מענדי קורטס | יום ט"ז תשרי ה׳תשפ״ב 22.09.2021

מתמקדים במחבר: מצד אחד יו"ר הנהלת מרצ; מצד שני שליח הרבי

כמעט חצי שנה אחרי סאגת התפילין שנכרכה בבת זוגתו תמר זנדברג, עיתון כפר חב"ד הפגיש את יו"ר הנהלת מפלגת מרצ ואת שליח הרבי בשכונתו לשיחה שבה הניחו את חילוקי הדעות בצד ודיברו על מה שמאחד ומחבר
מתמקדים במחבר: מצד אחד יו
יו"ר הנהלת מרצ ושליח הרבי במפגש המיוחד | צילומים: שמואל עמית

מענדי קורטס, עיתון 'כפר חב"ד'

הרשתות החברתיות געשו.

"תמר זנדברג נגד הנחת תפילין"; "עונש מאסר על מאיישי דוכני התפילין של חב"ד".

לא היה קשה להבין מי הם המושכים בחוטים מאחורי אותו קמפיין ששטף את הארץ, ערב הקמת ממשלת בנט-לפיד בשיתוף מפלגות השמאל מרצ והעבודה. ובכל זאת, מרגע ששוחררה הנצרה שום דבר כבר לא הצליח לעצור את האש. מרצ, ובעיקר העומדים בראשה, סומנו כאויבי חב"ד ודוכני התפילין.

"בהתחלה לקחתי את זה בעיקר בהומור", מודה אורי זכי, יו"ר הנהלת מפלגת מרצ. "אני הרי קרוב לדת ולמסורת, אני איש מאמין, וספציפית דווקא את המצווה הזו של הנחת תפילין אני מקיים בכל בוקר מאז חגיגת בר המצווה שלי. אז להאשים את אשתי תמר, שתתן קנס למי שיניח תפילין? זה הרי מגוחך".

אבל אז הגיע שלב האיומים. "קיבלתי איומים לא מעטים, עליי ועל משפחתי ואף כלפי התינוקת שלנו", מספר זכי. "מאותו רגע הפסקתי לצחוק ולקחתי את החגיגה התקשורתית והציבורית הזו מאוד ברצינות. וייאמר לזכותם של חברים שלי מהתקשורת החרדית, עיתונאים כמו אריה ארליך, שהוא חסיד חב"ד, וישראל כהן ונוספים, שעזרו להעמיד את הדברים בפרופורציה ולהנמיך את הלהבות הגבוהות. לא רחוק מהבית שלי נערכו באותה תקופה הפגנות שבהן ניסו לגרור את חב"ד למאבק הפוליטי וחב"ד התנערה מכך".

את הסאגה מבחינתו עצר זכי כשפרסם ברשת חברתית פופולרית - שבה בין היתר התרכז, אז כמו כמעט בכל ימות השנה, קמפיין השנאה - תיעוד שלו עטור בתפילין ועטוף בטלית ולצידו הכיתוב שהצליח לבלבל כמה גולשים: "צילום, תמר זנדברג". זו הייתה תגובה חותכת, אבל גם יהודית וגאה. בלי הרבה מלל. עם תמונה ששווה אלף מילים. זו סתמה את הגולל על הניסיון הציני לגרור למדמנה הפוליטית את חב"ד ואת דוכני התפילין. אלה שהכירו את זכי ידעו שזו לא תמונה מן השפה ולחוץ, לא ניסיון לתרץ, אלא הצגת המציאות.

• מה כן עמד מאחורי הצעת החוק הזו, שאכן הוגשה?

"חשוב לי להגיד שאני לא הדובר של תמר (זנדברג. פוליטיקאית ישראלית, כיום השרה להגנת הסביבה ובמשך כשנתיים מובילת מרצ, שנקשרה בסאגת התפילין; רעייתו של זכי. מ"ק). אני יושב ראש ההנהלה של מרצ. שנינו פוליטיקאים, אני הייתי במרצ לפניה, זזתי קצת 'הצידה' כשהיא נכנסה לכנסת. אנחנו מנהלים במקביל שני מסלולים פוליטיים, ואני לא מתכוון להיות הדובר שלה. אני יכול להציג רק את הצד שלי


יו"ר הנהלת מפלגת מרצ בשיחה עם כותב השורות, מענדי קורטס (צילום: שמואל עמית)


"להבנתי, כל הסיפור היה קשור לממשלת בנט שהתרקמה באותם ימים והרצון של אנשים מהצד השני של המפה הפוליטית למנוע את הקמתה בכל מחיר, גם בדרכים עקלקלות. במפלגת מרצ ישנה פרקטיקה, שיש בה שורש יהודי איך שאני רואה את זה, והיא שכל חבר כנסת ותיק שנוטש את המפלגה מעביר את הצעות החוק שלו לצעירים יותר כדי שאלו ימשיכו לקדם אותן. הצעות החוק הללו נערמות, יש כבר יותר מאלף שהצטברו במרוצת השנים, ובכל כנסת מחדש הפוליטיקאים של מרצ מגישים את כולם, רק מגישים.

