שניאור דייטש | יום כ"ז חשוון ה׳תשפ״ב 02.11.2021

טבעת זהב עתיקה עם אבן 'אחלמה' נחשפה ביבנה • צפו

טבעת עם אבן האחלמה, נמצאה בחפירות ארכיאולוגיות ביבנה • ד”ר אמיר גולני, מומחה לתכשיטים קדומים ברשות העתיקות: “מי שהחזיק בטבעת היה אדם אמיד, וענידת התכשיט הצביעה על מעמדו ועושרו" • כידוע, אבן האחלמה היתה אחת מ-12 אבני החושן של הכהן הגדול: "וְהַטּוּר הַשְּׁלִישִׁי לֶשֶׁם שְׁבוֹ וְאַחְלָמָה"
טבעת זהב עתיקה עם אבן 'אחלמה' נחשפה ביבנה • צפו

בחפירת הענק שמנהלת רשות העתיקות ביבנה, ביוזמת רשות מקרקעי ישראל ובשיתוף עם עיריית יבנה, לקראת הרחבת העיר – נחשפה לאחרונה טבעת זהב מרהיבה, ובה שיבוץ של אבן בצבע סגול.

בדיקה של הטבעת על ידי ד”ר יותם אשר במעבדה האנליטית ברשות העתיקות, גילתה שהאבן מורכבת ברובה מסיליקה – חומר ממנו מורכבות רבות מאבני החן. בדיקה זו, שללה את האפשרות כי השיבוץ הסגול עשוי זכוכית פשוטה.

משקלה של הטבעת 5.11 גרם.

ד”ר אמיר גולני, מומחה לתכשיטים קדומים ברשות העתיקות אשר בחן את הממצא, אמר: “מי שהחזיק בטבעת היה אדם אמיד, וענידת התכשיט הצביעה על מעמדו ועושרו.”

גולני מוסיף: “בטבעת שובצה אבן חצי יקרה, הקרויה אמטיסט ((Amethyst . אבן זו, מוזכרת בתנ”ך כאבן האחלמה – אחת מ-12 אבני החושן אשר שימשו את הכהן הגדול בבית המקדש. לאבן החן הזו נקשרו סגולות רבות, ובהן – מניעת תופעת הלוואי של השכרות – החמרמורת (האנגאובר).”

תכונה זו המיוחסת לאבן מעניינת במיוחד, על רקע ההקשר בו נתגלתה הטבעת - אתר שבו פעל יקב יין ענק, הגדול בעולם הידוע מתקופת התלמוד וראשית תקופת הגאונים.

“האם מי שענד את הטבעת רצה להימנע משיכרון עקב שתיית יין מרובה? את זה כנראה לא נדע”, אומר ד”ר אלי הדד, שמנהל את החפירה יחד עם ליאת נדב-זיו וד”ר יוחנן (ג’ון) זליגמן מרשות העתיקות.

“בכל זאת, מעניין לדעת, כי הטבעת נמצאה בקרבת היקב, במרחק של כ-150 מ’, שם נחשפו בחפירות שלנו שרידי מחסן ארוך, ששימש לאחסון קנקני יין (אמפורות). חלק מהקנקנים נמצאו כשהם הפוכים על שפתם, ויתכן שהיה זה מחסן מלאי של קנקנים ריקים לפני שאלה נלקחו לגיתות היין, על מנת למלאם ביין. יתכן שהטבעת המרהיבה הייתה שייכת לבעל המחסן המפואר, למנהל עבודה במקום, או פשוט למבקר או מבקרת שאתרע מזלם, והטבעת היקרה נשמטה מידם, עד שלבסוף נתגלתה על ידינו”.

בקרב החוקרים קיימת התלבטות ביחס לתיארוך המדוייק של הטבעת.

צפו בוידאו:

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.