שניאור דייטש | יום ז' תשרי ה׳תשפ״ב 13.09.2021

פעשטי-שטיבל, אויבודה וחב"ד 'זיליפ': שרשרת אירועים בבודפשט

רגע לפני כניסת השנה שנה החדשה, חב"ד הונגריה חגגה שבוע של קידוש ה' בשרשרת אירועים של פתיחת שלושה בתי כנסת חדשים ושני ספרי תורה חדשים שהוכנסו ברוב עם • עם פתיחת שלושה בתי הכנסת החדשים פועלים כבר 10 בתי חב״ד באיזור בודפשט ו-2 בערי השדה • צפו בתיעוד מיוחד מחנוכת בית הכנסת פעשטי שטיבל, בית כנסת אויבודה, ופתיחת המרכז היהודי חב"די הגדול "ז'יליפ"
פעשטי-שטיבל, אויבודה וחב

חב"ד הונגריה בתנופת ענק: רגע לפני כניסת השנה שנה החדשה, חב"ד הונגריה חגגה שבוע של קידוש ה' בשרשרת אירועים של פתיחת שלושה בתי כנסת חדשים ושני ספרי תורה חדשים שהוכנסו ברוב עם. עם פתיחת שלושה בתי הכנסת החדשים פועלים כבר 10 בתי חב״ד באיזור בודפשט ו-2 בערי השדה.

את האירועים פתח מי שעומד מאחורי המהפכה הגדולה בפריחתה של יהדות הונגריה הרב הראשי של אמי״ך - איגוד הקהילות שומרי תורה בהונגריה הרב שלמה כובש  שפועל ללא לאות להקמת בתי חב"ד חדשים ברחבי המדינה ודואג לתקצובם במהלך השנה כולה, תחת פיקוחו השליח הראשי ואב"ד קהילות החרדים, הרה״ג ברוך אוברלנדר.

הרב כובש הזכיר בדבריו את העובדה שעד השואה היו בבודפשט כ-150 בתי כנסיות שהיו מלאים בקהילות פורחות. חלק מהגשמת החלום להחזיר את יהודי הונגריה למורשתם יהיה בהקמת לא פחות מ50 (!) בתי כנסת בעשר השנים הקרובות.

הרב כובש, הידוע כמי שעומד מאחורי הצהרותיו גרם לשמחה רבה בקרב חברי הקהילה המונה קרוב למאה אלף יהודים הפזורים ברובם ברחבי בודפשט, וחלקם הקטן בערי השדה.

כאמור, עם פתיחת השנה החדשה, נפתחו שלושה מרכזים חדשים באירועים גדולים שהתפרסמו כל אחד לפי כבודו ומעלתו בתקשורת ההונגרית וגרמה לקידוש ה' מאין כמוהו. 

צפו בוידאו:

 

  • פעשטי שטיבל

פתיחת האירועים החלה בפתיחת בית הכנסת "פעשטי שטיבל" השוכן ברחוב ווארוש מארטי. שטיבל זה היה אבן שואבת במשך עשרות בשנים והיה מבתי הכנסת הבולטים בבודפשט. עתה לאחר שנים שהוא עמד סגור ונעול, שוב נפתחו שעריו ולאחר שיפוץ ושיחזור המקום – ברכו על המוגמר בפתיחה חגיגית שהתקיימה ברוב עם והדר ביום שישי. האירוע נפתח עם סיום כתיבת ספר תורה ותהלוכה חגיגית לבית הכנסת החדש. לאחר "קבלת שבת" הקהל הוזמן לסעודת שבת חגיגית באולם במלון קרוב. את הפעלת המקום לקח על כתפיו הרב שמואל אוירכמן עם זוגתו תיח' הידועים בסגנון המיוחד השמור להם בקירוב יהודים.

2. בית כנסת אויבודה (בודה החדשה)

ברובע 11 בבודפשט, באזור פסטורלי ושקט, שוכן בית כנסת מדהים, שהיה האחרון שנבנה לפני המלחמה בשנת 1936 למניינם. הוא נבנה בשיטת הבניה המודרנית 'באוהאוס' והכיל כ2000 מקומות ישיבה שהיו מלאים בימיו הטובים...

למרבה הצער כבר עשרות בשנים משמש כבניין משרדים. לאחרונה, במאמצים עילאיים, הצלחו בקהילה להחזיר עטרה ליושנה ובית הכנסת עבר שיפוץ כללי ושוב פותח את שעריו. הרב יצחק שטיל שליט"א עם זוגתו תיח' וב"ב עברו לגור בשכונה ולהפעיל את בית הכנסת המחודש.

גם אירוע זה נפתח בסיום כתיבת ספר תורה, ותהלוכה לבית הכנסת ברחובה של עיר.

אירוע זה ישתלב עם אירוע אחר המתקיים במסורת של שנים בתקופת הקיץ הנקרא "צ'ולענט פסטיבל" במהלכו אנשים באים באלפיהם לטעום צ'ולענט מכל מיני סוגים ועדות. כמובן שבאופן טבעי רוב הטועמים הינם יהודים - כך מגיעים בכל שנה ליהודים שטרם היכרנו בעבר. הפעם היתה להם חוויה כפולה שכן במסגרת הפסטיבל הם נחשפו לבית הכנסת החדש והוזמנו לקחת חלק באירוע המרומם.

בסיומו של הפסטיבל התקיים מופע ראשון מסוגו של הראפר ניסים בלאק ששימח את הקהל במסרים ושירים יהודים. אליו הצטרף הזמר המיוחד אלכס קלר שיצר אווירה מיוחדת מלאת שמחה חסידית השמורה לו.

3. פתיחת המרכז היהודי הגדול "ז'יליפ"

בשכונת אויליפוט ווארוש על גדות הדנובה צמוד לגשר המרגיט והפרלמנט, שוכנת שכונת עלית המתגוררים בה אלפי יהודים ליבראליים בעלי מעמד גבוה. ביוזמה מפתיעה הוחלט בקהילה להקים דווקא שם את המרכז היהודי הגדול וכך לחבר חזרה את אותם אלפי היהודים למורשתם. הרב שמואל גליצנשטיין עם זוגתו תיח' וב"ב עברו לגור בשכונה, לאחר מסע של השגחה פרטית, נרכש בניין של 2500 מ"ר ועתה לאחר שיפוץ של שנים ותקציב אין סופי, ניתן לברך על המוגמר. באירוע מיוחד לכל המשפחה נפתחו שערי המקום הכולל, בית כנסת, בית קפה, משחקיה, קלוב, אולם אירועים, חנות יודאיקה ועוד.

"אנו בטוחים שרצף אירועים אלו נותנים מסר חשוב לקהילה היהודית בת עשרות אלפי היהודים שעם ישראל חי וקים ויחזק להם את הרצון לחדש את הקשר למורשת אבותם", אומרים השלוחים.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.