מערכת COL צעיר | יום כ"ד אלול ה׳תשפ״א 01.09.2021

סיפורו של הרב שעמד בראש הלוחמים נגד אנשי שבתאי צבי

הרב צבי הירש אשכנזי - שזכה לכינוי ה"חכם צבי" היה אחד מגדולי הגאונים בדורו, תלמיד חכם עצום שלא חת להילחם מלחמתה של תורה וגם לסבול עבור כך נדודים וכאב רב • הרב שכיהן ברבנותם של קהילות אשכנזיות וספרדיות והיה לאחת מדמויות המופת שקמו לעם ישראל במשך הדורות  
סיפורו של הרב שעמד בראש הלוחמים נגד אנשי שבתאי צבי
דיוקן "החכם צבי"

רבי צבי אשכנזי או "החכם צבי", היה מפורסם כלמדן גדול ובקי בכל חדרי התורה, כמנהיג בעל שיעור קומה וכלוחם אמת למען טוהר החיים היהודיים. הוא הרבה לנסוע ממקום למקום ושימש ברבנות הן בקהילות אשכנזיות והן בספרדיות. ומכאן גם כינויו "חכם", השגור יותר בפי העדות הספרדיות. הכינוי "אשכנזי" הודבק לו על כי שימש ברבנות בהרבה קהילות גרמניות.

 

צולם באזור בו שכנה בעבר 'מוראביה'


 

ה"חכם" הצעיר

רבי צבי אשכנזי נולד בעיירה קטנה במורביה (כיום - צ'כוסלובקיה), בשנת ה'תי"ח, לאביו רבי יעקב ז'ק שנמנה אף הוא על הלומדים. עוד בילדותו עברה משפחתו לגור לאלט־אופן (רובע עתיק בבירת הונגריה, בודפשט) שם התגוררה משפחת אמו. צבי הצעיר למד תורה לראשונה מפי אביו וסבו, רבי אברהם הכהן, שעמד בראש הישיבה המקומית. לאחר מכן הוא נשלח לסלוניקי, יוון, שם למד תורה מפי הגאון המפורסם, רבי אליהו קובו. בהדרכת רבו זה הפך רבי צבי הצעיר לאחד הלמדנים המופלגים של דורו, כשהוא מתמחה במיוחד בגמרא ובהלכה, על כל מקצועותיה.

רבי צבי הצעיר עוד לא היה בן 18, כאשר בית הדין הגדול של קושטא הסמיך אותו ונתן לו את התואר "חכם"; תואר זה ניתן אך לעתים רחוקות לאדם צעיר כזה. מכאן ואילך נקרא רבי צבי אשכנזי על ידי הציבור הספרדי "חכם צבי".

מסלוניקי הוא חזר לבית אביו באלט־אופן, נשא אשה והתישב במקום, כשהוא מתכונן לחיים שקטים – של שקידה והתמדה בלימוד התורה. אולם שאיפתו הופרה כעבור שש שנים, כאשר העיר הפכה לזירת קרבות בין הצבא האוסטרי לבין הטורקים. העיר כותרה והושמה במצור, אולם ההגנה היתה יעילה והצרים על העיר שלא יכלו לכובשה, המטירו עליה פגזי תותחים לרוב. פגז אחד פגע בביתו של חכם צבי, הרג את אשתו ובתו היחידה.

 

גלות ונדודים

מדוכא מהטרגדיה שניחתה עליו, עשה חכם צבי מאמצים לעזוב את העיר בה איבד את היקרים לו. לאחר תלאות מרובות הוא הגיע לסראיבו בירת מדינת בוסניה, מקום שם שמע לראשונה על תנועתו של משיח השקר, שבתי צבי. בעוד שה"משיח" עצמו מת, לאחר שהמיר את דתו והתאסלם, היתה תנועתו עדיין חזקה יחסית, בחלק זה של העולם, והרבה יהודים הוסיפו להאמין כי רמאי זה "יחזור" ויוביל אותם לארץ־ישראל, כאשר הבטיח. כאן גם שמע חכם צבי על חברו של "המשיח", רמאי מסוכן אף הוא, נחמיה חיון, שעתיד היה לגרום לו צרות צרורות, כפי שעוד נראה להלן.
 


