מערכת COL | יום י"ח אלול ה׳תשפ״א 26.08.2021

"איבדתי מנהל, ידיד יקר ואח": רב בית הספר סופד למנהל

"מסירותו לבית הספר לא ידעה גבולות, בית הספר היה עבורו "משפחה" ראשונה. לא עשה הנחות לאף אחד" • הרב יוסף הרטמן שיחי', רב בית הספר חב"ד בקריית מלאכי סופד לרב יוסף מעטוף ע"ה, המנהל המסור ואיש החינוך שטיפח את בית הספר כשלושה עשורים והעמיד דורות של תלמידות, מהן מכהנות כיום כנשות חינוך ושלוחות בארץ ובעולם
יושב משמאל: הרב יוסף מעטוף ע"ה, תמונה שצולמה בשנותיו האחרונות. מימין, יבדלח"ט הרב יוסף הרטמן שיחי', כותב השורות

המנהל הרב החסיד יוסף מעטוף זכרונו לברכה

מאת הרב יוסף הרטמן - רב בית הספר חב"ד בקריית מלאכי

"איבדתי מנהל, ידיד יקר ואח"

 

"איבדתי מנהל, ידיד יקר ואח", במילים אלו, נפרדנו בכאב לב ובדמעות, ביום רביעי י"ז באלול מהרב החסיד ר' יוסף מעטוף בן רבי שלום ורבקה ז"ל. היה זה ברחבת הענק של ביה"ס חב"ד בנות בנחלת הר חב"ד בקריית מלאכי.

"כאן, ברחבה הזו במשך למעלה משלושים שנה, פתח רבי יוסף ז"ל בטקס חגיגי ומרגש את שנת הלימודים החדשה." כך סיפרנו לנוכחים ולמשפחה האבלה.

בתקופה זו של שלושה עשורים, זכיתי - שאבדל לחיים טובים - לעבוד במחיצתו ועימו. הרב יוסף ז"ל היה דמות לבבית, איש חינוך בכל רמ"ח איבריו, הוא הבין לנפש התלמיד והתלמידה ומצא מסילות לליבם. מטרתו הייתה רק לעשות נחת רוח לקב"ה ולכ"ק הרבי נשיא דורנו. כמובן שזו הייתה גם מטרתי כחסיד חב"ד, כאיש חינוך  וכרב בית הספר. ב"ה, מצאנו שפה משותפת. כל יוזמה ורעיון שהצעתי לו מצאה אוזן קשבת. מעולם לא דחה את היוזמות. אלא עודד, דרבן וסייע להוריד לפועל את הרעיונות. אתן כמה דוגמאות:

לימוד "מושגים ביהדות"

כל כיתה קיבלה דפי מושגים יסודיים ביהדות, לפי רמתה, נערכו מבחנים וחידונים וחולקו פרסים ותעודות.

"בנק משניות וברכות"

לאחר  כ"ז באדר א' תשנ"ב בו חלה הרבי נשיא דורנו, הצענו לו לייסד "בנק רוחני" = "בנק משניות" לרפואת הרבי נשיא דורנו. הוא קיבל זאת בהתלהבות ובשמחה.

השגנו תקציבים ויחד עם הצוות המסור הקמנו את הבנק.

ב"ה ה"בנק" קיים עד היום ובו מאות אלפי משניות, ברכות, פרקי תניא ועוד.

חידוני בקיאות על ספר בראשית

מידי שבוע הכנתי חידונים בכתב על הפרשה. על כל שלוש ארבע פרשות נערך חידון, בסיום ספר בראשית נערכו חידוני ענק בהשתתפות  רבה של קריית מלאכי הגאון הרב י.א. גרשטנקורן ז"ל. ויבדלח"ט הרב הגאון י. ירוסלבסקי שליט"א רבה של נחלת הר חב"ד ומזכיר ביה"ד דרבני חב"ד.

 "מבצע צדקה" 

בכל בוקר בכל הכיתות עם רישום ע"י וועדת יהדות. חלוקת תעודות הצטיינות בסוף החודש.

"הפסקה חסידית"

אחת לשבוע. הבנות התאספו בחדר גדול צפו ב"וידאו" של הרבי ושמעו סיפור חסידי. 

"עשה לך רב"

בכל ערב פסח ארגנתי בעידודו  מפגש עם כבוד הרבנים הנ"ל במסגרת "עשה לך רב".