"הצעת החוק שעליה קמה המהומה, הוצעה בידי חיים אורון בשנת 2006, אין לי מושג בעקבות מה, ותוכנה הוא ששידול קטינים לחזרה בתשובה בלי הסכמת ההורים תחשב עבירה פלילית. אפשר להתווכח עם זה, אפשר להסכים עם זה. אני לא מחווה דעה רק מציין את הצעת החוק. הוא העביר כשעזב את הצעת החוק הזו לניצן הורביץ, שבתורו העביר אותה לתמר, והיא הגישה אותה כמו עוד יותר מ-1000 חוקים של מרצ. יש הבדל בין להגיש ובין לקדם הצעת חוק. תאמין לי שכשהיא רוצה, תמר יודעת לקדם טוב מאוד חוקים.


אורי זכי בשיחה המיוחדת לצד שליח הרבי בשכונתו הרב מנחם מענדל הכט. משמאל: כותב השורות


"כך או כך, אחרי שהיה ברור שהקמת הממשלה החדשה מתרחשת, אחד מאתרי החדשות המזוהים עם האופוזיציה שלף את ההצעה הזו וייחס לה חשיבות בפני עצמה. במקביל מוביל דעת קהל באותו מחנה עשה פולו-אפ לידיעה וצייר כאילו ישנה הצעת חוק של תמר שתהפוך כל מניח תפילין לחשוד בפלילים. אז מחול השדים החל. אני קורא לכל החגיגה הזו 'עלילת דם', זו עלילת דם, אין לי מילים אחרות לבטא את זה".

• ואתה בחרת להגיב בדרך שהייתה מקורית, מבחינת רבים. לא התנצחות, לא ויכוחים עקרים. פשוט פרסמת תמונה שלך עם תפילין, שעוררה רעש. זו היה ספונטני?

"בעקבות הסאגה החלו כל מיני אנשים שמכירים אותי, או ששמעו עליי, לפרסם תמונות שלי עם תפילין. זה לא סוד שאני מניח תפילין בעצמי כל יום. אחת התמונות בארכיון שלי היא כשאני עומד בבית עם תפילין ואוחז בבתי רחל, זמן קצר לאחר לידתה. המעמד הזה ריגש אותי כשהוא קרה, חשבתי אז בשעת מעשה על ברכת כהנים, על העברת המסורת, וביקשתי מאשתי שתלכוד את הרגע, ופרסמתי את זה. היה לי חשוב שיראו את הצד הזה בי. אני לא מתבייש באמונה שלי. אנשים התלהבו מהפרסום, לא ראו בזה משהו ברור מאליו, הרבה הגיבו לי איך זה שאני איש מפלגת מרצ ככה נוהג. בסדר, זו זכותם.


"בהתחלה לקחתי בהומור". זכי בבית חב"ד במרכז תל אביב (צילומים: שמואל עמית)


"גם במקרה הזה השנה עם הסערה, מישהו כתב לי ברשת החברתית משהו בנושא, ובתגובה עניתי לו בתמונה שלי עטור בתפילין שצילמה לא אחרת מאשר זו שבמוקד הסאגה. הנה, תמר לא נתנה לי קנס על כך ואפילו צילמה אותי".

סביר להניח שברשימת המטרות של מחוללי הקמפיין לא נמנה קירוב של זכי לחב"ד ולשליח הרבי בשכונתו הרב מנחם מענדל הכט, אולם דה פקטו זה מה שנשאר מאותה דרמה עונתית (מלבד התחזקות עצומה במבצע תפילין באותם ימים, ואלפי תיעודים ויראליים ברשתות של יהודים עטורים בתפילין). הקשר בין הרב הכט לאורי זכי אמנם נרקם זמן קצר קודם לכן, אולם דווקא סאגת התפילין הסוערת, היא זו שחיזקה אותו. כיום זכי שומר על קשר קרוב במיוחד עם שליח הרבי.

"חשוב לי דבר ראשון קשר בעם ישראל, בין כולם", אומר יו"ר הנהלת מפלגת מרצ. "ואני מתכוון לכל עם ישראל במשמעות הכי רחבה של ההגדרה, ובפרט שכן שלנו, שנמצא פה, הרב הכט, שפתח דלת בפניי, ברור היה לי שאתקרב אליו וארצה לשמור איתו על קשר".

• השיחה המלאה עם יו"ר הנהלת מרצ אורי זכי, יחד עם שליח הרבי בשכונתו הרב מנחם מענדל הכט, מופיעה במגזין חבילת החג של שבועון 'כפר חב"ד'

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
כל הכבוד!!
י"ז תשרי ה׳תשפ״ב
גם אני קראתי בשקיקה את הכתבה בכפר חב"ד הכתבה פשוט אדירה!
יש הרבה מה לדבר עליה ובעיקר כוחות להתמודדות ולהמשך ה0עילות הלאה בע"ה גם במקומות קשים כאלו כמו של מצביעי מרצ!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.