סרייבו, בוסניה


 
בסראיבו לא נשאר חכם צבי זמן רב, כי גם עיר זו נסחפה במערבולת המלחמה האוסטרו־טורקית. הוא ירד בספינה ושם פעמיו לאיטליה, שם התישב לזמן קצר בערים מנטואה וונציה. מכאן הוא נדד צפונה, עבר את האלפים והגיע לאנסבך, פורט, פראג וברלין. בכל מקום שבא, קידמו היהודים את פניו בכבוד, על כי שמעו את שמע למדנותו המופלגת, חסידותו וגדלותו בתורה. קהילות אחדות אף התחרו ביניהן ברצותן להשיג את הסכמתו לבוא ולכהן אצלם בתפקיד הרבנות, אולם הוא סירב לקבל כל הצעה.
 

על כס הרבנות

בברלין הוא התחתן בשנית, בנושאו לאשה את בתו של הרב משולם זלמן נוימארק שכיהן כרב בקהילות "אה"ו" — אלטונה, המבורג, וונדסבק. כאשר נפטר חותנו, ביקשוהו פרנסי הקהילות הללו לשבת על כס הרבנות במקום הרב נוימארק. אשתו, שרה, השפיעה עליו לקבל את ההצעה והוא הסכים בלב כבד.

רבי צבי אשכנזי לא היה איש פשרות ולא היה מוכן להכניע עצמו בפני עשירי ותקיפי הקהילה. כך אירע שלא היו ימים מרובים עד שהתארגנה נגדו אופוזיציה חזקה שמתחה ביקורת על מעשיו ולא רק שהשתדלה להזיק לו מבחינה כלכלית, אלא איימה בשלילת משרתו כרב.

אלה מראשי הקהילה שהתנגדו לחכם צבי, הזמינו למקום רב אחר במקומו. המועמד החדש היה הרב משה מרוטנבורג, שלא היה משיעור קומתו של החכם צבי. אולם פרנסי הקהילה הערמומיים, שקיוו לגרור את החכם צבי למחלוקת עם הרב החדש, נחלו אכזבה כאשר, להפתעתם הגדולה, התפשר הרב אשכנזי עם "יריבו" החדש, והציע לו לכהן ברבנות לסירוגין, ששה חודשים כל אחד.

לרוע המזל לא פעל הסדר זה כראוי וחכם צבי שהעדיף עצמאות על כניעה לעשירי ותקיפי הקהילה, התפטר מתפקידו כרב ראשי של אה"ו וצמצם את פעילותו הרוחנית לתחומי בית כנסת פרטי קטן, שם היה מוקף מספר מצומצם של ידידים ומעריצים נבחרים. כעבור שנה, בשנת ה'ת"ע, הוא נענה לקריאת הקהילה האשכנזית של אמסטרדם ונאות לעלות על כס הרבנות של עיר זו.

 

המבורג. אחת מקהילות "אה"ו"


 

השפעתו ופעולותיו

משך שנות כהונתו באה"ו הטביע חכם צבי את חותם אישיותו הגדולה על קהילות אלו. עד כי השפעתו החיובית הורגשה שם, עוד הרבה זמן אחרי שהוא כבר לא היה שם. הוא בנה שם ישיבה גדולה בה למדו צעירים רבים שהיוו לאחר מכן את המנהיגות הרוחנית של הסביבה הקרובה והרחוקה. הוא אף הנהיג את לימוד המשניות מדי יום לפני תפילת ערבית, ליהודים העסוקים במלאכה ומסחר כל היום ואין תורתם אומנתם. בשבת בבוקר הוא לימד שיעור בפרשת השבוע לאנשי קהילתו. מנהגים אלה, שחיזקו את הקהילות מבחינה רוחנית ודתית, נשארו בתוקף שנים רבות.

 

המשך יבוא

 

קרדיט תמונות: shutterstock | מבוסס על "שיחות לנוער"

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.