מענדי קורטס | יום י"ג תשרי ה׳תשפ״ב 19.09.2021

טופסי רישום חושפים: רבותינו נשיאינו חוסנו פעמיים נגד מגפה

מסמכי הרישום של הרבי הרש"ב והרבי הריי"צ בעיירה הגרמנית בשנת תרס"ז נחשפו בשבועון כפר חב"ד האחרון, ועוררו שיח נרחב בחב"ד • בטפסים נחשף כי רבותינו נשיאנו חוסנו פעמיים נגד מגפה שפרצה באותה תקופה
טופסי רישום חושפים: רבותינו נשיאינו חוסנו פעמיים נגד מגפה
ברקע: הרבי הרש"ב והרי

מענדי קורטס, עיתון כפר חב"ד

במשך כשמונה חודשים בשנת תרס"ז שהה הרבי כ"ק הרש"ב נ"ע בעיר וירצבורג שבגרמניה. "תכלית נסיעתי היא", פירט הרבי באחד ממכתביו באותה תקופה (הודפס באגרות קודש שלו, אגרת תתקנה), "היא לנוח קצת בעזרתו יתברך, כאשר הסכימו כל הפרופסורים הגדולים אשר עיקר רפואתי היא המנוחה".

חודשים אחדים קודם לכן, ביום ראשון ז' במנחם־אב תרס"ו, חוותה העיירה ליובאוויטש אירועים מטלטלים. צעירים חברי מפלגת "פועלי ציון" הציונית התנפלו על ביתו של הרבי ועל חצר ישיבת 'תומכי תמימים' בקצה העיירה החסידית וביצעו בהם פוגרום. ב"רשימות היומן" (רשימה מי"ט כסלו תרצ"ג, סעיף י"ז), מתאר כ"ק אדמו"ר זי"ע את אשר שמע מהרבי הקודם, כי הפוגרום באותו יום אף הגיע לידי כמה יריות ברובה.

מאורע זה היה אחד השיקולים (אך לא היחיד, כעדות הרבי) שהובילו לנסיעת הנופש לגרמניה. הרבי הגיע לעיר השקטה במרכז גרמניה בשלהי חודש חשוון תרס"ז, ונותר בה כמעט עד ראש השנה תרס"ח. באמצע השנה, לשבועות אחדים שכללו את חג הפסח, נסע הרבי לליובאוויטש ובהמשך חזר לוירצבורג.

הרבי שהה בדירה שכורה בקצה העיר, סמוך לגנים גדולים. אחת לתקופה ביקר הרבי אצל פרופ' מומחה לחוטם וגרון והלה סייע מעט להטבת בריאותו של הרבי. זו הייתה תקופה שאותה ניצל הרבי אף לערוך את המשך תרס"ו הארוך והמפורסם. אל הרבי הרש"ב הצטרף בנו הרבי הריי"צ בתחילת חודש כסלו. הרבי הריי"צ שהה עם אביו בעיר עד סיום השנה.

זמן קצר לאחר בואם לעיירה הגרמנית התייצבו הרבי הרש"ב והרבי הריי"צ נ"ע במשרדי הרשויות בעיר לרישום דבר בואם. הרישום, שאותו מילא הפקיד במקום, כולל טופס בן שני עמודים, מפורט באופן נרחב ובו פרטים רבים אישיים וציבוריים. העתקים מן הטפסים הללו השתמרו בארכיון העיר. רובו של הארכיון נהרס בחלוף השנים, אולם העתקי טפסי ההגעה של הרבי הרש"ב והרבי הריי"צ חתומים בכתב ידם, השתמרו, והובאו לאחרונה לידי שליח הרבי ורבה של העיר המבורג שבגרמניה, הרב שלמה ביסטריצקי.


התגלית המעניינת שנחשפה בעיתון כפר חב"ד


ברוב הפרטים המצוינים במסמכים, שפורסמו בעיתון 'כפר חב"ד' לראשונה במגזין החג הענק שיצא השבוע לקראת סוכות, אין מן החידוש. הפרטים כוללים שמות בני המשפחה, תאריכי לידה, עיסוקם וכדומה. להלן נפרט פרטים אחדים מהם. אולם ציון אחד מעניין מופיע בשני המסמכים, והוא כי הרבי הרש"ב והרבי הריי"צ היו "מחוסנים", ובשתי מנות. הדבר מופיע בתחילת המסמכים, תחת ציון שמות ההורים. "מחוסן כפול 2", נכתב בטפסים.

