מערכת COL | יום ט"ו חשוון ה׳תשפ״ב 21.10.2021

פוסט קורונה: שווה כעת להשקיע בבורסה בארץ?

סיכוי מול סיכון: האם כעת, לאחר סימני התאוששות מהמכה הכלכלית בעקבות הקורונה, שווה לנו להשקיע בבורסה? • שחר וולף, כלכלן מנהל לשעבר בבנק דיסקונט ובעל חברה ליעוץ משכנתאות ופיננסים, מפרט את מה שקורה בעולם הכלכלה לאחרונה ומעניק טיפים לגולשי COL
פוסט קורונה: שווה כעת להשקיע בבורסה בארץ?

שחר וולף

בטור השבועי שלי אני מנסה לסקור מגוון נושאים כלכלים, צרכנות, מגמות גלובליות, נדלן, השקעות וכו'.

הטור הקרוב יעסוק בהשקעה בבורסה, אסביר מהי השקעה בבורסה, מה הסיכון ומה הסיכוי בהשקעה כזאת. טור מיוחד שילמד אתכם להכיר אפיק ההשקעה הזה.

מהי השקעה בבורסה

הבורסה היא חברה המנהלת את ההשקעות הנסחרות במדינה.

בישראל הבורסה מרכזת חברות ישראליות, אך ישנם בורסות גדולות בעולם המרכזות בתוכם השקעות בינ"ל. כאלה הם הבורסה בניו יורק, גרמניה, סין, יפן ועוד. בבורסה נסחרות חברות מכל הסוגים: בנקים, טכנולוגיה, פארם, נדלן וכו'.

השקעה בבורסה  מתאימה לקטנים כמו לגדולים, ניתן להשקיע מאלפי שקלים בודדים ועד עשרות מליוני שקלים.

כל משקיע יכול לבחור אפיק השקעה בהתאם לרמת הסיכון שהוא בוחר בה, כאשר סיכון שווה סיכוי, ככל שאנחנו נשקיע במשהו שיש בו סיכון מסוים כך יגבר הסיכוי שלנו להרוויח כסף.

כמה מילים על הסיכון: כשאדם יוצא מביתו לעבודה, יש סיכוי מסוים שחלילה לא יחזור הביתה מסיבה כלשהי, יש לו סיכון מסוים, אך כולנו עדין ממשיכים לצאת מהבית ללא חשש כל בוקר לבית הכנסת ומשם לעבודה.

אני מנסה להשתמש במשל זה על מנת להמחיש את הסיכון. הבורסה אכן מסוכנת הרבה יותר, הכוונה שהכסף שלי יכול להיות שווה הרבה פחות, אבל זה אם אני מסתכל על הטווח הקצר מאד, על שנים מעטות. כאשר אדם משקיע לתקופה של מעל עשור הסיכוי שלו להפסיד מועט יחסית.

אם נסתכל על הבורסה המקומית או על בורסות במקומות רבים אחרים בעולם, נוכל לראות שבתקופות מסוימות, בעיקר בעת משבר, הבורסה צנחה מאד. אך אם נסתכל על תקופה ארוכה, הבורסה מתקנת ואף מניבה למשקיע תשואה נאה מאד ולפעמים אפילו הרבה יותר מהציפיות שלנו.

כך לדוגמא בשנה שעברה כאשר הגיעה מחלת הקורונה, לא היה ברור כיצד העולם יתמודד, הבורסות התרסקו בעשרות אחוזים, משקיעים רבים ברחו כל עוד נפשם בם, אך מי שמכיר את הבורסות הסתכל מהצד והזרים כסף. כל מי שהתייעץ איתי בתקופה הזו אמרתי לו להיכנס בכל הכח לבורסה. מאז ועד היום הכסף הניב בממוצע כמעט 60% תשואה.

ניקח למשל את הקניונים. בתקופת הקורנה הקניונים היו סגורים, אנשים החלו להזמין מוצרים מהאינטרנט, כאשר המצב הזה נמשך זמן רב, אנשים התחילו להתרגל לזה יותר ויותר, ברדיו נשמעו אנשים שאומרים שהם כבר כ"כ התרגלו לקניות באינטרנט שאין סיכוי שיחזרו לקניונים. עקב כך, בתקופה הזאת מניות הקניונים והמרכזים המסחריים צנחו מידי יום והגיעו לשפל רציני.

שנה וחצי אחרי פרוץ הקורונה אנחנו רואים שהקניונים חזרו להיות מלאים. מניות הקניונים עברו לרווח בלתי רגיל, מניית קניון ארנה הניבה למשקיע בה מעל 500% ב8 חודשים האחרונים. כלומר מי שהשקיע בה 10 א' ש"ח היום נמצא עם 50 א' ש"ח ביד.  זה ההסבר הטוב ביותר לסיכון בבורסה.

ככל שאנחנו משקיעים במניות שאנחנו מבינים מה הרציונל שלהם, מה תוכניות העבודה שלהם וכיצד הם מנוהלים, כך הסיכון שלנו פוחת משמעותי ואנחנו יכולים ליצור לעצמנו רווח אמיתי.

לאחר שהבנו מהו הסיכון, בואו נבין מהי השקעה בבורסה. השקעה כזו היא השקעה בחברה, כאשר חברה רוצה להתפתח ולגייס כסף מהציבור, החברה מנפיקה מניות כלומר מחלקת את השווי שלה לחלקים (מניות), כאשר כל חלק זהה לחלק השני ושווה את החלק היחסי שלו.  לדוגמא החברה שלי שווה מליון ש"ח, אני מחליט שאני רוצה להתפתח ולשם כך אני זקוק לגייס כספים מהציבור, אני מחליט לחלק אותה לעשר מניות ( אני יכול גם לחלק לאלף וליותר), כל מניה תהיה שווה כמאה אלף ₪. וככל שאצבור רווח כך המשקיע בחברה שלי יצור לעצמו תשואה.

ככל שהמשקיעים יזהו כי חברה מבצעת תהליכים חיובים שיניבו רווחים גדולים יותר, המשקיעים יזרימו לחברה יותר כסף. כאשר השקעה מוזרמת לחברה, בעלי החברה משתמשים בכסף על מנת לקדם את החברה ולהעלות את השווי שלה. כאשר השווי גדל, המניה שווה יותר והרווח של המשקיע עולה. אם נמכור את המניה נוכל לקבל עבורה סכום גדול יותר מאשר בעת הקנייה.

חשוב לציין כי השקעה בבורסה לא מומלצת למי שמייעד להוציא את הכסף תוך זמן קצר של שנים בודדות. למשל את כל החסכונות לילדים, חתונות וכו' וכן את הפנסיה וקרנות ההשתלמות (שאלה שלא צפויות להיפדות בשנים הקרובות) אני ממליץ להשקיע בבורסה.

רגע. אם הבורסה עלתה בחזרה, האם כדאי דווקא כעת להיכנס ולהשקיע?

בטור הבא אסקור את הבורסה המקומית, אסקור את ביצועי הבורסה והאם כדאי להיכנס אליה לאחר שנה וחצי של עליות.

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.