מערכת COL | יום ג' אב ה׳תשס״ה 08.08.2005

מאתיים כללים בלימוד רש"י

'כללי רש"י' מבוסס על סדרת 'ליקוטי-שיחות' בת כ-40 הכרכים, שחיבר כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל. "זו אולי הסיבה שבגללה בחר הרבי זצ"ל לעסוק באינטנסיביות רבה כל-כך ובעומק בלתי-רגיל שכזה בפירוש רש"י על התורה, שכן הדבר נחוץ כדי לישר את העקמומיות הרבה המאפיינת את דורנו", אומר הרב הרב טוביה בלוי, מחבר הספר 'כללי רש"י' ורב קהילת חב"ד בשכונת נווה-יעקב בירושלים בראיון לר' זלמן רודרמן שהתפרסם בשבוע שעבר בעיתון 'בקהילה'. הראיון נערך במלאות 900 שנה להסתלקות רש"י ובכתבה רואיינו גם הרב פנחס דורון, שאיבד את משפחתו בשואה וגדל בבית-יתומים פולני, והרב שמואל-יהודה ויינפלד, שאצבעות ידו ניצלו בנס מגלגלי מכונת הדפוס העוסקים כבר שנים רבות בחקר פירוש רש"י. המרואיינים דיברו על דמות הפלאים שמלווה אותנו כבר קרוב לאלף שנים ושיצירתה הפכה לחלק בלתי-נפרד מחיינו. המשך ב'כתבה מלאה'
מאתיים כללים בלימוד רש
הרב טוביה בלוי (משמאל) על רקע תמונת רש"י ובית הכנסת שלו שנשרף בליל הבדולח
"רש"י זה אותיות 'ישר' ופירושו מעמיד את הלומד על דרך הישר ומיישר את אורחותיו", אומר הרב טוביה בלוי, מחבר הספר 'כללי רש"י' ורב קהילת חב"ד בשכונת נווה-יעקב בירושלים. "כבר פירשתי פעם את הנאמר 'האלוקים עשה את האדם ישר והמה ביקשו חישבונות רבים', שככל שאדם קרוב בגילו ל'עשה את האדם', כלומר בשנות ילדותו, כך הוא 'ישר' יותר. ולעומת זאת, בהמשך חייו מתפתלת מחשבתו ומעשיו מתעקמים בבחינת 'והמה ביקשו חישבונות רבים'. לכן רש"י, שפירושו מהווה סמל לבינה ישרה ונטולת כל עוקם, כתב את חיבורו בדרך הפשט ובאופן שיהיה מובן גם ל'בן חמש למקרא'".

'כללי רש"י' מבוסס על סדרת 'ליקוטי-שיחות' בת כ-40 הכרכים, שחיבר כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל. "זו אולי הסיבה שבגללה בחר הרבי זצ"ל לעסוק באינטנסיביות רבה כל-כך ובעומק בלתי-רגיל שכזה בפירוש רש"י על התורה, שכן הדבר נחוץ כדי לישר את העקמומיות הרבה המאפיינת את דורנו", אומר הרב בלוי.

מחבר 'כללי רש"י' הוא בן למשפחת בלוי המפורסמת ונכדו של מנהיג אגודת-ישראל, הרב משה בלוי זצ"ל. מצעירותו יצא ובא בבתיהם של גדולי ישראל מהדור הקודם, ביניהם ה'בית-ישראל', ה'לב-שמחה', הרב דושינסקי, וכ"ק האדמו"ר מתולדות-אהרון זצ"ל. הוא הקים את בית-הספר התיכון לבנות, 'בית חנה' ומנהל אותו מזה כמה עשורי שנים. לצד למדנותו הרבה ובקיאותו הבלתי-מצויה בדברי-ימיה של היהדות החרדית, נחשב הרב בלוי לאחד מבכירי הוגי-הדעות החרדיים ומאמרים ההגותיים מפרי עטו ראו ורואים אור בבמות שונות.

"בחסדי ה' עלינו זכה דורנו לאור חדש בהבנת שיטת פירוש רש"י על התורה, כפי שהדברים מתבטאים בביאורים שבשיחות הרבי", כותב הרב בלוי ב'מבוא' לספרו, בו הוא מונה ומבאר למעלה מ-200 כללים(!) העולים מתוך מאות ה'שיחות' שב'ליקוטי שיחות'.

"עניינו של רש"י הוא לפרש הכתובים לפי פשוטם, כלשונו 'ואני לא באתי אלא לפשוטו של מקרא", "משמעות המושג 'פשט' היא בדרגתו הראשונית והפשוטה ביותר, כלומר אפילו לזה שרק החל צעדים ראשונים בלימוד החומש והוא ילד בן חמש שעליו נאמר 'בן חמש למקרא'", "כשרש"י מביא יותר מפירוש אחד – הרי שבכל אחד מהם יש קושי שאין בשני, אלא שהפירוש הראשון קרוב יותר לדרך הפשט", "גם כשרש"י מביא 'מדרש' או 'דבר אגדה' הרי זה שייך ונוגע ל'פשוטו של מקרא'", "כל מילה בפירושו של רש"י, וגם האותיות שבו, מדויקות בתכלית הדיוק" – אלה הם תמצית של כמה מבין מאות 'כללי רש"י' כפי שמובאים, מפורטים, מנומקים ומוכחים בספרו של הרב בלוי.
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
הבו לנו דברי הרב וינפלד
ג' אב ה׳תשס״ה
ראיינו גם את הגה"ח ר' שמואל וינפלד על מפעלו האדיר החומשים עם "שי למורא", ודבריו המעניינים ראוייים שיובאו כאן.
2.
"למדנותו הרבה"
ד' אב ה׳תשס״ה
של מי?
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.