מערכת COL צעיר | יום י"ג כסלו ה׳תשפ״ב 17.11.2021

העיתונות מדווחת: האדמו"ר מליובאוויטש מחתן הבת בוורשה

ההתרגשות וההדים שעוררה החתונה הגדולה בשנת תרפ"ט, לא פסחו על דפי עיתוני התקופה, וגם בהם ניתן למצוא רשמים ממה שהתרחש בורשה באותם ימים בהם נכנסו הרבי והרבנית תחת החופה • דיווחים מרתקים מהנעשה בחתונה, הכתובים מזווית מבט לא-חב"דית, ומספרים את הסיפור הפחות מוכר • י"ד כסלו תרפ"ט
העיתונות מדווחת: האדמו
Everett Collection/Shutterstock

 

י"ד כסלו בראי העיתונות

 

חתונתם של הרבי והרבנית, הייתה מאורע יוצא-דופן שעורר הדים ברחבי העולם היהודי, ובעיקר בין יהודי רוסיה ולטביה – מקום מגוריו של אדמו"ר הריי"צ באותם ימים. ביומנו ממאורעות החתונה הגדולה מתאר ר' אליהו חיים אלטהויז את הקהל הרב שהגיע להשתתף בחגיגה, וביניהם הוא מונה גם כתבים רבים מטעם עיתוני התקופה. ואכן, עיון בעיתונים שפורסמו בימים ההם מגלה מספר כתבות מעניינות, שיש בהם כדי ללמד על הלך-הרוח של ההתרחשויות. ראוי לציין כי כטבעם של עיתונים, ובייחוד באותם ימים, בין העובדות נפלו טעויות ועיוותים רבים שאין בינם לבין המציאות דבר, בשל כך – ראוי להתייחס אל הדברים המובאים כאן בערבון מוגבל.

 

וכך דיווחו העיתונים באותם הימים:


 

דער מאמענט
 י"ד בכסלו תרפ"ט 
וורשה

 

הרבי מליובאוויטש בורשה

עם הרכבת הריגאית המהירה שהגיעה אתמול בבוקר לתחנת הרכבת המרכזית בוורשה, נסע הרבי מליובאוויטש, הרב ר' יוסף יצחק שניאורסאהן, שמוליך היום, יום שלישי, את בתו לחופה.

לקבל את פני הרבי הגיעו כבר מהשעה 6 בבוקר כל 300 הבחורים תלמידי ישיבת ליובאוויטש בוורשה (מלאווסקא 7), כמה רבנים וקהל רב מחסידי ליובאוויטש. לפני בואה של הרכבת מריגה, הגיע עם הרכבת שבאה מרומניה ומופיעה בשעה 6 וחצי בבוקר, חותנו של הרבי ר' אברהם שניאורסאהן מקישינוב. יחד עם הרבי מליובאוויטש הגיעו מריגה גם החתן; חתנו של הרבי הר"ר שמריהו גורארי שכבר הגיע לוורשה לפני ימים אחדים; אמו של הרבי, שתי בנותיו ונכד. גם הגיעו כמה עשרות חסידים מריגה וקהל גדול של חסידי ליובאוויטש.

 


קבלת הפנים היתה כמנהג ליובאוויטש בלי "נטילת שלום" ("שלום נעמען"). הקהל הגדול יצר חומה אנושית ושביל למעבר הרבי עם משפחתו.

למכוניות שהוכנו מראש נכנסו הרבי ומקורביו ונסעו למלון קראקאווסקי שברחוב בילאנסקא. החתן עצמו נסע למלון אחר.

אביו של החתן, רב העיר יקטרינוסלב, הרב ר' לוי יצחק שניאורסאהן לא יכול היה להגיע לחתונה.

החתונה תערך, כפי שכבר נדפס ב'מאמענט', במתחם ישיבת ליובאוויטש וגם באולם שברחוב פאנסקה 35. החופה תערך היום יום שלישי בשעה 5 אחה"צ, בחדרים שלכבוד החתונה נצבעו כולם מחדש. מצפים לבואו של קהל גדול הן מקומי והן מחוץ למדינה.

 

 

 

דער מאמענט
 ט"ז בכסלו תרפ"ט 
וורשה

 

חופה חב"דית מרשימה ושמחה בישיבת ליובאוויטש

במתחם ישיבת תומכי תמימים שברחוב מלאווסקא 7 התקיימה ביום שלישי חתונתו של הרבי מליובאוויטש, הרב יצחק יוסף (הטעות במקור. העורך) שניאורסאהן, שהוביל לחופה את ביתו מוסיא.

החתן, מענדל שניאורסאהן (גם הוא משושלת ליובאוויטש) הוא בן רבה של העיר יקטרינוסלב. בשל העובדה שהחופה נקבעה לשעה 5, מיד עם רדת הלילה החלו להגיע באמצעות מכוניות ועגלות כמויות גדולות של חסידים.

