מערכת COL | יום ט"ו כסלו ה׳תשפ״ב 19.11.2021

המסע האחרון – מקזבלנקה להר הזיתים | שניאור זלמן ברגר

יומן מסע הלוויתו של שליח הרבי במרוקו למעלה מ-60 שנה ברציפות, הרב שלום איידלמאן זצ"ל מקברו הארעי בקזבלנקה מרוקו - לאחר שנטמן לפני כשנה וחצי - ועד למקום מנוחתו בחלקת חב"ד הר הזיתים • מחבר הספר 'חב"ד במרוקו' הרב שניאור זלמן ברגר, מתאר את המסע, ההספדים והפרידה משליח הרבי שרבים וטובים זכו להיות תלמידיו וכיום מכהנים כרבני קהילות ושלוחים בכל רחבי העולם
המסע האחרון – מקזבלנקה להר הזיתים | שניאור זלמן ברגר

המסע האחרון – מקזבלנקה להר הזיתים

שניאור זלמן ברגר
 
רבנים ובראשם הראשון לציון הרב שלמה עמאר, משפיעים, שלוחים, בוגרי מוסדות חב"ד במרוקו, ובני משפחה – באו מכל רחבי הארץ וגם מחו"ל, למסע האחרון בהלויית הרב שלום איידלמן ע"ה שליח הרבי במרוקו למעלה משישים שנה.

הרב איידלמן הלך לעולמו לאחר שחלה בקורונה, ביום טוב שני של חג הפסח תש"פ ונטמן בקזבלנקה בעיצומו של חג בנוכחות השליח למרוקו הרב לוי באנון, ואתמול הרב איידלמן הובא לקבורה בחלקה אשר רכש לו בחייו בחלקת חב"ד בהר הזיתים.

מסע ההלויה, החל בבית העלמין בקזבלנקה, כאשר אנשי זק"א המסורים, עמלו בימים האחרונים לפתיחת קברים והוצאת שבעה יהודים שנפטרו מאז החלה מגיפת הקורונה.

 אנשי זק"א העלו את שבעת הנפטרים ובהם הרב איידלמן, על טיסה פרטית ובה הארונות וכעבור מספר שעות המטוס נחת בנתב"ג וארונו של הרב איידלמן הועבר לבית הלויות שמגר בירושלים.

על כל מלאכת הוצאת הארון והבאתו לארץ הקודש, פיקח הרב לוי באנון משלוחי הרבי למרוקו.

במעמד קהל רב שהתקבץ לבית הלויות, תלמידיו ומקורביו נשאו דברי פרידה מרגשים על השליח אשר ראשו היה שקוע בלימוד גמרא וחסידות, ובד בבד ניצל כל רגע לחנך ולהפיץ יהדות וחסידות ובפועל במשך שנים רבות הנהיג את כל ענייני הדת במרוקו, כאשר חשובי הרבנים והדיינים הרישמיים הם תלמידיו, והמשיכו כל השנים להפנות אליו כל שאלה ובעיה סבוכה.

עשרות שנים פעל על פי הוראות הרבי, יחד עם השלוחים לקזבלנקה – הרב שלמה מטוסוב, הרב לייב רסקין עליהם השלום ובשנים המאוחרות עם הרב לוי באנון שליט"א. כך גם נעשתה עבודה רבה עם השלוחים לרחבי מרוקו, ובהם השליח הראשון הרב מיכאל ליפסקר ע"ה. וכיום ממשיכה את עבודתו בקודש – רעייתו הרבנית גיטל איידלמן, אשר פועלת במרוקו בשליחות הרבי מאז חתונתה ועד היום ולאורך ימים ושנים טובות.

