כשהרבי הסביר ליהודי שהתלונן כי בשלום בית נדרשים לוויתורים
מכתב מהרבי על על כך שלכל אחד יש אתגר מרכזי שבו מתמקד היצר.
כך כותב הרבי:
במענה על מכתבו . . בו מודיע אשר קיבל עליו ומקיים ההוראות בענין השיעורים ונתינת הצדקה, אבל בנוגע לשלום בית הרי בחיצוניות הוטב [המצב] אבל בפנימיות עדיין אינו כדבעי.
כבר כתבתי לו במכתבי הקודם על דבר זה שבודאי יהיו העלמות והסתרים בפרט על ענין השלום בית, ודוקא בזה נחוצה התאמצות ביותר, כי מריבוי ההעלמות וההסתרים מוכח אשר זהו דוקא מעיקר הבירורים שלו,
וכמובן מכתבי האריז"ל ומבואר בחסידות (ראה קונטרס העבודה סוף פרק ו), אשר חוץ מיחידים הרי הנשמות של דורותינו אלה היו כבר בעולם [בדורות הקודמים], ובאים עתה ב'גלגול' ועיקר ביאתם הוא לתקן את מה שחסרו בקיום התרי"ג מצות בגלגולים הקודמים, ובכל זאת כמובן גם הם מחוייבים בקיום כל התרי"ג מצות אף אלו שלא חסרו בפעם הקודמת והחילוק הוא אשר באלו המצות שלא חסרו בפעם הקודמת הרי היצר הרע אין מנגד על זה ביותר, כי אם רק כדי שישאר הענין של "בחירה חפשית", כי בענינים אלו כבר הוברר בפעמים הקודמות, מה שאין כן בענינים שחסרו בפעמים הקודמות היינו שלא הוברר חלקם בעולם [ה]זה וחלקם בנפש השייך לענינים אלו, הרי ההתנגדות של היצר הרע היא בכל התוקף, ואין להאריך בדבר המבואר וכו'.
ובנוגע אליו לעשיה בפועל שזהו העיקר, הרי עוד הפעם אעורר אותו ואזרזו בענין השתדלות בשלום בית ביותר, אף שנדרש לזה וויתורים (מכיוון שהוויתורים אינם בעניני תורה ומצוה), וכמו שכתבתי לו מאז שאמרו רבותינו זכרונם לברכה "האשה דמעתה מצויה" ו"שערי דמעות לא ננעלו" והברכה לאדם היא בשביל אשתו.
מקור: אגרות קודש מכתב א'רנז • מוגש ע"י מכון 'אור החסידות' • העתקת המכתב באישור מהוצאת ספרים קה"ת