את מצות התפילין: "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" – תפילין של יד ותפילין של ראש. בפירוש המילה "טוטפות" מפרשים חז"ל, שהכוונה היא למספר ארבע – ארבע הפרשיות, ארבע הבתים שלהם מתחלקים התפילין של ראש – כי המילה "טוטפות" מורכבת משתי מלים לועזיות, "טט" ו"פת", ששניהם משמעותם היא המספר שנים במדינות מסויימות. וכאשר מצרפים יחד את ה"טט" ואת ה"פת" מקבלים אנו את המספר ארבע כנגד ארבע הפרשיות שבתפילין של ראש. ואמנם, אותן ארבע פרשיות – פרשת "שמע", פרשת "והיה אם שמוע", פרשת "קדש", ופרשת "והיה כי יביאך" - נמצאות גם בתפילין של יד, אבל שם הן מחוברות על קלף אחד, ואילו בתפילין של ראש הם בקלפים נפרדים ומחולקים בתוך ארבע בתים.

ובאמת שהענין צריך הסבר:

כיון שאותן ארבע פרשיות נמצאות הן בתפילין של יד והן בתפילין של ראש – ולמה בתפילין של ראש הן נמצאות בארבע בתים נפרדים ואילו בתפילין של יד מאחדים את כולם לבית אחד בלבד?

ויש לבאר:

מטרת הנחת התפילין על היד – כנגד הלב – ועל הראש, היא כדי "לשעבד המוח והלב", להכפיף את המוח והלב לתוכן המבואר בפרשיות התפילין, "שהם מורים על יחודו ואשר לו הכח והממשלה לעשות בעליונים ובתחתונים כרצונו".
ולכן נשתנו התפילין אלו מאלו – כי יש הבדל בין האופן שבו משפיעים על השכל שבמוח לבין האופן שבו משפיעים על הרגש שבלב:

התפיסה של השכל בכל דבר היא בדרך מסודרת, על ידי התחלקות ופרטים. השכל מנתח את הרעיון ומפרידו לחלקים, בודק ומשווה כל חלק בנפרד – ודוקא בדרך זו הוא מחליט אם להשתכנע, לקבל את הרעיון ולהיות מושפע ממנו [או לא]. השכל אינו מסוגל לקבל דבר כשהוא בבחינת 'כלל' מופשט, אלא דוקא כאשר הוא מתחלק ומתפרט לפרטיו השונים.
לכן התפילין של ראש, שנועדו 'לשכנע' את השכל שבראש, באות מחולקות ומפורטות בסדר מסודר: כל פרשה בבית אחר, ארבע פרשיות בארבעה בתים נפרדים;

אולם התפיסה של הלב היא דוקא בדרך של רגש כללי, רגש בוער ונלהב שמתרכז סביב נקודה אחת, התפעלות והתרגשות בלתי מוגבלים. הלב אינו מתעמק בפרטים הקטנים של כל דבר – אלא רואה את הדבר בנקודת מבט כוללת ובלתי מתחלקת.

ולכן התפילין של יד, שכנגד הלב, אינן מתחלקות לארבע בתים, אלא מתאחדות לבית אחד וכולל.

מבוסס על לקו"ש חל"ט ע' 27. וראה באריכות ב"שיחות קודש" שיחת יו"ד שבט תשכ"ט.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.