ככל הנראה מדובר במנות החיסון נגד מחלת ה"אבעבועות השחורות", שקטלה זמן לא רב קודם לכן, בשיאה, לקראת סוף ה-18 למניינם, למעלה מ-400 אלף איש ביבשת אירופה בכל שנה. זו הייתה מחלה קשה וקטלנית במשך שנים רבות, עד שהגיע רופא כפרי בריטי, אדוארד ג'נר שמו, שגילה אפשרות חיסון מפני המחלה, באמצעות הדבקה מכוונת של בריאים במחלה אחרת, "אבעבועות הבקר", שהייתה קלה יותר לעין ערוך. אלו שנדבקו במחלה הקלה, כך גילה ג'נר בתום מחקרו, לא חלו לאחר מכן במחלה חשוכת המרפא והקטלנית.

בשנת תקנ"ו ביצע ג'נר את הניסוי הקליני הראשון שלו בחיסון. בעקבות הניסוי, שהצליח, הציג הרופא בסיום השנה את החיסון הראשון בעולם נגד האבעבועות, שהופץ ברחבי אירופה, ובהמשך אף במדינות ארצות הברית. בשנת ה'ת"ר בחיסון המוני של ילדים ובהמשך של מבוגרים. במשך עשרות שנים לאחר מכן חוסנו מיליונים ברחבי העולם. בעיקר בוצע מבצע החיסון המסיבי באמצע המאה ועשרים למניינם. בעקבות החיסון המחלה נעלמה עשרות שנים מאוחר יותר. הפעם האחרונה שבה התגלתה הדבקה במחלה הייתה בשנת תשל"ח. מאז, לאחר שהתברר סופית שאין חולים במחלה, אישרה וועדה מטעם ארגון הבריאות העולמי כי "האבעבועות השחורות נעקרו מן העולם". מהמסמכים האמורים לעיל, שנכתבו עם בואם לעיר וירצבורג בגרמניה, עולה, כאמור, כי גם הרבי הרש"ב והרבי הריי"צ היו מחוסנים מפני המחלה.

להשלמת התמונה נציין כמה פרטים נוספים המצוינים במסמכים. כעיר לידתו של הרבי הרש"ב מצוינת העיר אורשה, שבמחוז ויטבסק בבלארוס, הסמוכה לפי ערך לליובאוויטש (אף כי הרבי נולד בליובאוויטש). במסמך שציין את פרטיו של הרבי הרש"ב מובאת הוספה שנכתבה שנים מאוחר יותר, לאחר מלחמת העולם הראשונה בעקבות מיפוי הרשויות, כי הרבי כבר עזב את גרמניה שנים קודם לכן. תאריך העזיבה לא מופיע במסמך. במסמך השני, על הרבי הריי"צ, מצוין בחלק זה תאריך העזיבה הלועזי, ה-16 לשמיני 1907 (ט"ז אלול תרס"ז).


תגלית היסטורית. מסמכי הרישום של הרבי הריי"צ (מימין) והרבי הרש"ב (משמאל)


בשני המסמכים, של הרבי הרש"ב והרבי הריי"צ, מופיע תאריך הגעה שווה לוירצבורג - ה-16 לחודש השישי 1906. ח' בכסלו תרס"ז. זאת אף שלפי אגרות הקודש הרבי הרש"ב הגיע, כאמור, לעיר כבר כשבועיים וחצי מוקדם יותר. במסמכים מופיעים גם שמות ההורים והילדים ובני זוגם (כפי שנקראו לפני חתונתם ולאחריה). במסמך של הרבי הריי"צ מצוינות שלוש בנותיו. תפקידו של הרבי הרש"ב, האבא, מצוין במסמך של בנו הרבי הריי"צ כ"איש מכירות". סיבת השהות של הרבי הריי"צ, שנכתבה בטופס, צוינה כ"רבינר אין סלבודיטש".

• הכתבה המלאה פורסמה במגזין החג של עיתון 'כפר חב"ד'

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.