מערכת COL | יום א' כסלו ה׳תשפ״ב 05.11.2021

אין ילד שנולד רע, הוא בא לעולם עם התמודדות אחרת

"יצחק אבינו הכיר את 'המשפט שרץ בוואטסאפ', הוא ידע שעשיו נלחם במאבק שאף אחד לא יודע עליו, והוא היה נחמד. ״ויאהב יצחק את עשיו כי ציד בפיו״ - יצחק הכיר בפוטנציאל שטמון בבנו" • טורו השבועי של שליח הרבי בבאזל שבשוויץ הרב זלמן וישצקי - מיוחד ל-COL
אין ילד שנולד רע, הוא בא לעולם עם התמודדות אחרת
כותב השורות, במבצע תפילין במהלך טיסה

בעידן הוואטסאפ יש כל יום משפטים ש'רצים בקבוצות'. תמיד מרתק אותי לראות את כוחה של 'תקשורת ההמונים' – לפי כמות הפעמים שאתה מקבל את אותה ה'חכמה' ממקורות שונים, ניתן להבין עד כמה היא ריגשה, הצחיקה או בכלל עניינה את הציבור.

אחד המיוחדים שבהם אומר כך: "כל אדם שאתם פוגשים נלחם במאבק שאתם לא יודעים עליו. תהיו נחמדים."

חשבתי על זה בהקשר של יעקב ועשיו, שנולדו השבוע בפרשה. לא יודע על יעקב, אבל עשיו בטוח היה חותם על המשפט הזה ועושה לו 'העתק הדבק'.

שניהם נולדו בבית נעלה ומיוחד, שניהם אף שהו יחד ברחמה של רבקה וכבר שם הם החלו לריב - "ויתרוצצו הבנים בקרבה".

חז"ל אומרים לנו, שהם משכו כל אחד לכיוון אחר. יעקב מטבעו כ׳איש תם יושב אהלים׳ משך לכל מקום של טוב, קדושה ורוחניות. עשיו, לעומתו, כ'איש יודע ציד' נמשך אל החומרי והמגושם, גם אל הרע.

אין ילד שנולד רע, גם עשיו לא נולד רע, הוא פשוט בא לעולם עם התמודדות אחרת, שונה בתכלית מזו של יעקב. התפקיד של עשיו בעולם לא היה לעשות רע, בכלל לא. אדרבא, עשיו בא לעולם עם מטרה מיוחדת לטפל בעולם הזה החומרי, לבררו ולתקנו, להעלותו לקדושה. הוא גם קיבל כלים מיוחדים, ׳איש יודע ציד׳ הוא אדם שיש לו את היכולת לצוד את החומריות, לברור את הטוב מתוך הרע כפי שבוררים חיטה מהמוץ שמכסה עליה. זהו תפקיד נעלה, אבל כלל לא קל, מסתבר.

יצחק אבינו הכיר את המשפט שרץ בוואטסאפ, הוא ידע שעשיו נלחם במאבק שאף אחד לא יודע עליו, והוא היה נחמד. ״ויאהב יצחק את עשיו כי ציד בפיו״ - יצחק הכיר בפוטנציאל שטמון בבנו, ידע שיש לו את הכוח לצוד, הבין גם שזוהי ההתמודדות שלו, אז הוא אהב אותו, הכיל אותו, ניסה להיות שם בשבילו כדי שהוא יצליח במשימתו.

חברים, אנחנו צריכים ללמוד מיצחק.

רגע לפני שאנו שופטים, מדברים סרה או מגנים, כדאי לזכור ש"כל אדם שאתם פוגשים נלחם במאבק שאתם לא יודעים עליו, תהיו נחמדים."

שבת שלום,

 

הרב זלמן וישצקי

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.