שחר וולף | יום ה' חשוון ה׳תשפ״ב 11.10.2021

איומים על הכלכלה הגלובלית ואיך זה קשור לכל אחד מאיתנו

ישנם ארבעה דברים שפוקדים כעת את העולם ומאיימים על כלכלות בצורה לא צפויה ולא רגילה. שחר וולף, כלכלן מנהל לשעבר בבנק דיסקונט ובעל חברה ליעוץ משכנתאות ופיננסים, מפרט את מה שקורה בעולם הכלכלה לאחרונה ומעניק טיפים לגולשי COL
איומים על הכלכלה הגלובלית ואיך זה קשור לכל אחד מאיתנו
כותב השורות

בטור הקרוב אני רוצה לעשות סדר בכותרות הכלכליות שפוקדות אותנו בתקופה האחרונה.

בטח שמעתם על כך שבאירופה ממשלות יוזמות הפסקות חשמל על ערים ומדינות שלמות. אולי גם שמעתם על המשבר שעלול לפקוד את סין ואפילו להחריב את הכלכלה שם. אתם מרגישים בכיס את עליית המחירים בכל מקום בארץ. אז בואו נדבר על זה.

ישנם ארבעה דברים שפוקדים כעת את העולם ומאיימים על כלכלות בצורה לא צפויה ולא רגילה א. משבר האנרגיה - השבוע קראתי כתבה המציגה את המשבר החמור באנרגיה ביבשת הקרובה אלינו אירופה. המשבר מתחולל בגלל מצוקות ייצור המתרחשות בעיקר ברוסיה ובנורווגיה, מדינות  האחראיות לכ-60% מאספקת הגז לכל אירופה, מחירי הגז באירופה האמירו בשנה האחרונה ב500%,  החורף שמתקרב רק מגביר את הצורך ובהתאם לכך את מחירי החשמל, מפעלים רבים באירופה המייצרים דשנים לחקלאות האטו את הייצור שלהם, דבר שעשוי להשפיע על התעשיה כולה. עלית המחירים באירופה צפויה להשפיע על עלית מחירים במוצרים מסוימים המגיעים מאירופה אלינו כאן בארץ.

האם צפוי אצלנו משבר אנרגיה? בניסי ניסים, כאשר השמאל צעק על קידוחי הגז בישראל, ממשלת ישראל לא הקשיבה להם ודהרה לכיוון הנפקת גז טבעי ממי הים. כל עיתוני ישראל האשימו את ביבי בהרס האנושות סביב זה, אבל ב"ה אנחנו נמצאים כעת במצב אנרגיה מצוין, בישראל מדובר על הורדת מחירים ואף על יצוא, המשבר באירופה יוצר לישראל הזדמנות לספק גז טבעי וככל הנראה צינור גז כזה יוקם בין ישראל לאיטליה. 

ב. משבר בתובלה הימית – משבר  הקורונה גרם לירידה בצריכה הפרטית בכל העולם כולו, אבל עם תחילת החיסונים והיציאה מהסגרים, הביקושים למוצרים בעולם גברו בשיעור גבוה מאד. נראה כי משקי הבית מבקשים לפצות על תקופה שכלאו את רצונותיהם ובהתאם לכך מחירי התובלה הימית קפצו פי 6 בשנה האחרונה. העליה הזאת כמובן משפיעה עלינו, לפני 3 חודשים רכשתי לבית ריהוט מסוים, הריהוט הגיע באיחור של 3 חודשים, מי שיבקש לרכוש ריהוט זהה ישלם מחיר גבוה יותר עקב העליה במחירי התובלה. 

ג. סין – בשבוע האחרון חברת הנדלן הגדולה בסין נקלעה למשבר חמור, החברה שחייבת מעל 300 מליארד דולר למשקיעים, נקלעה למשבר חמור מאד, שאף מאיים על קיומה, מליוני אזרחים סינים עשויים למצוא את עצמם ללא עבודה באם התרחיש יתקיים. דבר שעלול לזעזע את הכלכלה כולה. במידה והמשבר יתפרץ הוא עלול להמשיך ולטלטל את שוקי המניות בעולם וכן גם אצלנו, כי כשגשם יורד כולם מתרטבים, במיוחד לאחר שהשווקים נמצאים בעליה כבר תקופה ארוכה מאד, אם אתם משקיעים לטווח קצר, תשקלו אקזיט, כמו כן מי שמושקע בקרן ההשתלמות שלו על סיכון גבוה ומתכנן להוציא אותה בקרוב שישקול ויתייעץ להחליף מסלול. 

ד. עליות מחירים – המונח הכלכלי של עליות מחירים נקרא אינפלציה, בארה"ב עליות המחירים הגיעו לרמה שאף כלכלן לא הצליח להעריך, כעת המדד שם עומד על 5.4% מתחילת השנה, נתון שמגביר את הלחץ על הבנק להעלאות את הריבית במשק. בישראל עליות המחירים (האינפלציה) מתחילת השנה בעליה והצפי כי עד סוף השנה העליות יגיעו ל2.3% , עליה זו מגיעה לאחר שנים של מדד אפסי. אם יש לכם משכנתא אתם צפויים להתחיל להרגיש את זה, במידה ובניתם מסלולים צמודי מדד. מציע לגשת ולבדק את זה, הנתון הזה עלול לגרום לכם לשלם הרבה מאד כסף מיותר. מעבר לכך עליה במדד הזה הוא סימן לעליה במחירים הכללים בישראל שמורגשים במזון, בחינוך, בריהוט ובכל ענף אחר. 

מקווה שנתתי לכם קצת יותר מידע על המגמות הכלכליות בעולם, בשנים האחרונות נמתחו המון ביקורות על המדיניות הכלכלית של בנק ישראל, אבל היום כשהרבה דברים מאיימים על הכלכלות הגדולות, אצלנו בסייעתא דשמיא הדירוג של מדינת ישראל רק עולה ומצב הכלכלה שלנו נמצא בשיפור מתמיד. 
 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.