מערכת COL | יום י"ח כסלו ה׳תשפ״ב 22.11.2021

השיעור בתניא, אולי הגדול ביותר בעולם, שהתחיל בהקפות בבידוד

"לקחתי גם אני חומש ותניא ורקדתי איתם", מספר הרב שוויכה על החוויה הלא-שגרתית של שמחת תורה בבידוד. אבל מתוך הדכדוך שחש, נולדה יוזמה שזכתה במהירות להצלחה גורפת. ב-COL פורסם על המיזם החדש ומאז הוא כובש את העולם
השיעור בתניא, אולי הגדול ביותר בעולם, שהתחיל בהקפות בבידוד
הרב שוויכה (באדיבות המשפחה

הכול התחיל בשמחת תורה אשתקד. הרב יעקב שוויכה, מרבני קריית מלאכי ומראשי ישיבת תומכי תמימים בכפר חב"ד, חלה בקורונה ונאלץ לעשות את החג בבידוד בביתו.

"יותר משסבלתי מהמחלה כאב לי שעליי לחגוג את החג לבד בבית", הוא אומר. "שמחת תורה בלי עלייה לתורה, בלי הקפות עם ספרי התורה, בלי מניין – זה דבר שהיה קשה לשאת".

הוא נזכר בתיאור שמחת תורה בגלות של רבי לוי-יצחק, אביו של הרבי. הוא עשה את החג בבקתה עלובה בכפר צ'אילי שבקזחסטן, ורקד 'הקפות' עם ספר משניות וספר התניא. "לקחתי גם אני חומש ותניא ורקדתי איתם", מספר הרב שוויכה על החוויה הלא-שגרתית. אבל מתוך הדכדוך שחש נולדה יוזמה שזכתה במהירות להצלחה גורפת.

בי"ט בכסלו יחגוג הרב שוויכה את סיום כל ספר בתניא בשיעור היומי שהוא מוסר. אין מדובר בשיעור רגיל בספר היסוד של חסידות חב"ד, כמותו יש רבים בכל רחבי הגלובוס, אלא בשיעור וירטואלי, שמאזינים לו באדיקות יותר מאלף בני-אדם מדי יום ביומו.

השיעור, שמגיש את הלימוד היומי בתניא בשפה בהירה ושווה לכל נפש, מופץ בפלטפורמות דיגיטליות מגוּונות, וייתכן שזה שיעור התניא היומי הגדול בעולם.

"המטרה הייתה ליצור מתכונת של שיעור קצר, שבו יוסברו דברי התניא, בלי תוספות וסיפורים מסביב. פשוט להבין את התניא", מסביר הרב שוויכה.

משך הזמן הממוצע של השיעור היומי הוא בין שמונה לעשר דקות, אבל הכנת השיעור דורשת זמן רב: "אני יושב מדי יום להכין את השיעור, עם ספרי הביאורים על התניא, וצריך ללמוד ולעיין הרבה כדי שהדברים יהיו ברורים".

ההתחלה הייתה מאתגרת. עד כה תמיד מסר שיעורים מול תלמידים או קהל מאזינים אחר. כאן הוא יושב מול מיקרופון בלבד. "אבל עם הזמן התחילו להגיע תגובות, ואתה מרגיש את קהל המאזינים", הוא אומר.

"ממש בדקות האחרונות התקשר אליי יהודי שהציג עצמו כירון מתל-אביב ושאל שאלות עמוקות על שיעור התניא היומי, בעניין ה'בירורים' שהאדם עושה בעולם – סוגיה שבה עסקנו בשיעורים האחרונים".

לא אחת הוא פוגש אנשים שמספרים לו כי הם מאזינים בקביעות לשיעור. כזה היה איש בכיר בציבוריות הישראלית, שפגש אותו השבוע וגילה לו כי הוא מאזין בכל בוקר לשיעור. "מורי ורבי", כינה האיש את הרב שוויכה. "התגובות של עמך ישראל נותנות את הכוח להתמיד במסירת השיעורים, על אף המאמץ הרב הכרוך במסירתם", משתף הרב.

אחרי שנה של מסירת שיעור יומי בתניא יש לרב שוויכה לא מעט תובנות. "כתוב שאדמו"ר הזקן שקל כל אות. לנו אין כלים למדוד דבר כזה, אבל אחרי שנה רצופה של מסירת שיעור יומי אני יכול לומר שחשתי את הרצף שאדמו"ר הזקן בנה בתניא. אין שום שורה מיותרת, כזו שנאמרה בדרך אגב. התניא הוא בניין, שבו עומק אין-סופי, ונדבך קשור בנדבך".

מרכז התקשורת COL היה זה שהפיץ ופרסם את השיעור בתחילתו.

לקבלת השיעור בוואטספ שלחו הודעה למספר 0506693003.

להאזנה באתרי ההסכתים:

לפודקסט, ולקישורים לכל האפליקציות > לחצו כאן

אפל > לחצו כאן 

גוגל > לחצו כאן 

ספוטיפיי > לחצו כאן 

דיזר > לחצו כאן

> מוגש באדיבות שיחת השבוע

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.