מערכת COL צעיר | יום כ"ח חשוון ה׳תשפ״ב 03.11.2021

סערה סביב ביקור רב ראשי ממדינה עוינת? לא פעם ראשונה

סערה תקשורתית שפרצה סביב הכבוד שניתן לרבה הראשי של איראן, הזכיר לרבים מקרה דומה שאירע לפני כ-55 שנה • בשלהי שנת תשכ"ח רעשה ניו יורק היהודית מידיעה מסעירה. העיתונים המקומיים בישרו כי רבה הראשי של העיר מוסקבה מתעתד לבוא בשערי העיר • במהלך ביקורו ספג הרב נאצות וגידופים מצד חברי ארגונים יהודיים שונים. איך הגיב על כך הרבי?
סערה סביב ביקור רב ראשי ממדינה עוינת? לא פעם ראשונה
רבה הראשי של איראן לצד דיווחים בעיתונות על ביקור הרב לוין

 

ההיסטוריה חוזרת

 

סערה זוטא פרצה בתקשורת בימים האחרונים סביב ביקורו של רבה הראשי של איראן, הרב יהודה גרמי, בכינוס השלוחים ובבתי רבנים וראשי-קהילות בעיר ניו-יורק.

"סערה סביב ביקור רבה הראשי של איראן בארה"ב: "אנטי-ציוני ומושתל של השלטון האיראני"", זועקת אחת הכותרות. גם בכתבות עצמם לא נחסכים ביטויים חריפים, כאשר אישים שונים מהקהילה היהודית בארצות הברית מביעים את זעמם על היחס האוהד שניתן לרב-ראשי של מדינה עוינת.

באחת הכתבות צוטט אחד מאנשי הקהילה היהודית הפרסית בארצות־הברית: "זה תרגיל יחסי ציבור של האיראנים, שנלחמים בישראל במלחמה תודעתית", הוא אומר. "הרעיון הוא שיספר כמה החיים היהודיים באיראן טובים. זה יוצר בלגאן גדול בקהילה שלנו".

לרבים מזכירה הסערה הנוכחית, סערה מתוקשרת אחרת סביב מאורע דומה להפליא, שהתרחש לפני כחמישים שנה.

 

 

בשלהי שנת תשכ"ח רעשה ניו יורק היהודית סביב ידיעה מסעירה. העיתונים המקומיים בישרו כי אורח חשוב מתעתד לבוא בשערי ניו יורק רבתי – הרב יהודה לייב לוין, רבה הראשי של העיר מוסקבה.

לצידו של הרב - סיפרו העיתונים - יבקר גם החזן בבית הכנסת הראשי, ויחד יבקרו אצל אישים חשובים ויתארחו בכנסים שייערכו לכבודם.

 

העיתונים מדווחים על נסיעתו של הרב לוין | קרדיט: עיתונות יהודית היסטורית, הספרייה הלאומית


 

הצגה בפיקוח "פקידי ממשל"

תפקידו של הרב לוין בביקור ברור; היה עליו להציג את ברית המועצות ככזו הדואגת ליהדות ומעניקה ליהודים חופש לנהוג כרצונם. זאת יש לדעת – הרב לוין היה נתון בידיהם של אנשי הממשל הרוסי והוכרח לעשות כטוב בעיניהם. גם במהלך הביקור יתלוו אליו "פקידי ממשל" סובייטים, שיעקבו אחר מעשיו בשבע עיניים.

היה על הרב לוין לערוך הצגה שכולם מודעים לה. גם הוא, וגם הצופים. כולם ידעו כי סיפוריו על "חיים יהודיים פורחים" במוסקבה הם סיפורי סרק שנועדו לשרת את מטרות השלטון הסובייטי - אך איזו ברירה אחרת הייתה בידו?

 

עיתון הצופה מדווח על פגישת הרב לוין עם הרבי| קרדיט: עיתונות יהודית היסטורית, הספרייה הלאומית


במהלך ביקורו בניו יורק, ספג הרב לוין השפלות כואבות יותר מפעם אחת, כאשר פעילים בארגונים שביקשו למחות על מעשיה של ברית המועצות כלפי יהודיה, קראו לעברו בעת נאומיו "שקרן" וקריאות נאצה דומות. הרב לוין, שגם בלאו־הכי היה כאוב על שנאלץ להעמיד פנים מחמת ההכרח, חש כאב ועלבון נוספים למשמע הקריאות.

 

 

שתי יחידויות – רשמית וחשאית

לקראת סוף ביקורו, ביקש הרב לוין להגיע ליחידות בחדרו של הרבי. משלחתו הגיעה לביקור רשמי ב-770, והרבי קיבלם בחביבות בחדרו.

כמעט שעתיים ארכה היחידות. הרבי שוחח עם הרב לוין והחזן על מצבם של היהודים בברית המועצות כשהוא מתעניין בכל הפרטים. הרבי ביקש לשמוע "בשורות טובות" ממצבם הרוחני של היהודים ונענה בתשובות שונות.

 

תיעוד שהתגלה בשנים האחרונות בו נראה הרב לוין נכנס ליחידות


בטרם החלה היחידות ביקש הרבי ממזכירו ר' יהודה ליב גרונר ע"ה, לדאוג שתתבצע הקלטה מכל מהלך היחידות. סברה שהועלתה הסבירה זאת בכך שהרבי חשש כי יופצו בשמו דברים שלא אמר.

לביקור נלוו אישים שונים, וביניהם ככל הנראה היו גם כאלו שהופקדו לשמור על כל היוצא מפיו של הרב לוין. מחמת זאת, הייתה הנהגתו של הרב לוין זהירה והמילים שהוציא מפיו היו מדודות ומחושבות.

אלא שלא הייתה זו היחידות היחידה של הרב לוין באותו הביקור. לאחר שנים התברר, כי הרב לוין הגיע באישון־ליל לעוד יחידות חשאית. ליחידות זו הגיע הרב בגפו, לאחר שהצליח לחמוק ממלונו בלי שאנשי פמלייתו הבחינו בכך.


ככה זה היה נשמע. האזינו


 

הרבי מתייחס בחריפות

במהלך התוועדות י"ב תמוז של אותה השנה, התייחס הרבי בשיחה ארוכה וחריפה לביקורו של הרב לוין בארצות הברית ולאנשים שהקשו על 'מצג השווא' שהציג, אף שידעו כי הוא אנוס לעשות זאת.

 צפו בקטע קצר מתוך השיחה הארוכה:

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.