מנחם קרביצקי | יום א' כסלו ה׳תשפ״ב 05.11.2021

למה חשוב לבדוק את התפילין גם כשהכל נראה תקין

על פי רוב הפוסקים, מעיקר הדין, אין חובה לבדוק את התפילין אף פעם. זאת על פי הכללים של 'דיני חזקה'. כלומר תפילין שכבר נבדקו על ידי בודק מוסמך והן נמצאו כשרות, ואין כל סיבה נראית לעין שגרמה לשינוי כלשהו הרי שמעיקר הדין אין חיוב לפתוח את התפילין לצרכי בדיקה. עם זאת, אנחנו יודעים שרבים הם האנשים שמוסרים את התפילין שלהם לבדיקה אחת לשנה, בייחוד בימי חודש אלול לקראת ימי הדין. מנהג חב"ד הוא להקפיד על בדיקה חד שנתית של התפילין כאשר מנהג הקהילות האחרות היא בדיקה של לפחות אחת לארבע שנים. כל זה גם אם אין סיבה מיוחדת לכך ומבחינה חיצונית נראה כי הכול תקין והתפילין שלמות.
למה חשוב לבדוק את התפילין גם כשהכל נראה תקין
צילום: צוות מכון עליה

הרבה אנשים מוסרים את התפילין שלהם לבדיקה כאשר מתרגשת עליהם צרה או מחלה והם רוצים לוודא כי התפילין שלהם כשרות. לרוב מוסרים בהזדמנות הזו גם את מזוזות הבית. לא פעם מתגלה כי יש בעיה באות או מילה מסוימת בתפילין או במזוזה המרמזים על הבעיה ממנה סובל האדם או המשפחה שלו. ברור שתיקון של האות היא חיונית מבחינה הלכתית כאשר לעיתים לאחר מכן הבעיות באות על פתרונן.

בדיקת תפילין כאשר יש בעיות

אם אדם מגלה סימני התנפחות על בתי התפילין, קיימים קילופים בולטים וניכרים לעין, הרי שהסימנים הללו עשויים להצביע על רטיבות ומים שאולי פגעו בבתי התפילין. לחילופין, גם שהייה ארוכה בתנאי חום או שמש קיצוניים עשויים אף הם לגרום לתופעות הללו. אלו עשויים להשפיע לרעה על הפרשיות ואף לפגום בכשרותן.

גם תפילין שלא היו בשימוש זמן רב חייבות בדיקה. לעיתים תפילין שהיו מונחות זמן רב בלי שימוש בארון סגור, עלולות לסבול מעובש שהורס את בתי התפילין ואת הפרשיות.

גם אדם שקבל תפילין בירושה חייב למסור אותם לבדיקה על מנת לוודא כי אכן מדובר בתפילין כשרות.

מי רשאי לבדוק את התפילין? אדם יראי שמיים שבקיא בכל מלאכת שיפוץ התפילין. כל אדם יהודי יראי שמיים יכול ללמוד את המלאכה הזאת ולהתפרנס ממקצוע תורני מכובד זה. רוצה ללמוד את המלאכה הזאת אנחנו מזמינים אותך ללמוד באקדמיה התורנית לומדים קורס שיפוץ תפילין.

הגיל של התפילין לא תמיד קובע

חשוב לדעת. יש אנשים שרוצים להסתמך על כך שהתפילין חדשות ועל כן הם לא ממהרים למסור אותם לבדיקה. לא פעם קורה ובתי התפילין נפתחים ומתגלה כי הפרשיות פגומות. אם זו מילה שנמחקה ואם זה פסול מסוג אחר. היו מקרים חמורים ממש אשר בהם בתי התפילין נפתחו ונמצאו ריקים או שנמצאו פרשיות שהודפסו על דף נייר רגיל באמצעות מדפסת. אנשים לא תמיד יודעים אך אין לסמוך על הזקן הארוך של מוכר התפילין. תמיד חשוב לוודא מה קורה בפנים, מי כתב את הפרשיות והאם אכן מדובר בתפילין כשרות ומהודרות.

יש לעיתים צורך בצביעה מחדש של הרצועות או החלפה שלהם, שיפוץ של בתי התפילין כאשר אלו יחזירו את התפילין לרמת ההידור הקודמת שלהן.

תפילין ישראל מציעה שירות של בדיקת תפילין על ידי מומחים יראי שמים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.