מערכת COL צעיר | יום כ"ה תשרי ה׳תשפ״ב 01.10.2021

אוהבם של ישראל: סיפור חייו של רבי לוי יצחק מברדיטשוב

לרגל יום ההילולא כ"ה בתשרי - קורות חייו של 'אוהבם של ישראל' - רבי לוי יצחק מברדיטשוב זי"ע • סיפורו של הצדיק שהתפרסם בכל העולם בקדושתו ובאהבתו הגדולה לכל יהודי • מיוחד לקוראי COL צעיר
אוהבם של ישראל: סיפור חייו של רבי לוי יצחק מברדיטשוב
(shutterstock)

 

 

סניגורן של ישראל

 רבי לוי יצחק מברדיטשוב

לרגל יום פטירתו כ"ה תשרי

 

// תולדותיו

רבי לוי יצחק מברדיטשוב נולד בגליציה בשנת התק"ע לאביו הרב מאיר זצ"ל ולאימו הרבנית הצדיקה מרת שרה סאשע ע"ה.

מסופר כי ביום הולדתו של רבי לוי יצחק, ישב הבעל שם טוב הקדוש עם תלמידיו ולפתע ביקש שישתו כולם לחיים,  באומרו "היום הזה באה לעולם נשמה גדולה וקדושה אשר תמליץ טוב ותלמד זכות על כל ישראל".

בהיותו בגיל 17 הגיע רבי לוי יצחק לעיר ריטשוול בה הפך להיות תלמידו של רבי שמואל שמעלקה מניקלשבורג. רבי שמעלקה כינה אותו "תלמידי בנגלה ומורי בנסתר". רבי שמעלקה היה מתלמידיו של הרב המגיד ממזריטש, וכך הפך גם רבי לוי יצחק לאחד מתלמידי הרב המגיד.

 

ציונו של רבי לוי יצחק זי"ע שנחשף בשנים האחרונות


בהיותו נצר לשושלת רבנים מזה דורות רבים, כבר בצעירותו ניכרה בו גדלות תורנית והוא זכה לכהן ברבנות כבר מגיל 20 בעיר ריטשוול ואף שימש כאב בית הדין למשך 4 שנים. לאחר מכן עבר לעיר זליחוב, בה כיהן כרב ואב"ד משך 10 שנים. בהמשך הגיע לעיר פינסק בה כיהן כרב במשך 10 שנים. התקרבותו לתורת החסידות עוררה התנגדות כלפיו והוא נאלץ לעזוב את העיר פינסק.

כך הגיע לברדיטשוב, בה שימש כמנהיג עדת החסידים עד הסתלקותו. רבי לוי יצחק הסתלק ביום כ"ה בתשרי התק"ע ונטמן בברדיטשוב.

 

// פועלו

 רבי לוי יצחק מברדיטשוב  ידוע במיוחד בזכות אהבת ישראל העצומה שלו, כפי שיפורט בהמשך. אולם אהבת ישראל זו לא הסתכמה בלימוד זכות על כל יהודי ובעין טובה על כל יהודי אלא גם בשפע של מעשי גמילות חסדים, ובעיקר ביקור חולים.

רבי לוי יצחק חיבר את הספר "קדושת לוי" שנתקבל כספר יסוד בחסידות בכל תפוצות ישראל. על ספר זה אמרו צדיקים כי יש בו סגולה לנטוע בלב הקורא התלהבות ודבקות באהבת השם ויראתו. רבי לוי יצחק חינך תמיד לעבודת השם בשמחה, בהתלהבות ובדבקות. כמו כן, הוא ערך מסעות בהם קירב רבים לחסידות.

 

// סניגורן של ישראל

רבי לוי יצחק מברדיטשוב ידוע בעיקר בכינויו "סניגורן של ישראל". בכל עת ובכל הזדמנות נהג ללמד זכות על יהודים, הן ככלל על כל עם ישראל והן על יהודים שנראה כי לא נהגו כראוי. תמיד ניסה למצוא נקודה טובה וחיובית המשנה את פירוש המעשים לטובה. ממנו ניתן ללמוד עד כמה ניתן בידינו הכח לראות טוב תמיד בכל יהודי, ואם מתאמצים מעט לחפש את החיובי מוצאים גם מוצאים!

דוגמאות רבות מאד וסיפורים רבים סופרו על גודל אהבת ישראל של הצדיק. כמו כן, יש גם סיפורים רבים על ניסים וישועות שפעל הצדיק, ועל רוח הקודש בה ניחן.

 

ספרו של רבי לוי יצחק זי"ע


סיפור מעניין סופר אודות יהודי שנכנס לפונדק לאכול ולשתות ביום תשעה באב. הצדיק ראה זאת ונכנס אחרי היהודי לפונדק. רבי לוי יצחק פנה אליו ושאל אותו האם הוא יודע כי  מדובר ביום תענית. ענה לו אותו היהודי "לא שכחתי, יודע אני היטב כי היום תשעה באב". חזר רבי לוי יצחק ושאלו "אולי אינך יודע כי יום זה הינו יום צום?" ענה לו האיש כי הוא יודע זאת... אמר לו הצדיק "אם כך, כנראה חולה וחלוש אתה ובשל פיקוח נפש חייב לאכול..." השיב לו האיש כי הוא בריא וחזק!

נשא רבי לוי יצחק את עיניו לשמיים ואמר "ריבונו של עולם! מי כעמך ישראל אשר אפילו אם הם לא עושים בדיוק רצונך, אינם מוציאים דבר שקר מפיהם!"

 

// מאמרותיו

אמר רבי לוי יצחק:

אפילו הקלים שבישראל משולים לאותם מנורות ששמנן טהור ופתילותיהן כשרות ואינן צריכות אלא הדלקה. עתידים צדיקי הדור להתיצב ולהדליק את נרותיהן של ישראל וכולם יחזרו בתשובה שלמה. ואולם אני, לוי יצחק, איני יכול להמתין והריני אוהבם כבר מעכשיו!

 

// קשריו עם אדמו"ר הזקן

רבי לוי יצחק מברדיטשוב נמנה עם תלמידי הרב המגיד ממזריטש. צדיקים רבים היו תלמידי הרב המגיד וביניהם רבי שלמה מקארלין, רבי נחום מטשרנוביל, רבי משה לייב מסאסוב, האחים הקדושים רבי זושא מאניפולי ורבי אלימלך מליז'נסק וכמובן הצעיר שבחבורה... אדמו"ר הזקן שכונה כך על שם חוכמתו הנעלית.

על ספר התניא התבטא רבי לוי יצחק "פלא כיצד הצליחו לקחת אלוקים כל כך גדול ולהכניסו לספר כל כך קטן..."

עם השנים הפכו רבי לוי יצחק ואדמו"ר הזקן למחותנים. סיפור מעניין מסופר אודות שותפות של שני הצדיקים במצוות הכנסת כלה. צפו בסיפור ששודר במסגרת הסידרה "סיפורים עם סבא פתחיה"

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.