מערכת COL צעיר | יום כ"ב חשוון ה׳תשפ״ב 28.10.2021

"הרב"ש": האח שויתר על אדמו"רות, שחזרה כעבור שנים לנכדו

סיפורו של רבי ברוך שלום שניאורסון, בנו הגדול של אדמו"ר הצמח צדק שהיה היחיד מבין אחיו שלא שימש בהנהגת חסידים לאחר הסתלקות אביו, וקיבל את מרותו של אחיו הצעיר – אדמו"ר המהר"ש • 226 שנים להולדתו של הרב"ש – כ"ג חשוון  
מצבתו של הרב"ש

 

226 שנים

להולדת הרב"ש

כ"ב חשוון

 

רבי ברוך שלום שניאורסון, נולד ביום כ"ב חשון תקס"ו לאביו אדמו"ר הצמח צדק ולאימו הרבנית חיה מושקא. הרב"ש נקרא על שמם של רבי ברוך (אב אדמו"ר הזקן) ורבי שלום שכנא, אבי אדמו"ר הצמח צדק.

 

מדוע חסרו האצבעות?

לרב"ש חסרו אצבעות בידו הימנית. בספרי אביו אדמו"ר הצמח צדק, ניתן למצוא ביאור שנכתב בשאלה באיזה יד עליו להניח תפילין - אם ביד שבו כותב - שמאל, או ביד החזקה – ימין.

באשר להולדתו ללא אצבעות יד ימין, מסופר סיפור מעניין: למראה האצבעות החסרות, הצטערה אימו של ר' ברוך שלום מאוד. על-כך אמר לה אדמו"ר הזקן, כי דבר זה ארע מכיון שכאשר היתה בהריון, הגיע פעם צעיר עני לבקש נדבה. כשראתה אותו אמרה לו: "אתה צעיר ובריא, לך תעבוד. למה לך לבקש נדבות". בשל כך נענשה ובנה נולד ללא כף יד ימין.

 


 

 

לצד סבו - אדמו"ר הזקן

בהיותו ילד, זכה ללמוד את טעמי המקרא מסבו – הוד כ"ק אדמו"ר הזקן. לאחר מכן אמר לו הרבי: החיית אותי במה שהאזנת לטעמי הנגינה ולמדת אותם.

שנה לאחר מכן, בהיותו בן שמונה, לימד אותו רבינו הזקן את כל התנועות ונוסחאות התפילה. כל ימיו הצטער רבי ברוך שלום על תנועה אחת שלימדו סבו וברבות הזמן שכחה.

במשך הימים בהם נסע אדמו"ר הזקן מביתו שבליאדי בעיצומה של מלחמת נפוליאון, ועד ליום הסתלקותו בכפר פיענא, עמד לצידו נכדו, רבי ברוך שלום. במרכבתו של הסבא נסע, ובחדרו ישן. לימים העיד הרב"ש כי זכה לשהות במחיצת סבו אז במשך 142 ימים ולילות.

 

עניו ושפל רוח

בשליחותו של אביו, כ"ק אדמו"ר הצמח צדק, היה נוסע רבי ברוך שלום למקומות שונים ברחבי רוסיה ואומר חסידות. לצד רוממותו והפלאתו, היה רבי ברוך שלום מתנהג בענווה ובשפלות בפני כל אדם.

גם לאחר הסתלקות אביו, כאשר כל אחיו נטלו לעצמם הנהגה של חסידים, היה רבי ברוך שלום היחיד שלא קיבל על עצמו אדמו"רות, אלא קיבל עליו את מרותו של אחיו הצעיר אדמו"ר מהר"ש.

בט"ז שבט תרכ"ט הסתלק הריב"ש לאחר מחלה קצרה, ומנוחתו כבוד באוהל אדמו"ר הצמח צדק ואדמו"ר המהר"ש בליובאויטש.

אף שרבי ברוך שלום לא כיהן באדמו"רות, לימים חזר כתר מלוכה להינתן בראש משפחתו, כאשר נכד-נכדו הוד כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו, קיבל עליו את נשיאות חב"ד.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.