חרדים10 | יום כ"ח חשוון ה׳תשפ״ב 03.11.2021

מצוקת דיור? הממשלה אישרה הקמת 3 יישובים בדואים כפריים

הממשלה אישרה הבוקר (רביעי) את הקמת שלושה יישובים בדואים כפריים. פורום ההתיישבות הצעירה בתגובה: “יום עצוב למדינת ישראל"
מצוקת דיור? הממשלה אישרה הקמת 3 יישובים בדואים כפריים
צילום אילוסטרציה: מנדי הכטמן, COL

הממשלה אישרה הבוקר (רביעי) את הקמת שלושה יישובים בדואים כפריים, במטרה לכנס את הפזורה הבדואית לתוך יישובי קבע – וכך להחזיר את קרקעות המדינה לידיה.

שרת הפנים איילת שקד הגיעה להסכמה עם רע”מ שלפיה ההחלטה על הקמת היישובים כוללת חובת הסכמה של מינימום 70% מתושבי הפזורה באזור. הם יתחייבו באמצעות חתימה שיעזבו את האדמות ויעברו לגור באחד משלושת היישובים שיוקמו.

עוד נקבע כי היקף היישובים יתוחם, והקמתם תותנה בקביעת מתווה על ידי צוות בראשות יו”ר מטה התכנון הלאומי, בו חברים מנכ”ל משרד רה”מ ומנכ”ל משרד השיכון, במסגרתו יקבעו הוראות שיבטיחו מעבר של לפחות 70 אחוז מתושבי הפזורה. יצוין, כי 70% זה המינימום, והצוות רשאי חובת מעבר גבוהה יותר.

אם בתוך שבע שנים לא תתכנס הפזורה הבדואית לתוך היישובים, ההחלטה להקמת היישובים תתבטל. הצוות שיוקם יתייחס גם להוראות בדבר ביטול תכנית במקרה שלא תתכנס הפזורה ויוקם היישוב תוך 7 שנים.

שר הביטחון, בני גנץ התייחס להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב.

"אישרנו כעת החלטה חשובה להקמת שלושה יישובים בדואים בנגב. זו לא טובה לאף אחד, ולא אתנן פוליטי. הסדרת ההתיישבות הבדואית היא צורך לאומי משמעותי כחלק ממהלך כולל הנדרש לחיזוק המשילות בדרום ולחיזוק החברה הבדואית וחיבורה לכלל החברה הישראלית", אמר גנץ.

בתנועת ‘רגבים’ מגבים את החלטת הממשלה: “חרף לחצים כבדים מצד רע”מ לשנות את נוסח החלטת הממשלה – הצעת ההחלטה שהתקבלה הינו זהה כמעט לחלוטין להצעה שקידמה הממשלה הקודמת בראשות נתניהו. הנוסח המוסכם גובש בעקבות עבודת מטה של תנועת רגבים מול לשכת השרה שקד במהלך החודשים האחרונים”.

מאיר דויטש, מנכ”ל תנועת רגבים: “הדברים שאמרנו אז, נכונים גם להיום: החלטת הממשלה האמורה הינה סיכוי לצד סיכון. מצד אחד מדובר בהזדמנות לשינוי פני הנגב, החזרת קרקעות לידי מדינת ישראל, והתחלת כינוס הפזורה הבדואית מהשטחים הפתוחים בנגב אל תוך הישובים החוקיים, במקום הרחבה פיקטיבית של הישובים הקיימים עוד ועוד כפי שהיה נהוג בעשור האחרון. החלטת הממשלה החדשה קובעת תנאים לפינוי הפזורה ליישובי הקבע בתקופה קצובה בזמן, ובמידה ותנאים אלו לא יתממשו – הקמת הישובים תבוטל.

“מצד שני, חובת ההוכחה היא על הממשלה. עד היום, ממשלות ישראל ידעו לתת את הגזרים אבל נמנעו מאכיפת המקלות. גם תכנית זו בנויה ממקלות וגזרים ועל הממשלה להוכיח כי בכוונתה ליישם את המהלך עד סופו, לרבות פינוי הפזורה והחזרת הקרקעות לידי המדינה, ולא להמשיך במדיניות הפסולה של הרחבת השטחים הניתנים למגזר הבדואי”.

דויטש הוסיף: “אם התכנית הממשלתית תיושם במלואה, על המקלות והגזרים שבה, היא תהווה סיכוי להצעדת הנגב לעתיד טוב יותר, ולהחזרת קרקעות לידי המדינה”.

פורום ההתיישבות הצעירה מסר בתגובה: “זהו יום עצוב למדינת ישראל. שרים שהתחייבו לייצג את המחנה הלאומי בממשלה ושאך לפני שנה עמדו בפרץ ומנעו את הסדרת היישובים הבדואים עד שתוסדר ההתיישבות הצעירה, הפקירו היום אלפי משפחות אשר פועלות בשליחות המדינה.

ההתיישבות הצעירה לא תשתוק ולא תסלח. בימים הקרובים נצא שוב למאבק ציבורי רחב ונדרוש מהשרים וחברי הכנסת: הבטחתם – תקיימו. תסדירו את ההתיישבות הצעירה עכשיו”.

בציונות הדתית תקפו את אישור הממשלה להקמת יישובים בדואים בנגב. “הקמת יישובים לבדואים, חוק החשמל, מיליארדים לתנועה האיסלאמית וההתיישבות הצעירה עוד מחכה לישיבת הממשלה הראשונה. אוי לבושה”.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.