מנחם קרביצקי | יום י"ב כסלו ה׳תשפ״ב 16.11.2021

נזקים בלידה: מה ההבדל בין טעות לרשלנות?

למרבה המזל, רוב הנזקים בלידה הם קלים וניתנים לטיפול. לעתים קרובות הם אינם גורמים נזק מתמשך לתינוק. עם זאת, לא כל הנזקים בלידה הם קלים וחסרי משמעות. לחלקם יש השפעות הרסניות בהמשך הדרך. חשוב להבין את ההבדל בין טעות רפואית לרשלנות רפואית לפני נקיטת צעדים משפטיים. 
נזקים בלידה: מה ההבדל בין טעות לרשלנות?
קרדיט: freepik

נזקים בלידה הן הסיוט של כל הורה. התינוק האהוב שלך סוף סוף יוצא לאוויר העולם אחרי תשעה חודשים ארוכים של המתנה רק כדי לשמוע שנגרמה לו פציעה משנה חיים במהלך הלידה. הימים שלאחר מכן הם לרוב רגשיים, חסרי תקווה ומלחיצים להפליא. בתוך כל הטראומה וחוסר הוודאות, סביר להניח ששאלה אחת תמשיך לצוץ במוחכם: "האם הנזקים בלידה של התינוק שלי נובעים מרשלנות רפואית בלידה, או שזו הייתה פשוט טעות?"

כך או אחרת, אין תירוץ לנזקים בלידה אשר ניתן למנוע אותם. לכל תינוק מגיע הזדמנות הוגנת בחיים, כשהבריאות הנפשית והגופנית שלו שלמה. ובכל זאת, חשוב להבין את ההבדל בין טעות רפואית לרשלנות רפואית לפני נקיטת צעדים משפטיים. במאמר זה נעזור לכם למתוח את הגבול בין טעות רפואית לרשלנות בכל הקשור לנזקים בלידה.

מהי פציעה בלידה או נזק בלידה?

פציעה בלידה היא פגיעה פיזית שסובל התינוק בזמן היוולדו. פציעות לידה שונות בתכלית ממומים מולדים, שנגרמים או מתרחשים  בזמן שהעובר עדיין מתפתח ברחם (שפה או חך שסוע היא דוגמה למום מולד).

סוגים נפוצים של פציעות לידה

למרבה המזל, רוב הנזקים בלידה הם קלים וניתנים לטיפול. לעתים קרובות הם אינם גורמים נזק מתמשך לתינוק. פציעות לידה קלות כוללות:

  • שיתוק בפנים.
  • שברים.
  • נפיחות של הקרקפת.

עם זאת, לא כל הנזקים בלידה הם קלים וחסרי משמעות. לחלקם יש השפעות הרסניות בהמשך הדרך. הנזקים הקשים העיקריים כוללים:

  • שיתוק מוחין
  • אנצפלופתיה היפוקסית-איסכמית (חוסר חמצן (היפוקסיה) וחוסר דם (איסכמיה) במוחו של התינוק במהלך הלידה)
  • פציעות בחוט השדרה
  • סיבוכים מלידת ואקום

מרשימה זו לבדה, קל לראות שלצוות הרפואי יש חלק עצום בשאלה אם נזקים בלידה הם כתוצאה מרשלנות או לא. השאלה היא מתי נזקים בלידה מסווגים כרשלנות, ומתי הם מכונים טעות בלבד?

טעות רפואית בלידה לעומת רשלנות רפואית בלידה: היכן נמתח הגבול במקרים של נזקים בלידה

יש גבול דק מאוד בין טעות לרשלנות. אבל ראשית, בואו נסתכל על ההגדרות השונות.

מהי טעות רפואית?

במילים פשוטות, טעות רפואית היא השפעה שלילית הניתנת למניעה של הטיפול, בין אם היא ברורה או לא מזיקה למטופל. שתי מילות מפתח נמצאות כאן: "ניתן למניעה" ו "מזיק".

עם זאת, טעויות רפואיות הן טעויות כמו כל טעויות אחרות. כן, ההשלכות עשויות להיות עצומות, אבל העובדה היא שהן חסרות את ההיבט הזה של "כוונה".

