מערכת COL | יום י"ב חשוון ה׳תשפ״ב 18.10.2021

הרבה לפני מודיעין עילית: הרבי מעודד הקמת גנרטור בכפר חב"ד

 בעקבות תחקיר 'כאן 11' על החשמל הפיראטי בעיר החרדית מודיעין עילית, בעיקר סביב הפעלת גנרטורים בשבת וחיבורים פיראטיים לעשרות בנייני מגורים, מוגשת סקירה מיוחדת על הפעלת הגנרטור שבת הראשון בכפר חב"ד – בהוראת הרבי • כש'ועדת הגנרטור' ביקשה 250 לירות מכל תושב בכפר חב"ד
הרבה לפני מודיעין עילית: הרבי מעודד הקמת גנרטור בכפר חב
כאן הוקם הגנרטור הראשון בכפר חב"ד: מיקום הגנרטור במרכז הכפר (מסומן בצהוב) וצילום ממכתב הרבי לרב נחום טרבניק ע"ה

תחקיר 'כאן 11' שסקר את תופעת החשמל הפיראטי בעיר החרדית מודיעין עילית, הזכיר לרבים שחלוצת הגנרטורים בשבת היתה בכלל... כפר חב"ד, ובעידודו הישיר של הרבי, שביקש גם לממן את עלות ההתקנה...

ילדי שנות המ"מים בכפר חב"ד זוכרים היטב: לפני הדלקת נרות היה נכבה החשמל בכל רחבי כפר חב"ד לרגע, ומיד לאחר מכן היתה נשמעת התנעת הגנרטור, לצד ענני עשן שחור וריח אופייני. עם צאת השבת השקט היה חוזר, ועימו החשמל 'הרגיל' מחברת החשמל.

המבנה האופייני שנבנה במיוחד לצורך כך, גם שימש את ילדי הכפר כ'מגלשה', למרות הנזיפה הצפויה בבית כשהילד חוזר וחולצתו שחורה כפחם...

מסתבר כי כפר חב"ד הקדים בהרבה את הערים החרדיות שמפעילות כיום גנרטורים בשבת.

איך הוקם הגנרטור שבת הראשון בכפר חב"ד?

הנה הסיפור המלא, בתחקיר שערך בשעתו החוקר והסופר החב"די ר' שניאור זלמן ברגר:

בשנת תשכ"ו ביקש הרבי מתושבי כפר חב"ד להתקין גנרטור - אליו תחובר רשת החשמל בכפר חב"ד.

עד אז היו כמה מתושבי כפר חב"ד שבשבת התחברו למצבר קטן, והיו שאכלו סעודות שבת לאור הנרות.

"ויפה שבת אחת קודם"

בשנת תשכ"ו היתה בקשה רשמית של הרבי מתושבי כפר חב"ד בעניין הגנרטור, אבל כבר שנתיים לפני כן אמר הרבי ב'יחידות' לר' איצ'ה מנדל ליס כי חייבים להתקין גנרטור בכפר חב"ד.

הרבי הורה לו לקחת כסף עבור השתתפות בהוצאות ממזכירו הרב חמ"א חודקוב.

"מיד לאחר היחידות הלכתי לרב חודקוב והוא אמר לי אין לי מה לתת לך, הקופה ריקה. מסרתי את דבריו לרבי. ובשבת בעת התוועדות, הרבי נתן לי מענה. הרבי אמר כי "אם הגזבר אומר שאין כסף יש להחליף אותו". אין צורך לומר כי מיד לאחר שבת קיבלתי סכום כסף מהרב חודקוב.

לאחר שהעניינים לא זזו בכיוון הרצוי כתב הרבי מכתב מיוחד לתושבי כפר חב"ד:

"שמחתי במאוד להתעוררות כמה וכמה (כן ירבו) מתושבי כפר חב"ד - בתוככי כל תושבי כפר חב"ד - שליט"א - לתקן גענערטור בשביל כל צרכי כפר חב"ד בימי שבת קודש וכו'".

הרב שלוימק'ה מיידנצ'יק אומר כי ידוע בבירור כי איש מתושבי כפר חב"ד לא הציע לרבי, אלא הרבי מעצמו ביקש לעורר ולתקן תקנה חשובה שכזו בכדי שיהיה חשמל כשר לכל הדעות בכפר חב"ד.

הרבי מודיע בהמשך המכתב כי ישלם עשירית מההוצאות: "ובלי נדר אשתף קופת כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיאינו – מייסד כפר חב"ד ומנהלו - לסלק חלק העשירי מכל ההוצאות הקשורות בזה".

 

מכתב הרבי לרב נחום טרבניק: "כמה בדיוק מגיע ממני על חשבון הגנרטור?"


