מערכת COL צעיר | יום י"ב חשוון ה׳תשפ״ב 18.10.2021

מעניין: למה אנחנו יורקים על הרצפה במהלך 'עלינו לשבח'?

מנהג חב"די כמעט ייחודי הוא המנהג לירוק לאחר אמירת "שהם משתחווים להבל ולריק" במהלך תפילת 'עלינו לשבח'. מה המקור למנהג המעניין? ומדוע כיום רק חב"דניקים נוהגים בו? • מדור "מכירים מושגים" עם התשובה לשאלה המעניינת
מעניין: למה אנחנו יורקים על הרצפה במהלך 'עלינו לשבח'?
Eliyahu Yosef Parypa/Shutterstock

 

מכירים מושגים:

למה יורקים?

 

מנהג היריקה לאחר אמירת 'שהם משתחווים להבל ולריק' בעת תפילת עלינו לשבח, אכן כמעט ומיוחד היום רק לחסידי חב"ד. אך לא תמיד זה היה כך.

במשך שנים רבות, היה מנהג היריקה לאחר אמירת מילים אלו, רוֹוֵחַ בקרב כלל יהודי אשכנז. רבי יעקב הלוי מולין, המוכר יותר בכינויו 'המהרי"ל', היה הראשון עליו ידוע לנו שנהג במנהג זה. יש לציין כי המהרי"ל ידוע כ'אבי מנהגי אשכנז'; מנהגיו ופסקיו היו נר לרגליהם של הפוסקים שבאו אחריו, והוא נחשב לאחד מן הגדולים שברבני אשכנז בכל הדורות.

 

שער ספרו של המהרי"ל


 

מומרים טופלים עלילות

היעלמותו של המנהג באה ככל הנראה בשל מספר אירועים מצערים, ובראשם, היטפלותם של מומרים שונאי-ישראל בעלילות חסרות שחר. אותם מומרים פנו לשלטונות בטענה כי אמירת 'עלינו לשבח' באה לבזות את אמונתם של הנוצרים, ובייחוד – לפי טענתם – המשפט "שהם משתחווים להבל ולריק וכו'" [לפי נוסחים לא-חב"דיים מוסיפים בעלינו לשבח גם את המילים ". . לְהֶבֶל וָרִיק, וּמִתְפַּלְּלִים אֶל אֵל לֹא יוֹשִׁיעַ"].

במקומות מסוימים נשאה העלילה פרי, ואמירת תפילת 'עלינו לשבח' נאסרה על היהודים. עלילות אלו, והפחד מתגובתם של הגויים, הביאו את היהודים להשתדל שלא להסב תשומת לב לתפילת 'עלינו לשבח' ובכך נעלם גם מנהג היריקה מן העולם.

יחד עם זאת, היו מן הפוסקים שהתנגדו למנהג היריקה בתפילת 'עלינו לשבח', וייתכן שהתנגדות זאת תרמה גם היא לעובדה שהמנהג השתכח.

 

אז למה בעצם?

נוסף על הבעת הבוז שאנו מביעים לאליליהם של הגויים בעת היריקה לאחר אמירת 'שהם משתחווים להבל ולריק', נאמר גם טעם נוסף ועיקרי למנהג היריקה; רבותינו נשיאנו לימדונו כי יש לירוק לאחר אמירת מילים אלו, על מנת שלא להנות מהרוק שנוצר בפה ממילים הקשורות עם עבודה-זרה.

 


זוהי אם-כן הסיבה למנהג החב"די (שמסתבר כלא-רק חב"די..), לירוק במהלך תפילת 'עלינו לשבח'. ראוי לציין את אמירתו של אדמו"ר הרש"ב, כי אנו החב"דניקים שאיננו מוסיפים כשאר העולם את המילים "ומתפללים אל אל לא יושיע" לאחר אמירת "שהם משתחווים להבל ולריק" (על-פי נוסח התפילה החב"די), זקוקים לירוק רק יריקה קטנה, מפני שאנו אומרים פחות מילים..

 

בצורה מכובדת

יחד עם זאת, יש לכבד את בית הכנסת ולהתנהג בכבוד בפני הציבור הנוכח במקום. הרבי בשעה שקיים את המנהג, היה מפנה את פניו מארון הקודש, מכסה את פיו בידו הקדושה ומכסה בנעלו את מקום היריקה.

 

// ובקצרה:

מנהג היריקה בעת אמירת המילים 'שהם משתחווים להבל ולריק' הוא מנהג אשכנזי עתיק שהתבטל בשל גזירות ועלילות שווא. המנהג לירוק מבטא בוז לאלילי הגויים, וכן בשל הרצון שלא להנות מרוק שנוצר מדיבור על עבודה-זרה. גם בשעת היריקה יש לנהוג בכבוד לבית הכנסת ולציבור.

 

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
איפה זה במהרי"ל? ויש גם ט"ז, לא? יש מקור...
י"ב חשוון ה׳תשפ״ב
בספר מהרי"ל (מנהגים, הלכות תפילה)
י"ב חשוון ה׳תשפ״ב
"שהיה אומר בעלינו לשבח להבל וריק היה מקיא – פעם אחת, כמו שנוהגין העולם"
יורה דעה קע"ט ס"ח ט"ז ס"ק ה'-ו'
י"ג חשוון ה׳תשפ״ב
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.