מערכת COL צעיר | יום כ"ה אלול ה׳תשפ״א 02.09.2021

היהודי המרגל הציל את ארה"ב, שלא ידעה להכיר לו טובה

חיים סלומון היה יהודי מוכשר ועשיר, מרגל שדבר שפות רבות ובעל תושייה שסייע רבות להצלחת מלחמת העצמאות של ארצות הברית • במשך שנות חייו הספיק להינצל ברגע האחרון מעונש מוות, לאבד את רכושו, להפוך לעשיר בשנית ולהיות שותף במספר מלחמות ברחבי העולם • חיים סלומון, העשיר שסייע לארה"ב ולא זכה לתמורה
היהודי המרגל הציל את ארה
shutterstock

 

סיפורו של חיים סלומון

המרגל היהודי

 

בעוד חמש שנים תחגוג ארה"ב של אמריקה 250 שנה לעצמאותה. היה זה בשנת התקל"ו כשארה"ב הכריזה כי יותר אין לה קשר עם הכתר הבריטי ושוב אינה מושבה בריטית. דבר זה היה מסוג הדברים שקל יותר לומר מאשר לעשות, ולתושבי אמריקה לא הייתה ברירה אלא לנהל מלחמה קשה וממושכת, עד שהם זכו בעצמאות המיוחלת.

ליהודי ממוצא פולני בשם חיים סלומון, היה חלק ניכר במלחמה זו. הוא היה פטריוט אמריקני גדול שעשה רבות ונצורות למען עצמאותה של מדינתו, כאשר ראה בכך חשיבות וצורך חיוני למען ביטחונם של אחיו היהודים.

והרי סיפורו של חיים סלומון:

 

 

חיים סלומון נולד בעיר לשנו שבפולין בשנת ה'ת"ק. בהיותו בשנות השלושים של חייו, התנהלה בפולין מלחמה אכזרית בין הרוסים, האוסטרים והפרוסים, שפלשו לפולין וניסו כל אחת לחטוף לעצמה חלקים מאדמת פולין. בין הלוחמים הפולניים נגד הפולשים היו יהודים רבים. ביניהם היה גם חיים סלומון, שהיה קרוב של כמה מגדולי הלוחמים הפולניים, שעזרו גם לאמריקה במלחמת העצמאות שלה.

 


 

מצטרף לאנשי "בני החופש"

בשנת ה'תקל"ב כאשר פולין נוצחה וחולקה בין המדינות הנזכרות שפלשו אליה, נמלט חיים סלומון מן המדינה הכבושה והגיע לאמריקה. הוא פתח בניו־יורק משרד לעיסקי מימון ובנקאות (חלפנות). ביודעו שפות רבות, הצליח לקשור קשרים מועילים עם אנשים חשובים רבים, בבירות אירופה השונות, עוד בהיותו בדרכו לארה"ב. דבר זה עזר לו להצליח ולהתבסס בחיי העסקים המתפתחים ומתרחבים של אמריקה, ולפתח קשרים בינלאומיים מסועפים.

אחד מאנשי העסקים שלחיים סלומון היו קשרי מסחר עמו, היה אלכסנדר מק-דונאל. יום אחד בא מק-דונאל למשרד של סלומון וגילה לו בסוד, כי קבוצה של פטריוטים אמריקניים יסדו ארגון חשאי בשם "בני החופש". הוא קרא לחיים סלומון להצטרף לארגון זה, ששם לו למטרה להיאבק למען שחרור אמריקה מעול הבריטים.

סלומון לא היה זקוק להמרצה מרובה. הוא סיפר לידידיו האמריקנים כי מטרת בואו לעולם החדש הייתה להימלט מהאנטישמיות ורדיפות היהודים וכל רצונו לחיות כיהודי, דבר שהיה נבצר ממנו בפולין הכבושה. משום כך הוא הסכים מייד להצטרף לארגון והטיל את כל כובד משקלו למאבק העצמאות האמריקני.

