חרדים10 | יום ל' תשרי ה׳תשפ״ב 06.10.2021

פרסום המבצע לאיתור מידע על רון ארד ממשיך לעורר סערה

לאחר שראש הממשלה בנט חשף בנאומו בכנסת כי המוסד ביצע מבצע במטרה לאתר מידע חדש אודות הנווט הנעדר רון ארד – במערכת הביטחון מודים: “המבצע לא השיג את מטרתו ולא השיג מידע חדש” • בכיר לשעבר במוסד: "לא ברור למה היה חשוב לראש הממשלה להודיע על כזה מבצע"
פרסום המבצע לאיתור מידע על רון ארד ממשיך לעורר סערה
רון ארד

לאחר שנפתלי בנט חשף ביום שני השבוע בנאומו בכנסת כי המוסד ביצע מבצע במטרה לאתר מידע חדש אודות הנווט הנעדר רון ארד – במערכת הביטחון מודים: “המבצע לא השיג את מטרתו ולא השיג מידע חדש”.

לפי דיווח בחדשות 13,  בכיר במערכת אף מתח ביקורת על בנט – ואמר: “נעשה שימוש פוליטי במבצע רגיש”.

הפרשן אמנון אברמוביץ, חשף בחדשות 12, כי המבצע היה אומנם יצירתי והתבצע במספר מדינות, אבל לדעת ראש המוסד דדי ברנע עצמו, הוא לא צלח ולא הביא לשום פריצת דרך.

לפי הדיווח, ראש המוסד אמר בשיח פנימי לאחר המבצע לאנשיו: “זה היה מבצע אמיץ, נועז, מורכב – אך כושל. זה היה כישלון, אבל נמשיך במאמצים”.

במערכת הביטחון על הדברים שאמר בנט: “לא היה נכון לדבר על כך בכנסת”.

גם ב’כאן 11′ פורסם כי המבצע להשגת המידע החדש על הנווט לא הצליח, ולא הושג מידע כזה. גורם שמכיר את פרטי המבצע אמר הערב ל’כאן חדשות’, כי מדובר בצעד לא מובן מצדו של ראש הממשלה.

במשרד ראש הממשלה הגיבו לביקורת של בכירים במערכת הביטחון נגד החלטת נפתלי בנט לחשוף את הפעולה החשאית לאיתור מידע אודות הנווט הישראלי רון ארד.

”המבצע להשגת מודיעין אודות רון ארד היה מבצע מוצלח שבוצע תוך עמידה ביעדים מבצעיים יוצאי דופן”, אמרו במשרד ראש הממשלה וטענו כי ”להבאת המידע בפני חברי הכנסת והציבור הרחב היה ערך, המבטא את המאמץ והמחויבות הכבירה להשבת בנינו לגבולם, גם שנים ארוכות לאחר שנפלו בשבי האויב. כל הפצת מידע אחר הינה שקר וכזב”.

מדובר במבצע רחב ונועז, שהתפרס במספר מדינות והשתתפו בו לא מעט לוחמי מוסד, כולל שתי לוחמות. ראש המוסד עדכן את משפחת ארד על כך באופן אישי. בנט קיבל את ברכתה של תמי ארד לפני שעלה לדבר על הנושא.

כפי שדווח מוקדם יותר, בנט אמר במליאה: “בחודש שעבר יצאו נשות ואנשי המוסד למבצע שתכליתו לאתר מידע חדש על גורלו ומקום הימצאו של ארד”.

בנט הוסיף כי אין ביכולתו לספר פרטים נוספים על המבצע, וכי שוחח עם רעייתו של ארד תמי ועם בתם יובל.

“רוצה להודות ללוחמי המוסד בשמי וגם בשם תמי ויובל ארד, על המסירות, המחויבות ואחוות הלוחמים, גם אחרי כל כך הרבה שנים. פדיון שבויים הוא ערך יהודי שהפך לאחד מערכיה המקודשים של מדינת ישראל. נמשיך לפעול להשבת כל בנינו הביתה, מכל מקום בו הם נמצאים”.

רון ארד, נוווט קרב בחיל האוויר, נפל בשבי ארגון הטרור ‘אמל’ בלבנון ב-16 באוקטובר 1986, והוגדר כנעדר ממאי 1988, אחרי שהועבר למקום לא ידוע. מטוסו הופל במהלך גיחת תקיפת מטרות מחבלים באזור צידון. שני אנשי הצוות על המטוס, ארד והטייס ישי אבירם נטשו אותו. אבירם חולץ על ידי מסוק קוברה, בעוד ארד נפל  בשבי.

*

הבכיר לשעבר במוסד ד”ר מישקה בן דוד, שעמד בראש החטיבה לשבויים ונעדרים, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על הדיווח הערבי לפיו המוסד חטף גנרל איראני במהלך המבצע לאיתור מידע על רון ארד.

הוא העריך: “לא חושב שהיו מסתכנים בחטיפת גנרל איראני בארץ אויב בשביל לגלות עוד פרט על איך ארד הלך לעולמו”.

כשנשאל על אמינות הדיווח אמר: “אין לי מושג מה באמת היה שם. לחטוף גנרל איראני זה לא בלתי אפשרי, אבל אני מניח שישראל לא הייתה מסתכנת בלחטוף אותו בשביל לגלות עוד פרט על איך רון ארד הלך לעולמו או איפה הוא נקבר. היא גם לא עשתה כזה דבר כדי לגלות פרטים על הפרויקט הגרעיני.

“חטפו את דיראני בשביל זה, הוא כזכור מי שלקח את רון ארד ושם אותו אצל קרובי משפחתו וזו התחנה האחרונה שידועה שבוודאות רון ארד היה שם. כל שאר הגרסאות אלו גרסאות שלא רק שלא אומתו אלא הופרכו. גם על ידי. את דיראני הביאו כאשר לא הייתה עוד החלטה או קונצנזוס במערכת הביטחון שרון ארד לא חי. בדקתי את כל העדויות שבידנו על כך שרון ארד באיראן ואחת אחת הפרכתי אותן”.

הוא הוסיף: : “אני חושב שלא היו מסתכנים בחטיפת גנרל איראני בארץ אויב. לחטוף את דיראני זה סיפור אחד, לחטוף גנרל איראני זה סיפור אחר מבחינת ההשלכות שלו.

“כשמבצע נמשך חודשים זה בגלל שלוקח חודשים לתפור את תמונת המודיעין. לפעמים נכנס מודיעין חזק ואז תופרים מבצע מהר. המעבר לאפריקה זו עוד סיבה שגורמת לי להטיל ספק בסיפור הזה. אם אתה חוטף אותו בסוריה ישראל יותר קרובה. יש הרבה סיבות להטיל בזה ספק ולהעלות ספקולציות על מה היה המבצע ולמה היה חשוב לראש הממשלה להודיע על כזה מבצע. אני חושב שלאיראנים לא אכפת למה חטפת מישהו”.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.