שניאור דייטש | יום ה' חשוון ה׳תשפ״ב 11.10.2021

מיטת הפטירה וערכה להקזת דם? פריטי רבותינו - למכירה

בעוד שבועיים תפתח מכירת עשרות פריטים של רבותינו נשיאנו הכוללת עשרות פריטים של אדמו"ר הרש"ב נ"ע • אחד הפריטים הבולטים נמכר תחת הכותרת "מיטת ההסתלקות של האדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש", לצד פריטים אישיים אחרים כמו "ערכה להקזת דם" • ר' זלמן לאש, חסיד חב"ד מפתח תקווה, העוסק בתחום יודאיקה ואספנות כ-30 שנה, מתייחס למכירה: "הפריטים שייכים לספריית אגודת חסידי חב"ד, כמו שאר חפצי רבותינו. חייבים להקים קול זעקה"
מיטת הפטירה וערכה להקזת דם? פריטי רבותינו - למכירה
פריט מרכזי במכירה, תחת הכותרת "מיטת ההסתלקות של האדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש" (צילום: בית המכירות 'קדם')

רשימה ארוכה מאוד של עשרות פריטים אישיים המיוחסים לרבותינו נשיאנו ובעיקר לכ"ק אדמו"ר הרש"ב, מוצגת לקראת מכירתם במכירה פומבית בעוד כשבועיים בבית המכירות 'קדם' בירושלים.

לצד גביע, פמוט, פריטים אישיים, בולט מוצג שמעורר עניין, יש יאמרו גם תהייה: מיטה המיוחסת על פי אתר המכירות לכ"ק אדמור הרש"ב נ"ע, תחת הכותרת:

"מיטת ההסתלקות של רבי שלום דובער שניאורסון – האדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש."

לצד הכותרת המחייבת, הסבר ארוך מחייו של הרבי הרש"ב והסתלקותו, נציין פה רק את הפתיח הרלוונטי:

"שלדת מיטה, עשויה ברזל. ארבעה חלקים (ניתנים לפירוק והרכבה).

מצורף אישור (פתק בכתב-יד, באנגלית), חתום בעברית בידי נכדת הרש"ב חנה גורארי' (תרנ"ט-תשנ"א), בתו הבכורה של האדמו"ר הריי"ץ מליובאוויטש: "אני מעניקה בזאת במתנה... את מיטתו של סבא שלי [הרש"ב] בה הוא השתמש ברוסטוב. זו הייתה המיטה שבה הוא הסתלק". האישור מתוארך – 14 במאי 1989."

הנימוק למכירה הגדולה בפריטים של הרבי הרש"ב דווקא, בדף המכירה באתר: "מכירה פומבית  מכירת חב"ד מיוחדת לרגל יום הולדתו של הוד כ"ק אדמו"ר מרנא ורבנא שלום דובער שניאורסון - האדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש - יום ב' לפרשת חיי שרה כ' מרחשון תרכ"א."

בין הפריטים בולטת 'ערכה להקזת דם' של הרבי הרש"ב נ"ע. ציטוט מההסבר באתר לצד תמונת הפריט: "ערכה להקזת דם, שימשה לרפואת האדמו"ר הרש"ב לפני הסתלקותו - לימים שימשה גם את בנו האדמו"ר הריי"צ"

לשאלת COL גורם מטעם בית המכירות 'קדם', על התהיות שעולות לנוכח מכירת מה שמיוחס כ'מיטה של הרבי הרש"ב", וכיצד עד היום לא היה ידוע על קיום פריט כזה, מסביר אותו גורם כי "המיטה הזאת הייתה בידי משפחת גוראריה, והם העבירו אותה לידי ידידם הרב שאול שמעון דייטש, ששמר אותה יחד עם עוד מאות פריטים נוספים אצלו במשך שנים".

• 

בעקבות הדברים, פנה COL לר' זלמן לאש, חסיד חב"ד מפתח תקווה, העוסק בתחום יודאיקה ואספנות כ-30 שנה, לשמוע חוות דעתו על התופעה של פריטים של רבותינו נשיאנו שמתגלגלים בבתי המכירות הפומביות, ובפרט על ה'עושר הפתאומי והבלתי נתפס' שנצפה במכירה המדוברת.

האם הפריטים, ובפרט המיטה שמיוחסת לכ"ק אדמו"ר הרש"ב, היא אותנטית? שאלנו את ר' זלמן לאש. "מזה כמה חודשים שעשרות פריטים של רבותינו נמכרים במכירות פומביות", מסביר לוש. "חלק מהפריטים חתומים על ידי חנה נכדתו של הרבי הרש"ב וחלקם על בנה, בארי גוראריה. הפריטים מאוד מעניינים ונמכרים במחירים מאוד גבוהים."

עשרות פריטים המיוחסים לרבי הרש"ב נ"ע, ומועמדים למכירה פומבית


ר' זלמן לאש מוסיף ומציין: "צריך להבין שכל השוק הזה מבוסס על אמון. חוץ מהמכתב של חנה עם עדות אישית שלה אין שום סימוכין אחר. עד לרגע זה לא שמעתי על תגובה מגורם חב"די בנושא הזה, מכך אני מסיק שאין שום אפשרות מעשית או משפטית לעצור את זה".

לאש משער כי יתכן שגורמים פרטיים חב"דיים קונים חלק מהפריטים כדי להחזירם למקומם הראוי – ספריית אגודת חסידי חב"ד. 

לסיכום, אומר ר' זלמן כי יש לחלק בין הדברים: "יש פריטים אישיים ממש ושייכים לרבי הרש"ב נ"ע, כגון המיטה שעומדת למכירה וכן ה'ערכה להקזת דם', שככל הנראה לא קיבלה את זה במתנה מאביה הרבי הריי"ץ וזה לא שייך לה, ולכן היחס לזה צריך להיות זהה כמו לשאר החפצים שנמצאים בספריית אגודת חסידי חב"ד.

לאש מוסיף ותוהה בקול: "לגבי שאר הדברים, איך אפשר לסמוך על חתימה כזאת, לאחר פרשיית הספרים האומללה? לגבי הרוכשים והסוחרים, איך אפשר להחזיק דברים שעברו דרכה?"

כחסיד חב"ד וכמי שעוקב באופן פרטי אחר הנושא, הוא משתף במסקנותיו האישיות לגבי המכירות והדומה להן: "לענ"ד צריך כעת להפנות את המאמצים בצד הרוחני – מוכרחים להקים קול זעקה ולעצור את ההפקרות. הרי כולם יודעים איך כינה הרבי בתקופת 'משפט הספרים' את מי שמחזיק בביתו פריטים ששייכים לספרייה – שהדבר דומה למחזיק בביתו פצצה. יתכן מאוד שזה גם חל על הפריטים הללו".

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.