 

מתורגמן ומרגל

מאבק זה פרץ גלויות בחודש בניסן ה'תקל"ה והקרבות הראשונים נערכו בלקסינגטון וקונקורד שבמדינת מסצ׳וסטס. התושבים היו מרוצים מהצלחת מאבקם נגד הכוחות הבריטיים ושאבו עידוד רב מהתמיכה הרחבה שניתנה להם. חודשיים לאחר־מכן מונה ג'ורג' וושינגטון כמפקד צבא השחרור של ארה"ב.

כאשר הצבא הבריטי נהדף מבוסטון, הוא קבע את מטהו הכללי בניו־יורק. במקום הזה שכנו המשרדים של חיים סלומון והוא המשיך לסייע בידי לוחמי החירות של ארה"ב, הן סיוע כספי והן על ידי העברת אינפורמציה חיונית לידי המפקד, ג'ורג' וושינגטון.

 

Joseph Sohm / Shutterstock


בשנת תקל"ז פרצה דליקה גדולה בניו-יורק וחלקים גדולים של העיר עלו באש. הבריטים עצרו אנשים רבים שנחשדו בהצתה. ביניהם היה גם חיים סלומון.

לצד הבריטים לחמו באותה תקופה חיילים רבים ממדינות אירופיות שונות, ובמיוחד גרמנים רבים. כאשר השלטונות נוכחו לדעת, כי העציר חיים סלומון מיטיב לדבר בשפות רבות, מינו אותו למתורגמן. הם היו מרוצים ממנו עד כדי כך, שעד מהרה שחררו אותו מן המעצר. הוא המשיך לשמש מתורגמן ובתור שכזה היה בידו להשיג אינפורמציה רבת־ערך, שאותה העביר לידי כוחות הלוחמים.

 

הצלה ברגע האחרון

בראשית שנת ה'תקל"ז נשא חיים סלומון לאשה את רחל, בתו של משה פרנק. אחיה יצחק, מונה מאוחר יותר כשלישו של ג'ורג' וושינגטון. כעבור שנה נעצר חיים סלומון שוב על ידי הבריטים. הפעם הביאו אותו בפני בית דין צבאי, שדן אותו למוות על ידי תליה.

אולם ידידיו הרבים שבקרב "בני החופש", עקבו אחרי גורלו והחליטו לפעול לשחרורו. בלילה נטול ירח הם הצליחו במשימתם, שחררוהו מהכלא - וממות בטוח - ועזרו לו להימלט. הוא נאלץ להשאיר מאחורי קווי האויב את אשתו ובנו שנולד זה עתה ונמלט על נפשו. גם את עסקיו ורכושו הוא נאלץ לעזוב והגיע לפילדלפיה ללא פרוטה בכיסו.

מאוחר יותר אמנם הצליח להביא אליו את אשתו ובנו, אד לא עלה בידו להביא עמו את רכושו. הוא פנה אל הממשלה האמריקנית הזמנית וביקש שיעזרו לו במצבו הקשה. הוא הסביר, כיצד נאלץ לעזוב את כל רכושו ולברוח, וזאת בשל שרותיו הרבים למען המהפכה האמריקנית, לה הוא עזר גם באונו והונו. אולם בקשתו הושבה ריקם.

 

Shutterstock


 

דבר זה איכזב אותו מאד, אולם התברר שהיה בכך משום "גם זו לטובה", כי הוא הצליח להתאושש, לפתח עסקים חדשים והודות לכשרונותיו וחריצותו פיתח לעצמו עסקי סחר חוץ ועד מהרה הפך לאחד מאילי ההון של תקופתו.

 

סלומון מציל את המלחמה

זה היה אחד הזמנים הקשים ביותר של מאבק המהפכנים לעצמאות ארה"ב. כוחותיו של וושינגטון ניהלו קרבות מרים נגד הבריטים ובעלי בריתם. נפוליאון אמר פעם, כי לניהול יעיל של מלחמה נחוצים שלושה דברים: כסף, כסף ושוב פעם כסף. וזה מה שלא היה לוושינגטון ואנשיו. ומשום כך היתה עזרתו של חיים סלומון כה חשובה ומהותית.

