מערכת COL צעיר | יום כ"ג אלול ה׳תשפ״א 31.08.2021

טובה ומתוקה: המסלול המרתק שעושה הדבש בדרך לשולחן החג

המוני צנצנות דבש עוברות בימים אלו מיד-ליד תוך איחול לבבי של "שנה טובה ומתוקה". בראש השנה יעמוד הנוזל הסמיך והמתוק בתוך כלי על שולחן החג וכולנו נטבול בו את התפוח ונבקש מבורא עולם שיחדש עלינו שנה טובה ומתוקה • מה עובר הדבש בדרך לשולחן החג? כיצד הופך צוף הפרחים לנוזל המתוק והמוכר? • תתפלאו לגלות
טובה ומתוקה: המסלול המרתק שעושה הדבש בדרך לשולחן החג
shutterstock

 

 

 

תתפלאו לגלות:

איך מייצרים דבש?

 

 

 

המוני צנצנות הדבש שעוברות בימים אלו מיד-ליד תוך איחול לבבי של "שנה טובה ומתוקה", הן תופעה מוכרת לקראת ראש השנה הממשמש ובא, בו נפתח כולנו את הצנצנות, נטבול בהם את התפוח ונאמר "יהי רצון שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה".

 


כולנו יודעים כי האחראיות לדבש הכהה הזה הן הדבורות החרוצות שעובדות קשה על מנת לספק לנו את המצרך החשוב הזה. אבל איך בדיוק הן עושות את זה, ואיך מכוורות הדבורים מגיע הדבש אלינו?

 

// לך לדבורה עצל

באזורים מתאימים, פורסים הדבוראים (שמכונים גם 'כוורנים'), את כוורות הדבורים בהן הן מתגוררות לאלפיהן; כוורת דבורים חזקה יכולה להכיל בין 40,000-60,000 דבורים!

מן הכוורות יוצאות הדבורים ללקוט את ה'צוף' מן הפרחים שבסביבתם. משקל רב של צוף יכולה הדבורה לשאת על גופה, ובשל כך היא מסתובבת זמן רב עד שהיא ממלאת את קיבת הדבש שלה, ורק לאחר מכן חוזרת לכוורת המוכרת.

 


בכוורת עובדות הדבורות במרץ רב. הצוף שהופך לדבש נאגר בתאים מיוחדים. העבודה על ייצור הדבש מרובה, והתוצאה? לא מי-יודע-מה. כל דבורה תייצר במהלך חייה רק כפית וחצי של דבש, וכ-40 דבורים נדרשות כדי למלא צנצנת ממוצעת.

 

// רדיית הדבש

לאחר שהכוורות מתמלאות בדבש טרי, מגיעים הדבוראים כדי לרדות את הדבש מתוך הכוורת. הדבוראים פותחים את הכוורות באמצעות כלי המפיץ עשן וגורם לדבורים לחוש כאילו מדובר בשריפה. באופן ספונטני, בשעת שריפה ממלאת הדבורה את פיה בדבש, עובדה המקשה עליה לעקוץ – וכך יכולים הדבוראים לעסוק בבטחה יותר באסיפת חלות הדבש.

 


במפעל מוצא הדבש מן החלות ומועבר למכלים גדולים. בטרם הוא עובר לשלב הבא, עובר הנוזל הסמיך והמתוק בדיקות מעמיקות שמלמדות על איכותו וטעמו, ורק לאחר מכן הוא עובר הלאה אל הצינורות שממלאות את הצנצנות המוכרות.

בסופו של תהליך, נח הדבש על שולחן החג החגיגי של כולנו, מוכן ומזומן שיקיימו בו את המנהג המיוחד לו. התהליך המורכב שעבר הדבש המתוק, שווה כעת את המאמץ הרב שהושקע בו, כאשר בזכותו תקיים עוד משפחה יהודית את המנהג הקדוש והעתיק-יומין..

שנה טובה ומתוקה!

 

קרדיט תמונות: shutterstock

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.