מערכת COL צעיר | יום י"ח כסלו ה׳תשפ״ב 22.11.2021

מכתבי איום אנונימיים: מי איים על המוזמנים להתוועדות?

לקראת התוועדות י"ט כסלו תשט"ז, קיבלו מספר אישי ציבור מפורסמים מכתב מאיים המתריע בפניהם כי אם יופיעו בהתוועדות בכפר "לא יצאו מהמקום בחיים" - הסיבה, לפי הכותב האלמוני - התנגדותם של רבים מחסידי חב"ד לבואם של אנשי מפלגות השמאל לכפרם • סיפורו של המכתב המאיים הרחיק והגיע עד לעמודי החדשות בעיתונים • מה הורה הרבי, ומי היה האלמוני שעמד מאחורי המכתבים?
מכתבי איום אנונימיים: מי איים על המוזמנים להתוועדות?
גזירי עיתון על רקע תמונת הנשיא ורכבו

 

מכתבים מאיימים
מצעירי חב"ד?

 

ראשיתה של פרשה בידיעה 'תמימה' שפורסמה בעמודו השני של עיתון 'הצופה' מיום ט"ז כסלו תשט"ז. וכך נאמר בה:

ביום י"ט כסלו, "חג הגאולה" אצל חסידי חב"ד לזכר שיחרורו של האדמו"ר הזקן ז"ל ממאסרו, נוהגים בזמן האחרון לבוא לשמחת אנשי חב"ד בספריה שליד לוד – גם אישים חובבי חסידות מהחוגים החילוניים. כנראה, בקשר עם מנהג זה נתקבל במערכת מכתב איום בחתימת "צעירי אגודת חב"ד בארה"ק", ובו נאמר ככתבו וכלשונו:

ב"ה, ד' לסדר וישלח מלאכים אל עשו

לשמע אוזן דאבה נפשינו מפני שקמו מתוכינו חבר מריעים שהזמינו אותך ואת הדומים לך מן האספסוף דערב רב שמעבירים לשמד את ילדי ישראל לישתתף בשמחת אנ"ש בי"ט כסלו הבעל"ט בספרי' וכל מגמתם הוא להחניף לרשעים בשביל טובת הנאה תמורת הכבוד וריקודי מה יפית שרוקדים סביבם באופן הכי שפל ונבזי.

לפיכך הננו מודיעים לך ולכל המפא"יניקעס וכיו"ב כי נשבענו לגול את החרפה מעל אנ"ש ואם תעיזו להראות פרצופיכם הטמאים בספרי' אזי לא תצאו חיים מן המקום.

 

הכתבה בעיתון הצופה מיום י"ט כסלו תשט"ז


 

מי הם ה'מפא"יניקעס'?

לבני הדור הצעיר, שחלק מן המושגים הבאים בידיעה זר להם, נסביר כי באותם השנים שלטו במדינה אנשי מפלגות השמאל, ובראשם מפלגת השלטון שנקראה אז "מפא"י" (שאנשיה מכונים במכתב שפורסם בעיתון "מפא"יניקעס"). שז"ר, לצד אישי ציבור נוספים שהשתתפו בהתוועדות י"ט כסלו, השתייכו למפלגות השמאל, שנשאו אז את דגל המלחמה ביהדות. חסידי חב"ד, כמנהגם מאז ומקדם, התייחסו באופן שווה לכל יהודי, וקיבלו בשמחה ובחביבות גם את אותם אנשי שמאל שנמנו על אסכולה בעלת דעות כפרניות.

הקוראים התמימים שנחשפו לכתבה בעיתון הצופה, קיבלו את הרושם כביכול חסידי חב"ד רבים אינם מרוצים מהזמנתם של אנשי השמאל להתוועדות, וכדי למנוע את השתתפותם הם שיגרו איום לאחד מהם, ובו הם מזהירים אותו כי הוא וחבריו 'לא יצאו חיים מן המקום' אילו יבחרו לבקר בכפר.

מובן מאליו, כי אף אחד מחסידי חב"ד לא החזיק בדעה שכזו, ובודאי שאיש מהם לא שיגר מכתב שכזה לאיש ציבור. מה אם כן עומד מאחורי הפרסום השלילי?

 

"מכתבי פלסתר"

נשוב מספר ימים אחורה, לסופו של חודש מרחשוון תשט"ז. במכתב שכתב הרבי לרב אברהם חנוך גליצנשטיין, מספר הוא בין הדברים:

[. .] וכיון שנודעתי שלאחד מגזע אנ"ש ואוהדי חב"ד ומתיחס תמיד לעניני ליובאוויטש בטוב נתקבל מכתב פלסתר שלא יבקר בכפר כו' כו' – וכיון שהוא בלי חותם קשה לברר מי הכותב והחותם – הנה מובן ופשוט שצריך לשלול בתכלית כל קס"ד בזה מקנאות שלא במקומה, וקרוב לודאי שלא לשם שמים וכו'.