הוא מימן במידה רבה את מלחמת הקוממיות, נתן הלוואות מכספו הפרטי והשיג הלוואות נוחות מחו"ל, כך־גם ארגן מדים ואספקה לצבאו של וושינגטון. במיוחד חשובה היתה עזרתו הכספית בשנים תקמ"ב-תקמ"ד, כאשר מונה נציג רשמי של משרד האוצר האמריקני.

סלומון גם סייע באופן אישי לאנשים רבים בעמדות בכירות, שמצאו את עצמם נתונים בקשיים כלכליים בשנות מלחמה אלה. בין אלה היה ג'יימס מאדיסון, שהיה מאוחר יותר הנשיא מס' 4 של ארה"ב, תומאס ג'פרסון (הנשיא השלישי), ג'יימס מונרו (הנשיא ה־5) וכן שגרירים ששירתו במדינות שונות ועוד.

 

יהודי גאה

חיים סלומון היה יהודי שהיה גאה ביהדותו. הוא הקדיש חלק מזמנו לעניינים יהודיים יחד עם פעילותו הרבה בעניניו הכספיים והדיפלומטיים. סייע בבניית בית הכנסת הראשון, "מקווה ישראל" בפילדלפיה, בנטלו על עצמו מימון רבע מן ההוצאות. הוא היה אדם רודף צדקה וחסד ושלח באופן קבוע כסף להוריו ומשפחתו שנשארו בפולין.

 

אנדרטה שהוקמה לזכרו של חיים סלומון בעיר שיקגו | צילום  BorisVetshev / Shutterstock


אחד מהישגיו הגדולים היה לשכנע את ממשלת ארה"ב כי יהיה זה נגד חופש הדת והשויון בפני החוק, לדרוש מאדם המחזיק במשרה רשמית להישבע אימונים למדינה כשהוא מחזיק בספר נוצרי, כפי שנהגו אז. דבר זה מנע מיהודים מלהחזיק במשרות ממשלתיות וסלומון דרש ביטולו של נוהג זה. דרישתו נענתה מאוחר יותר והיום אין יהודי נדרש להישבע אמונים בצורה כזו.

 

הכסף שלא חזר

חיים סלומון הלווה לממשלת ארה"ב למעלה מ־600 אלף דולר, סכום עצום באותם ימים. בנוסף לכך הוא הלווה כספים לממשלה, כדי שתוכל לשלם משכורות לפקידים, לאנשי הצבא וכו'. כתוצאה מהזמן שבילה במעצר - בתא כלא אפל וקר - היתה בריאותו מעורערת, מה גם שאף קודם לכן לא היה בריא במיוחד. הוא היה אדם צנום, חלוש וחולני מטבעו והתלאות נתנו בו אותותיהם, וקיצרו את חייו.

חיים סלומון נפטר בגיל 45, בשנת תקמ"ו בפילדלפיה, והשאיר אחריו אלמנה עם שני ילדים קטנים.

לפני מותו סבלו עסקיו מנסיגה חמורה והוא נסתלק מהעולם, כשהוא חייב כספים רבים. יורשיו ניסו להביא את ממשלת ארה"ב לידי־כך, שתשלם את הסכום הגדול שחיים סלומון הלווה לה, מתוך רצון כן לעזור. הם הציגו מסמכים רבים שאישרו את פרטי תביעתם, מסמכים שעד היום ניתן לראותם בספריית הקונגרס של ארה"ב. אולם הם העלו בידם חרס ולא הצליחו להביא לידי החזרת ההלוואה שהלווה חיים סלומון, הפטריוט האמריקני הגדול, שמסר את כל אשר לו למען עצמאות ארה"ב.

 

מבוסס על "שיחות לנוער"

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.