בהקשר של נזקים בלידה, טעות רפואית עשויה להוות דברים כמו:

  • פציעה ללא כוונה הפוגעת בתינוק שטרם נולד באמצעות מכשיר הוואקום.
  • אי זיהוי מצוקה עוברית בסימנים החיוניים של התינוק, אולי בגלל עייפות.
  • הפעלת לחץ "חזק מדי" על פלג הגוף העליון של התינוק במהלך הלידה הגורם לפציעות בעמוד השדרה (הדבר מבוסס על ההקשר שייתכן והרופא אינו יודע את מידת הלחץ המדויקת שיש להפעיל על התינוק)

ככל שרופאי לידה הם אנושיים, טעויות רפואיות הן כמעט בלתי מוצדקות וככאלה, רק בנסיבות חריגות ניתן לראות בטעות רפואית כמקרית ברמה כזו שאין להעניש את הגורם הרפואי בשל כך שטעות זו התרחשה. רוב הטעויות נחשבות כפעולות של רשלנות ולכן ניתנות להענשה על פי חוק.

מהי רשלנות רפואית?

למרות שקשה להפריד בין טעויות הקשורות ללידה לרשלנות, לשנייה יש שני מאפיינים שמבליטים אותה:

  • קיים סטנדרט טיפול מחייב.
  • הוא מכיל מרכיב מסוים של מחדל או פזיזות.

במילים פשוטות, רשלנות רפואית היא מעשה או מחדל של איש מקצוע החורג מהסטנדרט הרפואי המקובל. כדי לקבל בפועל פיצויים במקרה של פגיעה בלידה הקשורה ברשלנות, עורך הדין שלכם חייב לציין כיצד הרופא הפר את סטנדרט הטיפול המקובל. האם הרופא פעל בדומה לאופן שבו היו פועלים גורמים רפואיים מיומנים אחרים בנסיבות העניין במקרה דומה?

צורות של רשלנות רפואית במהלך הלידה שעלולה להוביל לפגיעה בלידה כוללות:

  • אי ביצוע ניתוח קיסרי חירום בעת הצורך.
  • אי ביצוע מעקב אחר הדופק העוברי וזיהוי מצוקה עוברית בזמן.
  • שימוש שגויה בלידה מכשירנית במהלך לידת ואקום או מלקחיים.
  • אי מניעה ושליטה על קרעים ושטפי דם אצל היולדת.

מתי טעות היא רק טעות?

העובדה שנגרמה פציעה לתינוקך שזה עתה נולד אינה הופכת אוטומטית את הרופא המיילד לרשלן.

על מנת להוכיח רשלנות, יש להוכיח כי הרופא חרג מסטנדרט הזהירות הנדרש והמצופה ממנו וכן כי רופאים אחרים לא היו מתנהלים כפי שהתנהל הרופא האמור. מנגד, הרופא אשר נטען כי התרשל ינסה להוכיח שרופאים אחרים ברמתו ובתחום מומחיותו היו פועלים באופן דומה באותו מצב.

הרשומות הרפואיות הן הכרטיס העיקרי להוכחת רשלנות

כאם לתינוק שזה עתה נולד, שסבל מפציעות לידה הרסניות, את רוצה שהצדק ייצא לאור ושהאשמים בנזק ייקחו אחריות. עם זאת, לא תקבלי את התוצאה שאת מחפשת אם התיעוד הרפואי שלך לא שלם.

רישומים רפואיים הם המפתח לבניית תיק רשלנות רפואית מוצק. הרישומים כוללים רשומות לפני הלידה, במהלך הלידה ואחריה. עם זאת, די קל לשחזר רשומות רפואיות, הודות לחוק המעניק למטופלים את החופש לגשת לרשומות הרפואיות שלהם באופן חופשי. כל שעליכם לעשות הוא להגיש בקשה למוסד הרפואי ולקבל לאחר מכן את החומר הרפואי בשלמותו.

לאחר שיש לכם את התיקים הרפואיים שלכם, הגישו אותם לעורך דין מומחה ברשלנות רפואית. עורך הדין יבחן את הרשומה בקפידה בחיפוש אחר עילות תקפות להגשת תביעת רשלנות רפואית. לאחר שיקול דעת מדוקדק ומתוך האמונה כי קיימות ראיות קונקרטיות בהישג יד, עורך הדין ייתן לכם אור ירוק להתקדם עם התביעה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.