מסתבר, כי מכתב זה שהתפרסם בעיתון הצופה – או מכתב בעל תוכן דומה – אכן נשלח לאיש ציבור מאנשי השמאל בארץ, ובו הציגו עצמם הכותבים כחסידי חב"ד המתנגדים לביקורו בכפר. הדמות אליה נשלח המכתב, הייתה – מר זלמן שזר, ששימש באותה עת בתפקיד יושב ראש הסוכנות היהודית. אך הוא לא היה היחיד, בימים הסמוכים לי"ט כסלו, 'זכו' אישי ציבור מפורסמים אחרים לקבל את המכתב גם הם.

הרבי, שידיעות על מכתבי האיום הגיעו אליו ממספר מקורות, ראה את פעולתו של אותו כותב אלמוני בחומרה, וביקש להבהיר בתוקף ובראש כל חוצות, כי תנועת חב"ד מתנערת מדעותיו ורואה בהם ניסיון להכפיש אותה.

 

קטע ממכתב הרבי לאגודת חסידי חב"ד בעניין 'מכתבי הפלסתר'


לאחר פרסומו של המכתב בעיתון הצופה, ביום י"ט בכסלו של אותה שנה, כתב הרבי לאנשי אגודת חב"ד בארץ:

"נבהלתי להיוודע על דבר מה שהדפיסו בשני עתונים מכתב פלסתר בשם צעירי חב"ד, וכנראה דווקא ביום י"ט כסלו.

"[..] בהנוגע למכתב פלסתר הנדפס, צריך לשכור עורך דין מומחה במקצוע זה, שיגיש קובלנא על העיתונים שהדפיסו המכתב פלסתר, און מיט'ן גאַנצען טומעל [=ועם כל הפרסום] האפשרי ולבקש גם קנס, לכל הפחות בסכום סמלי, כי מעולם לא נשמע שמדפיסים מכתב בשם איזה ארגון רשמי שיהיה – מבלי לשאול מראש את באי-כוח הרשמיים של הארגון, אם המכתב אמיתי הוא... ואם אפשר, אזי להכריח מערכת העיתונים שהם יעשו חקירה ודרישה ממי נשלח המכתב. והעצה לזה לא על ידי בקשות ופניות . . ומה שיועיל בשני הענינים הוא - כשיהיה תלוי בזה עניין גשמי, היינו לתבוע מהמערכת סכום נכון בתור פיצויים על ההיזק".

 

מחאה ואזהרה

ביום כ"ג כסלו פורסמה בעיתון 'מעריב' מודעה עליה היו חתומים אגודת חב"ד וצעירי אגו"ח בארץ הקודש. וזה לשון המודעה:

לשרי הממשלה, חברי כנסת, חברי הנהלת הסוכנות ואישי הישוב

בקשר לידיעה שפורסמה בעתון "הצופה" מיום ראשון י"ט כסלו, שכאילו קבלו מכתב מצעירי אגודת חב"ד באה"ק, ובו מודיעים שנשלחו מכתבי איום לשרי ממשלה ואישים ידועים שלא יעיזו לבוא לחגיגת י"ט כסלו בכפר החב"די ספריה, - אנו מכחישים בכל תוקף שכאילו מכתב פלסתר כזה יצא מצעירי אגודת חב"ד או אגודת חב"ד. אם נתקבל במערכת "הצופה" מכתב כזה, כביכול, הרי זה ודאי של איש בליעל שזייף שם צעירי אגודת חב"ד להפיץ מכתבי איום כאלה שהכוונה אך ורק להשמיץ את חסידי חב"ד. מי רק ששמע על חסידות חב"ד יודע ששיטת חב"ד היא לקרב אפילו רחוקים ולא, ח"ו, לרחק.

מפליא הדבר איך מערכת "הצופה" היודעת היטב את כתובתם של ראשי חב"ד באה"ק לא מצאה לנכון להתקשר עם אף אחד מהם לפני שפירסמה הידיעה הכוזבת הנ"ל, דבר המראה שעקיצה מפלגתית נעוצה בזה, בו בזמן שיגוע שאגודת חב"ד וצעירי חב"ד אינה אגודה מפלגתית כלל.

 

מכתב ההבהרה של ארגוני חב"ד בעיתון 'מעריב'


 

מי עמד מאחורי מכתבי האיום?

במכתבו של הרבי לאנשי אגודת חב"ד, מגלה הוא את פניו של שולח המכתבים האלמוני. באותה התקופה ניהל מאן-דהו מלחמה חריפה נגד הרבי ומוסדות חב"ד בארץ-הקודש - בתואנה שאחד ממוסדות חב"ד הינו מוסד משפחתי השייך לו מכוח העובדה שאביו ניהל את המוסד במשך שנים רבות, עד לפטירתו. המלחמה על המוסד נמשכה במשך מספר שנים, כשלאורך הזמן לא בוחל אותו אדם בדרכים שיזיקו ויעכירו את שם חסידות חב"ד. "קרוב לודאי", כתב הרבי לאגודת חב"ד, שאותו אדם הוא שעומד מאחורי המכתבים, שמטרתם להזיק לחב"ד ולהבאיש את ריחה. תקופה קצרה לאחר מכן הפסיד אותו אדם סופית, ועל פי החלטת בית דין רבני שב המוסד להיות כפוף להנהגת חסידות חב"ד.

 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
מרתק!
י"ט כסלו ה׳תשפ״ב
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.