 

כבר במכתב הראשון הרבי מעודד לבשורות טובות בעניין: "ויהי רצון שיעשו בכל זה בזריזות הכי גדולה ויפה שבת אחת קודם, וזכות הרבים מסייעתם וברכת כ"ק מו"ח אדמו"ר תלוום ותצליחם בזה ובכלל.

המצפה ומשתוקק לבשורות טובות בזה" (אגרות קודש חלק כד עמוד פח).

הרב שניאור זלמן גרליק ע"ה רבו של כפר חב"ד שבעצמו נהג לחבר את זרם החשמל בביתו בשבתות למצבר, הוא שמינה את חברי ועדת הגנרטור בראשות הרב מאיר צבי (מונק'ה) גרוזמן, שפעלו למען התקנת הגנרטור.

בחודש אלול באותה שנה כתבו חברי ועדת הגנרטור על הפעולות שנעשו עד עתה והמכשולים הכרוכים בכך. ושאלו האם בכל אופן לקנות גנרטור:

הרבי שלח בערב שבת כ' אב כתשובה מכתב כללי פרטי. ובשוליו הוסיף בכתי"ק (ההדגש במקור) "נתאכזבתי רבות מה"פעולות" בענין הגנרטור. קיויתי שככתבי יוקם שבת אחת קודם, ומאז עברו כמה וכמה חודשים! וסוף סוף באו בשאלה...הלקנות גנרטור!! אף על פי כן (וכולי האי וכו') כותב הנני עוד הפעם (ויהי רצון שעל כל פנים עתה לא יהיו דברים בטלים) המענה לשאלתם – בפרש"י בלק (כב,ז): באם יקנוהו בשעה הזאת (תיכף ומיד לקבלת מכתב זה) יש בזה ממש, ואם כו'".

סיפר הרב שלוימק'ה מיידנצ'יק ע"ה: "נאסף כסף מתושבי כפר חב"ד, ונקנו גנרטורים. בתחילה היו שניים ולאחר מכן נוסף עוד אחד. לאחר התקנת הגנרטור מידי חודש שילמה כל משפחה סכום כסף עבור ההוצאות. מי שעסק במרץ בעניין היה הרב מונק'ה גרוזמן ועוד מתושבי כפר חב"ד, והכל בעידודו הבלתי פוסק של הרבי".

 

'ועדת הגנרטור' מתגייסת ומגייסת את תושבי כפר חב"ד


 

על הקשיים שהיו בעקבות הגנרטור סיפר מי שהיה באותם ימים חבר ועד כפר חב"ד ופעיל נמרץ בעניין הגנרטור הרב אלעזר גרליק: "בשבילי חשמל מגנרטור זה משפחתי. סבי הרב שנאור זלמן גרליק הקפיד תמיד להשתמש במצבר כפי שהוא התבטא 'כמו הרב יעקב לנדא'. היו קשיים רבים בהפעלת הגנרטור, לעיתים היינו נאלצים להורות ביום שישי על ידי כרוז שעבר ברחובות הכפר שלא להפעיל בשבת תנורי חימום ובשנים שלאחר מכן את המזגנים, וזאת בכדי שהגנרטור יעמוד בעומס. עם השנים כפר חב"ד יתרחב והגנרטורים לא עמדו בעומס לכן היו בעיות לא פשוטות. ואכן כמה שנים שמפני סיבות שונות הגנרטורים לא מופעלים בשבתות וחבל."

"בחודש אדר שני תשכ"ז היה זה לאחר התקנת הגנרטורים בכפר חב"ד, אמר הרבי ביחידות לרב ברוך שמעון שניאורסון ע"ה ראש ישיבת טשעבין: "בודאי הגיעה לידיעתכם השמועה על דבר הקמת הגנרטור בכפר חב"ד הפועל בשבתות וימים טובים.

"לפי עניות דעתי איז דאס אגיוואלדיקער ענין (זהו ענין עצום). והעיקר שממנו יראו וכן יעשו , שמכפר חב"ד יתפשט העניין  בכל מקום בארץ הקודש ת"ו."


תודת המערכת לסופר החב"די ר' שניאור זלמן ברגר על התחקיר ומכתבי הרבי הנדירים בנושא הקמת הגנרטור בכפר חב"ד

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
הגר''נ טרבניק ע''ה
י"ג חשוון ה׳תשפ״ב
אני זוכר שהמרא דאתרא הרב טרבניק ע''ה . הגיע לדבר בבית מנחם על מעלת הגרנטור ושצריך להשתתף בהוצאות היו יומים
מ.ש.ה. כפ''ח
.
2.
יישר כח
י"ג חשוון ה׳תשפ״ב
יישר כח על הכתבה
מרתקת מאוד
3.
היום יש?
י"ג חשוון ה׳תשפ״ב
מדוע כיום אין? או שכן קיים משהו...
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.