מנדי ברגר | יום כ"ט אלול ה׳תשפ״א 06.09.2021

סבא ישב בכלא בחגי תשרי ולא חלם מה נכדיו יעשו 70 שנה אחרי

שבוע לפני ראש השנה תשפ״ב, כשהלכתי לחפש לנו, רימונים וראש של דג, חשבתי על זה שמעולם לא שאלתי את אבא איך הם חגגו את אותו ראש השנה? אם הם הצליחו להתארגן על ראש של דג? על רימון? • טורו השבועי של שליח הרבי בבאזל שבשוויץ הרב זלמן וישצקי - מיוחד ל-COL
סבא ישב בכלא בחגי תשרי ולא חלם מה נכדיו יעשו 70 שנה אחרי
כותב השורות, הרב זלמן וישצקי
זה היה בדיוק שבוע לפני ראש השנה תש״ט, יום שישי 16 בסבפטמבר 1949. איש צנום, עטור זקן שחור מוסתר במעיל הלך מהר בשעת בוקר מקודמת ברחובות העיר צ׳רנוביץ, הוא ממהר למנין בבית הכנסת היחיד שעוד פעיל. לפתע פנו אליו שני גברים לבושים אזרחים ובקשו לראות ׳ניירות׳ תוך שהם מציגים תעודת ׳ק.ג.ב׳.
 
כשהם זיהו בודאות שהוא הוא האיש אותו הם מחפשים, הודיעו לו שהוא מתלווה איתם לביתו לשם חיפוש.
 
אבא שלי היה בן 10 וחודש כשאבא שלו נכנס באותו בוקר הבייתה מלווה בשני אורחים בלתי קרואים, הוא זוכר כל פרט מאותם שעתיים נוראיות שאחריהם הם לקחו לו את אבא אל הבלתי נודע.
 
זה היה בדיוק שבוע לפני ראש השנה, כשאמא שלו, בובע חאשע שלי שהייתה בהריון עם אחותו ואחיו הקטנים שבה הבייתה והבינה שהיא עומדת להיות אלמנה חיה למשך זמן ארוך.
 
*
 
שבוע לפני ראש השנה תשפ״ב, כשהלכתי לחפש לנו, רימונים וראש של דג, חשבתי על זה שמעולם לא שאלתי את אבא איך הם חגגו את אותו ראש השנה? אם הם הצליחו להתארגן על ראש של דג? על רימון?
 
אפשר בכלל לחגוג את ראש השנה כשאבא שלך בן ה-36 זרוק מוכה וחבול באיזה תא כלשהוא בבית הבולשת? ואיך הם ראו את העתיד? על מה הם חלמו שם ברגעים הקשים? ההייתה להם תקוה?
 
האם הם חלמו אז ששבוע לפני ראש השנה תשפ״ב בטוקיו ובקובה, בקייב, בבאזל ובבריסל, נכדיו של רבי משה וישצקי ז״ל יתורו אחרי רימונים ויהודים כדי להזמין אותם לשולחן החג של בית חב״ד?
 
האם יכלו הם לדמיין ששבוע לפני ראש השנה תשפ״ב, הנכדים שלהם מקאזן, נוביסיבירסק, בריאנסק, זגרב, פריז ואשקלון יהיו עסוקים בהכנת מקומות התפילה והתקיעה ליהודים מכל מוצא ותפוצה?
 
עזבו אותם, אבל הגברים הללו עם התעודות שעצרו אותו, גם חבריהם שהכו אותו כולל אלו שחפשו אותו, האם הם חלמו שצאצאיו של האיש הצנום הזה שהם מנעו ממנו אוכל ושינה כדי שיפתח את הפה, יישבו כעבור 70 שנה לשולחנות חגיגיים ומפוארים בקונטיקט, ברוקלין ובכפר חב״ד, בלונדון ובאלעד, נתניה, ביתר, בואנוס איירס, ירושלים וקרית מלאכי ופיהם מלא שירה על צאציהם הרבים שהולכים בדרכם, בדרכו, הדרך שהם רצו להרוג?
 
תמיד כשאני חושב על זה וליבי מלא תודה לה׳, אני נזכר באברהם פריד שר את מילותיו האלמותיות של ר׳ יום טוב ערליך:
׳אז דער זיידע איז א איד, און דער טאטע א איד, מוז דער אייניקל זיין א איד׳ (כשהסבא יהודי, והאבא יהודי, חייב גם הנכד להיות יהודי).
 
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.