גם קהל רב של סקרנים נדחק לחצר הישיבה, ונעשתה שם התקהלות גדולה, עד כדי כך שהיה צורך להזעיק קבוצה שלמה של שוטרים, וגם קבוצה גדולה כזו של אנשי משטרה לא הצליחה להתמודד עם כמות הקהל שבכניסה.

פנים הבית בו התקיימה החתונה, שופץ לאחרונה, והחדר שיועד עבור הכלה עוצב להפליא בעזרת קישוטים, פרחים ומנורות חשמליות.

 


מראה הקהל כאן בחתונה שונה לחלוטין מהמראה הרגיל בחתונות אדמו"רים אחרות. לא נראים פה שטריימל'ך וכובעי קטיפה. רוב הנוכחים לבושים בבגדים אירופאיים, כמו "חבד'ניקעס", ואילו רק חלק קטן לבוש בכובעי משי.

באולם ניתן לראות גם את האדמו"ר מראדזין, האדמו"ר מזלטופולי, האדמו"ר מנאוואמינסק, הרב מפיוטערקוב – הרב שפירא[1], הרב ר' מנחם זמבה, רבה של דוקשיץ – הרב שיינין, ועוד אחרים.

בין המוזמנים – קרובי משפחה רחוקים וקרובים – מנהל ה"ג'וינט" ה' גיטערמאן[2], ה' חיים פרושאנסקי, מנהל בית היתומים ה' שניאורסון, ד"ר לייפונער, ה' מ. רוטשטיין.

 

"בעדעקען" וחופה

השעה היא 6 בערב, כשהוא מלווה בחתנו גור-אריה ודודו ר' משה הארנשטיין – הגיע הרבי מליובאוויטש. בתוך 10 דקות הגיע החתן, צעיר בגובה בינוני עם מראה אינטלגנטי ואצילי במיוחד. הוא לבוש בעניבה שחורה.

הרבי וחתנו ניגשו התיישבו בראש, והרבי החל אומר בקול מאמר ארוך בעניין "קבלת-פנים". לאחר המאמר, ניגן "העולם" מניגוני חב"ד. בשעה 7 הגיעה הכלה במכונית מקושטת בפרחים, כשהיא לבושה בבגדי משי.  

ה"בעדעקען" הזה, התקיים ללא כל "צרמוניה" ואף בלא "בדחן" או שירה. רק הכלי-זמרים נשמעו בשעה שהכלה הובלה אל מתחת לחופה כשהם מנגנים מניגוני חב"ד.

החופה נערכה בחצר, שהייתה מוארת במיוחד באמצעות כמות גדולה של מנורות חשמליות. את ה"ברכות" עשה הרבי מליובאוויטש, שהיה גם מסדר הקידושין, ואילו קריאת הכתובה ניתנה עבור הרבי מראדזין.

בשעת החופה, כאשר שרר דוחק גדול, עבדו הכייסים כדי 'לכייס' ארנקים. הגנבים 'כייסו' גם את ארנקו של ה' רונדשטיין (נלקחו ממנו ארנק עם כסף וכל המסמכים), גם מאחד בשם לעוויט ואחרים נוספים.

בשעה 9 בערב נסעו כל הנוכחים במכוניות לאולם ברחוב פאנסקה 35 בו התקיימה סעודת החתונה.

עד יום שלישי בערב הגיעו כ-13 מאות (= 1,300) מברקים, שרובם מיועדים עבור "הרב שניאורסון, ורשה".

 

גניבה מצערת

בחתונה הגדולה של הרבי מליובאוויטש, ארעה גניבה מצערת, שהותירה רושם קשה על המשתתפים. בשעה שהקהל שב מהחופה, נגנב מחמיו של הרבי מליובאוויטש, שהגיע במיוחד מקישינב התיק שהחזיק. בתיק היה סכום כסף גדול וכן ה"דרשה-געשאנק" [-מתנת הדרשה] שהביא עמו לחתונה. מדובר היה בכתבי יד מה"בעל-שם-טוב" ומה"רב" [-אדמו"ר הזקן].

בסעודה, שהתקיימה בהמשך באולם וויסמן שברחוב 'פאנסקה 35 השתתפו גם הרבנים: קאנאל ופויזנער, הרב שניאורסון מקרקא, ה'ווילייקער רב', ה'דאלהינאווער רב' וה'פסטובער רב'.

תחילה נערכו שולחנות במיני מלוחים ("געזאלצענער טיש") עד השעה 12 בלילה. אז הסתובב הרבי ברחבי האולם וחילק "משקה" לבחורי הישיבה. הקהל שר ורקד עד השעה 1, אז אמר הרבי מאמר והקהל ניגש ליטול את ידיו לסעודה.

הסעודה נמשכה עד אור הבוקר.

 

 

[1] רבי מאיר שפירא, מייסד ישיבת 'חכמי לובלין'

[2] יצחק גיטרמן, מנהל הג'וינט בפולין. ממשפחת בית הרב

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.