שחר וולף | יום ה' כסלו ה׳תשפ״ב 09.11.2021

ירידת הדולר; השלוחים בכינוס שאלו אותי: "לאן זה מוביל?"

הדולר ירד לשערו הנמוך ביותר ב-25 שנה האחרונות, לעומת השקל שממשיך להתחזק. לאן פני המטבעות? האם שלושה שקלים הם התחתית של הדולר-שקל? למה זה קורה ואיך כל זה משפיע על חיינו? • שחר וולף, כלכלן מנהל לשעבר בבנק דיסקונט ובעל חברה ליעוץ משכנתאות ופיננסים, מפרט את מה שקורה בעולם הכלכלה לאחרונה ומעניק טיפים לגולשי COL
ירידת הדולר; השלוחים בכינוס שאלו אותי:
כותב השורות, שחר וולף

 

שחר וולף

דולר שקל, שקל יורו ושוב שקל

בשבועות האחרונים אנחנו חווים ירידה בשערי המטבעות המרכזים, הדולר והיורו.

בשבוע שעבר, הרצאתי בכינוס השלוחים. רבים נגשו אלי אחר כך לשאול "לאן פנינו מועדות?".

בטור הקרוב, אעשה סדר, לאן פני המטבעות? האם שלושה שקלים הם התחתית של הדולר שקל? למה זה קורה? ולמה אם קניתם דירה מקבלן או במחיר למשתכן אתם צריכים להמשיך להתפלל שהדולר ימשיך להיחלש?

השבוע שער הדולר ירד ל3.12, השער הנמוך ביותר ב-25 שנים האחרונות, שער היורו הגיע ל3.6. שערי המטבעות מושפעות בעיקר מהתחזקות השקל. בשנים האחרונות כשמצב דומה התרחש, בנק ישראל שלח את ידו לכיס ורכש דולרים (מאות מליונים ביום) באמצעות כך שער הדולר היה מתאזן.

לאחרונה המגמה השתנתה, מבקר המדינה מתח ביקורת חריפה על יתרות המט"ח שבהם מחזיק בנק ישראל, ובכך מנע את המשך האפשרות שבנק ישראל ירכוש דולרים שוב בהיקפים גדולים.

בואו נבין את הסיבה שבנק ישראל מעוניין בשקל חזק:

  1. אחת המטרות העיקריות של בנק ישראל הינם לרסן את האינפלציה (עליית המחירים). כאשר בארה"ב האינפלציה השנתית עומדת על 5.4% ואילו אירופה עומדת על 4.1% אנחנו בישראל נמצאים במצב הרבה יותר טוב, האינפלציה בישראל עומדת השנה על 2.5%, הסיבה שעליית המחירים מתונה בארץ היא בגלל שערי המטבעות הנמוכים. כצרכנים אנחנו רוכשים מחו"ל כמעט הכל החל מהנעלה ועד חומרי בנין, היבואנים רוכשים זאת בדולרים ועליית המחירים בישראל מתמתנת עקב שערי המטבע שמטיבים איתנו. לכן לבנק ישראל יש אינטרס לתת לשקל לעוף למעלה וזאת על מנת למתן את עליות המחירים שטרם נראו כמותם. בנק ישראל סבור שעליית המחירים שאנו רואים כעת מתרחשים בגלל גורמים זמנים שיתמתנו בהמשך.
  2. הלוואות הם המניע העיקרי של המשק. כאשר הריביות במשק נמוכות, האפשרות ללוות כסף נוחה יותר, המשכנתאות זולות מאד ואילו הריבית בבנק על היתרה העודפת שואפת לאפס, דבר אשר מעודד בזבוז, כלומר עידוד התעסוקה והפיתוח. כאשר השקל מתווסף והופך להיות חזק יותר, בנק ישראל יכול להמשיך ולהשאיר את הריבית במשק נמוכה יותר. ייקור הכסף (הריבית) הוא דבר שעתיד להאט את המגזר העסקי ולהאט את התעסוקה ולכן בנק ישראל רוצה להימנע מכך ככל האפשר.
  3. דיור - רוכשי הדירות, כל מי שטרם קיבל את דירתו מקבלן ובשנה האחרונה נאלץ לשלם את מדד תשומות בניה, הרגיש את התייקרות המדד על בשרו, קרוב ל4% בתוך שנה. הדבר שממתן את המדד הוא שער השקל, אילו השקל יתרסק, רוכשי הדירות יחטפו מכה נוספת בצורת מדד שיעלה בצורה תלולה יותר.

אך למרות הרצון של בנק ישראל לעמוד מהצד ולראות את הדולר מתרסק, ישנם סיבות שיכולות לגרום לה להתערב. הסיבה העיקרית היא התיירות (כאשר השקל יקר, ישראל הופכת ליקרה עבור תיירים)  והיצוא (מדינת ישראל היא מדינת ייצוא-  ההיטק הישראלי מייצא בעשרות מליארדי שקלים בשנה).

לדעתי, אם לא ישתנה משהו מהותי אנחנו נראה את השקל מתחזק והדולר יירד גם אל מתחת ל-3 שקלים.


לתגובות שאלות והתייעצות: [email protected]

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.