אחיין הרב איידלמן, יבלחט"א השליח הרב יוסף יצחק פבזנר שליט"א מנהל מוסדות 'סיני' בפריז, נשא דברים קצרים, בהדגישו כי על הרב איידלמן יכולים כולם לומר כי לא נהנה במאומה מעולם הזה, מכיון שאת כל כוחותיו וכל שנותיו מסר בנאמנות ובדביקות לשליחות הרבי ואחזקת היהדות והחסידות במרוקו: "חסיד כזה, שכולנו ראינו כיצד הוא כל כולו מסור רק לענייני תורה וחסידות, רואים גם בגשמיות לאחר שנפטר... כולנו רואים אחרי כמעט שנתיים, אשר גופו שלם, וכל אחד מבין מה הכוונה".

הראשון לציון ורבה של ירושלים, הרב שלמה עמאר שליט"א, למד בצעירותו בישיבת חב"ד בקזבלנקה בראשות הרב איידלמן וכעבור שנים רבות, במסגרת תפקידיו ברבנות ודיינות, היה בקשר קרוב ומיוחד עם הרב איידלמן, בכל הקשור לענייני דת במרוקו ובמיוחד בענייני כשרות ואישות.

הראשל"צ הגרש"מ עמאר שליט"א נושא דברי הספד (באדיבות המצלם)



 

במשך השנים נפגשו הן בארץ הקודש והן במרוקו, ודנו בנושאים הלכתיים ואחרים הקשורים לחיזוק הדת במרוקו. הראשון לציון הרב עמאר, נשא דברים וקולו היה מלא התרגשות:

"בשנים אלו, כל ענייני הדת במרוקו עמדו עליו, השחיטה, מערכת הכשרות, בית הדין, מקוואות הסמכת רבנים ודיינים, סופרות ועשיית תפילין. למדתי אצלו בישיבה בנערותי, ובהמשך נפגשנו מספר פעמים בארץ הקודש ובמרוקו, וראיתי מקרוב את הפעילות שלו, איך לא נח יומם ולילה.  הרב איידלמן חי כל ימיו בקדושה בלבד, כל ימיו לא שם ליבו לעצמו, רק מחשבות דקדושה, רק איך לזכות את הרבנים להעמיד עוד תלמידים, איך להעמיד את היהדות והכל בשליחות הרבי".

הרב דוד אבוחצירא שליט"א רבה של יבנה, הינו נכד הרב מכלוף אבוחצירא זצ"ל (קרוב משפחה של הבבא סאלי) רבה של מרקש, ובשנים הבאות רב בקזבלנקה, ובאותן שנים הסבא היה בקשר ידידותי מיוחד עם שלוחי הרבי במרוקו: "סבא למד חברותא עם הרב איידלמן, וכאשר סבא ביקש לעלות לארץ הקודש, דיבר על ליבו של הרב איידלמן שיעלה אף הוא, כדי שיוכלו להמשיך ללמוד יחדיו בחברותא, אך הרב איידלמן סירב באומרו כי הוא בשליחות הרבי ולא יכול לנטוש את תפקידו.

נולדתי במרוקו ובצעירותי עליתי לארץ הקודש, ובפעם ראשונה שבאתי למרוקו לפני כשמונה עשרה שנה, המקום בו שהיתי רוב היום זה בית המדרש של הרב איידלמן, במקום שפתוח מבוקר עד ערב ואפשר ללמוד בו, וכך נהגתי בכל ביקור בקזבלנקה. ראיתי מקרוב את הפעילות שלו, כמו גם עד כמה כולם סמכו עליו. כאשר הרב שלום משאש רבה של מרוקו, ביקש לעלות לארץ הקודש, אמר לרב איידלמן – אני יודע שרק אתה יכול להחזיק את ענייני הרבנות והדיינות. וכך כולם ידעו כי את הגיטין לדוגמא, עושים בבית המדרש של הרב איידלמאן".

