מערכת COL צעיר | יום י"ב כסלו ה׳תשפ״ב 16.11.2021

תחשבו על זה: למה האותיות במקלדת מסודרות בלי הגיון?

חשבתם פעם למה האותיות במקלדת מסודרות בסדר משונה ולא-הגיוני שכזה? • התשובה מסתתרת אי-שם לפני כמאה ועשרים שנה, ומסתבר שמי שסיבכה לנו את לוח-המקשים היא.. שפת היידיש • הסדר המוזר במקלדת
תחשבו על זה: למה האותיות במקלדת מסודרות בלי הגיון?
shutterstock

 

 

 

תתפלאו לגלות:

מדוע האותיות על המקלדת מסודרות כך?

 

 

רובם של האנשים, לא העלו בדעתם אף-פעם את השאלה הכה מתבקשת – מדוע האותיות שעל המקלדת מסודרות בסדר מוזר שכזה?

תתפלאו לשמוע, אבל מסתבר שאם אתם נוהגים לכתוב עם המקלדת ביידיש, השאלה הזאת הופכת למיותרת עבורכם. וזאת למה? באופן מפתיע מסתבר, שהמקלדת הנפוצה שכולנו עושים בה שימוש, סודרה בצורה שתתאים במיוחד לכותבים בשפת היידיש.

 


 

// במרכז - אותיות ניקוד

אם תבחנו את המקלדת, תגלו כי במרכזה מופיעות האותיות י, ע, א, מ, ו. אותיות אלו, נפוצות מאוד בשפת היידיש, בייחוד אלו מהם המשמשות כאותיות ניקוד (ביידיש, כמו בשפות לועזיות רבות, אין סימני ניקוד ובמקומם ישנם אותיות המסמנות כיצד יש לבטא את המילה; לדוגמה – האות 'ע' משמשת במקום 'סגול', ו'אַ' במקום 'פתח').

כך יוצא, שמי שמעוניין לכתוב טקסטים בשפת היידיש באמצעות המקלדת, אינו צריך לטרוח כדי למצוא את האותיות הנפוצות – הן נמצאות כולן במרכז המקלדת. האותיות השימושיות פחות, הורחקו לצדדים.

לעומת שפת היידיש, בעברית – האות 'ע' (לדוגמה) הנמצאת במרכז המקלדת, הרבה פחות שימושית. אילו היינו משתמשים במקלדת שמותאמת לעברית, הסדר של מקשי האותיות היה נראה אחרת לחלוטין.

 


 

// אז מדוע זה ככה?

הכול התחיל בתקופת מכונות הכתיבה. מכונת-הכתיבה הראשונה שהכילה אותיות עבריות, הייתה מכונה שיוצרה בארצות-הברית ויועדה לכתיבה בשפת היידיש. מתי בדיוק זה היה? אנחנו לא לגמרי יודעים, אבל כנראה שבסביבות שנת תרס"ה  - לפני כמאה ועשרים שנה.

באותם השנים, מעטים היו האנשים שכתבו בלשון הקודש או בעברית, ואלו שכן – הסתפקו במכונה שיוצרה עבור שפת היידיש, שבנויה גם היא על אותיות עבריות. אמנם, הסידור לא היה מושלם מפני שבלשון-הקודש ישנם אותיות שימושיות יותר שבמקלדת היידישאית נדחקו לצדדים; אבל בעיית הנוחות הקלה הזו, לא הייתה מספקת כדי לייצר עבור הכותבים בלשון-הקודש מכונה משלהם.

כשהשפה העברית הפכה לנפוצה, כבר היה מאוחר מידי כדי לייצר מכונה חדשה. כל הכותבים התרגלו לכתוב במכונה הישנה והמוכרת, ואיש לא ההין לנסות להחליף את המקלדת הישנה בחדשה ושונה.

כך נותרנו עד היום עם מקלדת שמבוססת על כללי הכתיבה ביידיש..

 

קרדיט תמונות: shutterstock

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.