מנחם סעיד | יום ל' תשרי ה׳תשפ״ב 06.10.2021

אירוח לשבת: התנהלות מכבדת ומאפשרת - משני הצדדים

"כהורים חשוב להתנהל מתוך תחושה מכבדת ומאפשרת. כאשר מציעים לבני הזוג לבוא להתארח משאירים להם את האוטונומיה והכבוד לעשות כפי שמתאים להם, מבלי להתערב. מהצד השני, על הזוג לשים לב לכמה נקודות חשובות כשמתאמים אירוח" • טור זוגיות מאת המאמן והמטפל החב"די ר' מנחם סעיד
אירוח לשבת: התנהלות מכבדת ומאפשרת - משני הצדדים
כותב השורות ר' מנחם סעיד, על רקע צילום אילוסטרציה (מנדי הכטמן, COL)

אירוח לשבת

יום רביעי, שעת ערב מוקדמת, הרוח שורקת והגשם מצליף על חלונות הבית. נועם מעמיד ארוחת צהריים מפנקת לקראת חזרתה של שירה, אשתו, מיום לימודים ארוך. תוך שהוא חותך סלט חי, הוא מקבל שיחה מאימו. "מה נשמע נועם? מה שלום שירה? האמת, אני ממש מתגעגעת אליכם! אולי תבואו אלינו השבת?" נועם ושירה כבר סיכמו שהשבת הם רוצים להקדיש אחד לשני - השבוע כמעט ולא יצא להם לדבר... נועם אומר לאימו "השבת זה לא מסתדר לנו, בעז"ה בשבת הבאה". אך אימו של נועם לא מרפה ומפצירה בו – "אולי בכל זאת? אני רוצה לראות אתכם?". "אני מבין אותך לגמרי. גם אנחנו מתגעגעים, אך השבת זה לא מסתדר לנו", משיב נועם. בשעה 22:30 נועם מקבל הודעה מאימו – "ערב טוב! בכל מקרה אם בכל אופן תרצו לבוא לשבת אנחנו מאוד נשמח"...

כהורים חשוב להתנהל מתוך תחושה מכבדת ומאפשרת. כאשר מציעים לבני הזוג לבוא להתארח משאירים להם את האוטונומיה והכבוד לעשות כפי שמתאים להם, מבלי להתערב. מובן כי אם הם מסרבים אין ללחוץ עליהם להגיע. יש לכבד את רצונם להחליט כל החלטה שהיא. חשוב לזכור כי הם עסוקים בבניית של קן פרטי שבו הם ה'מחליטים'. חשוב מאוד להרפות ולאפשר מרחב בחירה. הפצרות ותחנונים אינם תורמים, ויתרה מכך, אף מזיקים. לחצים כאלה ואחרים מעמיסים רגשית ועשויים להפר את האיזון הזוגי, של הזוג, וכן את האיזון המשפחתי.

מהצד השני, כשזוג מעוניין לבוא להתארח בבית ההורים חשוב שישימו לב לכמה נקודות. ראשית, יש לזכור כי ההורים אינם חייבים לנו דבר. לכן, יש לשאול אם אפשר להגיע ולא להודיע 'אנו באים השבת'. דבר נוסף, אם אתם מזמינים את עצמכם לשבת, לא מכובד לעשות זאת ביום שישי אחר הצהריים... רוב עקרות הבית מתחילות לבשל הרבה לפני השעה 3 בצהרי יום שישי. זוגות צעירים לעיתים מתקשים להבין את הטורח שסביב ההכנות לשבת ולכן, לא לוקחים בחשבון את הקושי בהזמנה מאוחרת.

נקודה נוספת, ראוי לשים לב לכמות המתארחים. ראוי לתאם בין האחים מי מגיע, מתי, ואולי אף לערוך תורנות מסודרת. אין הרבה אמהות שתתנגדנה לעזרה, נכון להציע עזרה בהכנות לשבת, להכין משהו או לערוך קניות. עזרה זו יכולה להועיל מאוד, בפרט כשמדובר באירוח של מספר משפחות. מלבד זאת, זה נותן תחושה של ערבות הדדית והערכה.

מובן, כי בכל משפחה האירוח בשבת מתנהל בצורה שונה. יש אמהות ספונטניות ויש פחות, יש המזמינות מעצמן ויש הממתינות לטלפונים, אך, ברור כי האירוח לשבת מתנהל לפי אופי המשפחה. לכן, לא ניתן לקבוע מסמרות בעניין זה, אך, נכון לפתח רגישות, ולהתייחס לנקודות המובאות לעיל.


מנחם סעיד, מטפל זוגי, יועץ בקדושה, מדריך שידוכים וחתנים, מאמן אישי NLP ומרצה.

קליניקה – רש"י 7 קרית מלאכי

לתגובות: 0528622770 – [email protected]

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.