שניאור דייטש | יום א' כסלו ה׳תשפ״ב 05.11.2021

ספר התניא במהדורה הראשונה מוצג למכירה בירושלים

המהדורות הראשונות של ספרי רבותינו נשיאינו מוצגות בימים אלה למכירה פומבית בירושלים • נחשפת לציבור המהדורה הראשונה של ספר התניא וספרים נוספים שהודפסו בחייו של האדמו״ר הזקן, וכן רבים מהספרים שנדפסו בחיי האדמו״ר האמצעי: דרך חיים, נר מצווה ותורה אור, אמרי בינה ועטרת ראש
ספר התניא במהדורה הראשונה מוצג למכירה בירושלים

המהדורות הראשונות של ספרי רבותינו נשיאינו מוצגות בימים אלה לראשונה בירושלים, בפרויקט של בית המכירות הפומביות 'קדם'. מוצגים לראשונה ביחד הספרים שהודפסו בחייו של האדמו״ר הזקן, וכן רבים מהספרים שנדפסו בחיי האדמו״ר האמצעי. המכירה תתקיים בעוד שלושה שבועות.

בתצוגה הנדירה נחשפת לציבור המהדורה הראשונה של ספר התניא שנדפסה בסלאוויטה בתקנ״ו-תקנ״ז, כאשר האדמו״ר הזקן היה בן 51. מהדורה זו נחשבת לנדירה וייחודית מאחר ו'אגרת התשובה' עוד איננה מופיעה בה ומאחר וידי הצנזורה - ששלטה ברוב המהדורות הבאות - לא נגעה בה. לצידה, מוצגת גם המהדורה הראשונה של התניא שכוללת גם את 'אגרת התשובה' שנדפסה שנתיים אחר כך, עדיין בחיי האדמו״ר הזקן. כמו כן, מוצג גם ספר לוח ברכת הנהנין שנדפס שנתיים נוספות אחר כך בתקס״א, לאחר שהאדמו״ר הזקן שוחרר ממאסר. כידוע, בחיי האדמו״ר הזקן נדפסו אך ורק ארבעה מתוך חיבוריו - שני החיבורים הנ״ל בתוספת הלכות תלמוד תורה ו״סידור הרב״ -  כשכל שאר ספריו ומאמריו מובאים לדפוס על ידי בנו האדמו״ר האמצעי ונכדו אדמו״ר הצמח צדק.

ספרי רבותינו נשיאינו מלמדים רבות גם על תולדות חייהם. כבר מראשית הנהגתו, עסק האדמו"ר האמצעי בהדפסת חבורים. בשנות הנהגתו הראשונות, בשנים תקע"ד-תקע"ו, הביא לדפוס לראשונה את חיבורו המפורסם של אביו האדמו"ר הזקן - ששת כרכי שלחן ערוך הרב, לצד חבוריו הגדולים בקבלה ובחסידות: "סידור עם דא"ח", "ביאורי הזהר", תניא עם "אגרת הקודש" ו"קונטרס אחרון". מפעל הדפסה זה היה כרוך בעבודת הגהה ועריכה מקיפה, שהשתתפו בה גם דודו רבי יהודה ליב (מהרי"ל) מיאנאוויטש וכן חתנו האדמו"ר ה"צמח צדק". ספרים אלו זכו להקדמות חשובות ומפורסמות של האדמו"ר האמצעי, בהן הוא מספר בפרוטרוט על עניינו של כל ספר ודרכי התהוותו. מפורסמת במיוחד הקדמתו לשלחן ערוך הלכות פסח (שקלוב תקע"ד), הראשונה שכתב לאחר הסתלקות אביו.

לאחר שהביא לדפוס חלקים מרכזיים מתורת אביו, התחיל האדמו"ר האמצעי לעסוק בהדפסת חיבורים משלו, המיוסדים על תורת אביו ומבארים אותה, בהם "שער התשובה והתפלה", "דרך חיים" ו"פוקח עורים". אחרים הם מספרי האדמו"ר האמצעי, בהם: "שער היחוד", "שערי אורה", "שער האמונה", "עטרת ראש" ו"תורת חיים", והעמוק שבהם הוא ספרו "אמרי בינה" שכתבו עבור יחידי סגולה.

במסגרת התצוגה ב'קדם' מוצגת המהדורה הראשונה של הספר 'דרך חיים' משנת תקע״ט, אחד הספרים הראשונים של האדמו״ר האמצעי שנדפסו בחייו, כשהאדמו״ר האמצעי היה בן 35 בלבד. כמו כן, מוצג הספר 'נר מצוה ותורה אור' שנדפס אף הוא בחייו בשנת תק״פ, הספר 'אמרי בינה' שנדפס שנה אחר כך - גם הוא עדיין בחייו, והספר עטרת ראש שנדפס באותה השנה.

לצד הספרים שהודפסו בחייהם, מובאות גם מהדורות ראשונות רבות של ספריהם שיצאו לאחר הסתלקותם, וכן מהדורות חשובות של ספרים שנדפסו מחדש עם תוספות מיוחדות. מהדורה מעניינת במיוחד היא מהדורת וילנא של ספר התניא שנדפסה על ידי הרבי הרש״ב ומוצגת כעת ב'קדם'. במהדורת ווילנא תר"ס התחדשו כמה חידושים. ראשית כל, במהדורה זו נדפסו לראשונה שלושה קטעים, על פי העתקות מדויקות בכתב-יד, שלא הופיעו במהדורות שקדמו לה. הקטע החשוב והמפורסם שבהם הוא חציו השני של פרק ז' מ"שער היחוד והאמונה". שני הקטעים הנוספים שנדפסו במהדורה זו לראשונה (בחלק "אגרת הקודש"): ד"ה "האותיות", בין אגרת יט לאגרת כ (דף קכט/1); ד"ה "אהוביי", בין אגרת כב לאגרת כג (דף קלה). בנוסף להדפסת הקטעים החדשים, הוגה הספר כולו ביגיעה גדולה על ידי האדמו"ר הרש"ב, שהקדיש לשם כך מספר חודשים.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות 'קדם', מציין כי "נעשתה מצידנו השקעה גדולה כדי להביא לראשונה מהדורות נדירות ביותר של חסידות חב״ד למקום אחד".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.