מערכת COL צעיר | יום כ"א אלול ה׳תשפ״א 29.08.2021

המשפיע הנערץ: סיפור חייו של ר' שלמה חיים קסלמן ע"ה

קורות חייו של המשפיע ר' שלמה חיים קסלמן ע"ה, קושרים בין ז'יטומיר שבאוקראינה לכפר חב"ד שבארץ הקודש, בין ישיבות מחתרתיות תחת שלטון סובייטי עוין לעולם החסידי הפורח של כפר חב"ד בשנותיו הראשונות • סיפורו של המשפיע הנערץ  
המשפיע הנערץ: סיפור חייו של ר' שלמה חיים קסלמן ע
ר' שלמה חיים קסלמן ע"ה

נער צעיר היה שלמה חיים קסלמן, בעת שהגיע בפעם הראשונה לליובאוויטש. שמעו של אדמו"ר הרש"ב, הגיע לאוזניו, והוא ביקש לצאת למסע מעיר הולדתו ז'יטומיר עד לעיירה ליובאוויטש, על מנת להכיר את דרכה של חסידות חב"ד שרעיונותיה התקבלו על ליבו.

 


 

במעלליו יתנכר נער

הנער הנבון התקבל לישיבת תומכי תמימים בליובאוויטש, ועד מהרה הפך לאחד מבחירי התלמידים. יגיעתו ושקידתו בתורה ובעבודת התפילה, הקנו לו מעמד של תלמיד שלא מן המניין. גם בין שאר התמימים המובחרים שגדשו את זאל הישיבה, היה שלמה חיים ליוצא דופן.

לאחד שהטלטל בין ישיבות תומכי תמימים שונות, הגיע בשנת תרע"ח לסניף הישיבה בקרמנצ'וג, ושנה לאחר מכן החל למסור בה שיעורים בחסידות. בתקופה זו, עלו כבר הקומוניסטים לשלטון והחלו להטיל אימה על יהודי רוסיה שביקשו לשמור תורה ומצוות. ישיבות רבות החלו נסגרות בזו אחר זו.

שנה לאחר מכן - תר"פ - הטיל אדמו"ר הרש"ב על ר' שלמה חיים משימה חדשה. למרות היותו בחור שעוד טרם נישא, הורה לו הרבי לקבל את תפקיד המשפיע בישיבת תומכי תמימים ברוסטוב – העיר בה התגורר אדמו"ר הרש"ב באותה העת. תקופה קצרה לאחר מכן הסתלק הרבי נ"ע, ואת נשיאות חב"ד קיבל בנו, אדמו"ר הריי"צ.

 

האיש מקדש

הצעת השידוך בין ר' שלמה חיים לבלומא, בתו של החסיד המופלא ר' זאב וואלף ברונשטיין מהעיר צ'רקס, יצאה אל הפועל לשמחת ליבם של חסידי חב"ד, ובשנת תרפ"א נכנס ר' שלמה חיים תחת החופה.

 


שנה לאחר מכן, הורה לו הרבי הריי"צ לעבור לעיר פולוצק ולשמש שם כמשפיע הישיבה. בעיר זו התגורר ר' שלמה חיים תקופה די ארוכה, עד שנת תרפ"ט; אלא שאז הוא נתפס על ידי סוכני הק.ג.ב. ונאלץ לגלות לעיר פולטובה כעונש על מעשיו. במשך שלוש שנים שהה ר' שלמה חיים בגלותו בעיר פולטבה עד ששוחרר ויכול היה לנסות לשקם את חייו.

 

תחת מעקב הבולשת הרוסית

קשים היו החיים עבור חסיד חב"ד ברוסיה באותם הימים. הבולשת הרוסית עקבה אחר החסידים באמצעות המוני המרגלים והמלשינים ששרצו ברחובות. תלמודי התורה והישיבות עמדו בכל עת בסכנת סגירה ומנהליהם הסתכנו בקבלת עונשים חמורים כמו הגליה לארץ גזירה, או אף מוות ביריה. קיום הפעילות היהודית המחתרתית העמיד את חסידיו של הרבי בסכנה מוחשית.

ר' שלמה חיים, כמו חסידים רבים אחרים, לא נרתע מהפחד ולא חשש מהעונשים שהיו עלולים להיגזר עליו – הוא התמסר לתפקידו בכל כוחו, במסירות נפש ונכונות לעשות ככל אשר יורה לו הרבי.

ביודעו שהוא נתון תחת מעקבים וכי הבולשת הרוסית שומרת את צעדיו, נאלץ ר' שלמה חיים להיטלטל עם בני משפחתו מעיר-לעיר וממקום-למקום, כדי להסוות את מעשיו. הוא התגורר בערים שונות ובמקומות שונים, כשהוא נאלץ לעבור דירה מידי תקופה.

 

הגרמנים מתקרבים למוסקבה במהלך מלחמת העולם השניה


 

אין מנוחה

בשנת תש"ב הייתה מלחמת העולם בשיאה. רעב ומחלות תקפו את ערי רוסיה ועשו באנשיהם שמות. השמועות על התקרבותם של הנאצים לעיר מוסקבה, אילצה רבים מהחסידים, ובהם גם ר' שלמה חיים לעזוב את מקום מגוריהם ולחפש מפלט במקום מרוחק.

עיר המקלט נמצאה הרחק-הרחק ממוסקבה, אי שם, במדינת אוזבקיסטן. עיר הבירה טשקנט הפכה באותם הימים לעיר מקלט לפליטים וביניהם גם חסידים רבים. שוב, ארזה משפחת קסלמן את חפציה ויצאה לדרך בלתי-נודעת.

 

המשך יבוא בפרק הבא

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.