מנחם סעיד | יום ג' כסלו ה׳תשפ״ב 07.11.2021

למה חשוב ששני בני הזוג יחלקו ביניהם תפקידים? פרק 3 בסדרה

במצב שבו אין חלוקת תפקידים, תחושת הקבלה עשויה להיפגם, ועמה גם המוטיבציה לנתינה | המטפל הזוגי הרב מנחם סעיד בפרק נוסף על זוגיות, עבור גולשי COL. הפעם על חלוקת תפקידים
למה חשוב ששני בני הזוג יחלקו ביניהם תפקידים? פרק 3 בסדרה
(צילום אילוסטרציה: מנדי הכטמן, COL)

רינה עושה את דרכה חזרה מיום עבודה עמוס ומתיש. בחוץ, השמש יוקדת והלחות כבידה. כל מה שהיא רוצה כעת הוא, לחזור לביתה, להניח את הראש על הכרית הרכה ולהירגע... אבל, היא ידעה,  זה רק בגדר של משאלה: הארונות ריקים, וסל הכביסה עולה על גדותיו. היא צריכה להעמיד מספר מכונות, וזה כבר לא סובל דיחוי...

"אוף, ממש אין לי סבלנות לזה עכשיו! לכבס, לתלות ולקפל, זו תעסוקה לכמה שעות...", היא אומרת לעצמה.

תוך כדי מחשבות, היא מוצאת את עצמה בחדר המדרגות. היא עולה מתנשמת ומתנשפת. היא נעצרת לרגע, וריח מוכר מגיע לאפה - "זה הריח של מרכך הכביסה שלי", חושבת רינה לעצמה. כן, היא לא טעתה, יוסי העמיד כבר שתי מכונות, והשלישית כבר נכנסת... 

יחסי גומלין

חלוקת תפקידים ברורה, מחדדת ומגדילה את הנתינה בין בני הזוג. במצב בו לכל אחד מבני הזוג תפקידים משלו, כאשר השני נרתם לעזרתו, מתעצמת תחושת הקבלה. מחויבות גורמת לתחושת 'עול', וכשמסירים את העול תחושת ההקלה משמעותית יותר. בנוסף, כאשר המקבל מכיר בנתינת בן הזוג, גדלה המוטיבציה של בן הזוג, לתת ולהעניק. החוויה שאנו תורמים, מעצימה את הרצון להמשיך בנתינה. 

נמצא, כי חלוקת התפקידים מעניקה לבני הזוג אפשרויות נוספות של הענקה ונתינה זה לזה. הנתינה ההדדית תורמת לכל אחד ברמה האישית, ומחזקת את הקשר הזוגי.

מובן, כי במצב בו אין חלוקת תפקידים, תחושת הקבלה עשויה להיפגם, ועמה גם המוטיבציה לנתינה. נניח ששטיפה לא משויכת לאחד מבני הזוג. אם אי מי מהשניים ינקוט יוזמה וישטוף מתוך רצון להתחשב בבן הזוג, הדבר עלול להיתפס 'כמובן מאליו' – שהרי זו אחריותו לא פחות מהשני.

זאת ועוד, כאשר בן הזוג מתגייס למען השני, יתכן והוא מצפה לקבל משוב חיובי על כך. עם זאת, כאשר השני אינו חש בהתגייסות זו, המשוב עלול להתפספס. מצב כזה, עלול לעורר אצל הנותן רגשות אכזבה ופגיעה.
קצת גמישות.

להיות 'מרובעים', זו לא תכונה טובה. כלומר, גם כשיש חלוקת תפקידים בין בני הזוג, דבר לא יקרה  אם מידי פעם אחד יעזור לשני, אם כמחווה או כהתחשבות. 

בעיגול פינות וגמישות יש גם רווח בחינוך הילדים. כשילד רואה שהוריו גמישים ורגישים אחד כלפי השני למרות המסגרת, הוא מפתח גמישות ורגישות. תכונות אלו ישמשו אותו בהווה - בבית, בחברה, ובכל מערכת יחסים שהיא. בהמשך, כשהוא יגדל, גם במערכת הזוגית.

ריענון

מה שהיה טוב אתמול, לא בהכרח טוב מחר. כאשר מתרחש שינוי במערכת, חשוב לבדוק את הרלוונטיות של החלוקה. מידי פעם לעצור 'ולעשות חושבים', האם החלוקה מתאימה למצב המשתנה בבית. השינוי יכול להיות זמני, כגון, הריון, לידה, טיפול בהורים קשישים, או קבוע, כגון, הוספת ילד למשפחה, ילד עם צרכים מיוחדים.

בתוך המרתון של החיים, לעיתים, אנו מתקשים לעצור ולברר את המצב. כאמור, יש לשים לב למשתנים, ולחשב מסלול מחדש ... 

בהצלחה לכולנו!

הכותב הוא מטפל זוגי, יועץ בקדושה, מדריך שידוכים וחתנים, מאמן אישי NLP ומרצה.
לתגובות: 0528622770 – [email protected]

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.