הרב יחיאל אבוחצירא שליט"א רבה של רמלה, בן הבבא חאקי ואחיין הבבא סאלי – אשר אביו ובני המשפחה העניפה היו קשורים לחב"ד בארץ הקודש ובמרוקו – אמנם נולד בארץ הקודש, אך ביקר פעמים רבות במרוקו והיה בידידות קרובה עם הרב איידלמן: 

"הרבה רבנים ודיינים פוסקים חשובים, הם תלמידים שלו. ביקרתי בישיבה אצלו לפני שנים רבות, ובית המדרש גדוש בצעירים יושבים ולומדים גמרא הלכה וגם חסידות.  

הרב איידלמן נשאר נאמן לשליחות הרבי, נשאר כל ימיו במרוקו גם כאשר מצב בריאותו לא היה הכי טוב, מטרתו היתה לקיים את שליחות הרבי -  לחזק את היהדות של מרוקו, אשריו ואשרי חלקו. פטירת הרב איידלמן – אבידה עצומה ליהדות מרוקו".  

הרב יוסף מונסונגו שליט"א בן הרב אהרן מונסונגו ונכד הרב ידידיה מונסונגו – שניהם הרבנים הראשים של מרוקו – הכיר מקרוב מאוד את הרב איידלמן, אשר עבד יד ביד עם אביו וזקנו בכל תחומי הדת במרוקו:
"הרב איידלמן לחם מלחמות ה' במרוקו, לחם למען הכשרות, לחם למען המקוואות ולמען חינוך הדור הצעיר. הוא לחם בעקשנות על כל דבר שיכל לחזק בענייני יהדות והכל לפי הוראות הרבי, והכל עשה עד כדי מסירות נפש.

יחד עם אבא הרב אהרן מונסונייגו, פעל בשיתוף פעולה מלא ומתוך מחשבה אחת ויחידה – כיצד לפעול למען שיפור ענייני יהדות במרוקו, כפי שהורה לו הרבי. יחד עם אבא נסע בכל רחבי מרוקו לבנות ולחדש מקוואות, כדי שיהיו על פי הלכה, הם דאגו לכל פרט ופרט בצד ההלכתי והטכני, כדי להרבות טהרה בכל עיר, עיירה או כפר נידח במרוקו. זכורני כיצד נסעו למקום בו גרה משפחה יהודית אחת, והקימו שם מקווה כשר. 

וכאשר נוצרה בעיה של מחסור בדיינים, כי הדיינים הוותיקים חלקם עלו לארץ הקודש ומהם שהלכו לעולמם, הרב איידלמן לימד קבוצת צעירים, בתחילה רבנות ובהמשך דיינות, הלימודים הללו ארכו מספר שנים, בהם השקיע את כל כוחותיו, כאשר למדו הכל הלכה למעשה – יורה דיעה, חושן משפט, שחיטה, דיני גיטין ועוד ועוד. וכך הסמיך דיינים חדשים ומהם הנושאים עד היום בתפקידי רבנות ודיינות במרוקו ובמדינות אחרות". 
 
דברי פרידה נוספים נשמעו מפי הרב יחיא אמויאל אשר כיהן שנים רבות כמנהל סמינר בית רבקה בקזבלנקה.

 לסיום נשאו דברים מספר תלמידי הרב איידלמאן הנושאים בתפקידי רבנות, ובתום מסכת דברי הפרידה, הבנים אמרו קדיש יתום והלויה המשיכה להר הזיתים, שם נטמן הרב שלום איידלמן ע"ה בין קברי בני משפחתו בחלקת חב"ד. מציבה חדשה אך דומה למציבה בקזבלנקה, הונחה על קברו, ובימים הבאים תימשך מלאכת הבנייה הסופית של המציבה.

הרב איידלמאן הותיר אחריו את רעייתו הרבנית גיטל הממשיכה בשליחות בקזבלנקה, ובנים, בנות, וצאצאים רבים, ההולכים בדרך התורה והחסידות, מהם שלוחים ברחבי תבל.

ת.נ.צ.ב.ה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.