ארגון ערבים מיוחדים להורים על נושאי חינוך, פגישה עם ניצולי שואה, ועוד. אימוץ ילדי חברון בסיועה של הגב' לאה עידה שתחי'. משלוח מנות לילדי "גוש קטיף" בסיוע משפחת פורסט  ועוד דוגמאות רבות.  מפאת קוצר המצע לא נפרטן.

 הרב יוסף ז"ל למרות היותו ידידי היקר כאח לי, "לא עשה לי הנחות", מצידו הטיל עלי משימות ויוזמות.

לדוגמא: בכל שבת מברכים לעבור יחד איתו בכל הכיתות ולעודד את המורות והבנות שבאו בבוקר לומר תהילים. מבצע שב"ה נמשך עד היום בעידודה של המנהלת הנוכחית הגב' שרית שוויכה שתחי'.

היה עלי לעבור מאות ספרים מהספרייה וכן ספרים חדשים שהוכנסו למערכת הלימודים אם אין בהם תמונות של חיות טמאות או חומר קלוקל שיזיק לבנות ח"ו. בספרי גיאוגרפיה למשל "גיל העולם".

הוא הטיל עלי להכין תכנית מדורגת בדינים, להכין חוברת עם קטעי התפילה המתאימים מכיתה א' ועד ו' .ועוד ועוד.

 כל הוראה שהגיעה מהרבי נשיא דורנו בוצעה ע"י הרב מעטוף בזריזות ובשמחה וללא פשרות. דוגמא אחת: כאשר התקבלה ההוראה בשנת תש"מ לארגן "תהלוכות ל"ג בעומר" הוא נרתם למשימה והשקיע את כל כישוריו להצלחת התהלוכה. הוא הצליח להדביק בהתלהבותו "לכבוד רבי שמעון בר יוחאי" את כולנו כולל האימהות שבאו בהתנדבות בלילות להכין מוצגי ענק מרשימים! זה נמשך עד שנתו האחרונה. ב"ה עד היום! לתהלוכות של חב"ד בנות בנחלת הר חב"ד יצאו מוניטין בכל העולם!!! 

הוא חי את ביה"ס 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע.

כולל ה"חופש הגדול" בו אירגן קייטנה ופיקח עליה ודאג לפתיחת השנה בצורה הולמת. מסירותו לביה"ס לא ידעה גבולות.  ביה"ס היה  עבורו "משפחה" ראשונה ורק אח"כ "במקום שני" משפחתו הפיזית.

הוא דאג כל הזמן להעלות את הרמה לימודית הכללית במקביל לשיפור הרמה בלימודי קודש ובאווירה החסידית והחינוך החברתי כמובן יחד עם כל הצוות.

"זכינו לקבל את פרס החינוך הארצי. זה לא הישג אישי שלי אלא של כל הצוות", כך אמר לנו במסיבה בביה"ס לאחר קבלת הפרס והתעודה היוקרתיים.

ר' יוסף היה צנוע בהליכותיו וענק במעשיו. קיבל אורחים והורים במאור פנים ובשמחה. אישיות מקסימה וכובשת לב. היה מנהל ומחנך אהוב ונערץ. זכה לחנך אלפי תלמידים ותלמידות שהקימו בתים נאמנים בישראל. רבות מבוגרות ביה"ס משמשות כשליחות חב"ד ברחבי העולם, מנהלות ומורות.

הרב יוסף מעטוף ז"ל קיבל את התואר "יקיר החינוך הדתי". זכיתי להיות המרכז והמארגן של תיק ההמלצות המכובד על פעליו והשיגיו במשך עשרות שנים. 

זכה והקים יחד עם רעייתו החשובה הרבנית שושנה שנפטרה עליו לפני כשבע שנים,  משפחה ענפה ומפוארת. ב"ה בנים ובנות נכדים ונינים הצועדים בנתיבו נתיב החסידות וההתקשרות לרבי נשיא דורנו. הקב"ה ינחם אותם ויחזקם להמשיך בדרכם של ההורים היקרים והנפלאים.

יהי רצון שבקרוב ממש יקוים היעוד: "הקיצו ורננו שוכני עפר" והוא בתוכם בגאולה האמתית והשלימה עם משיח צדקנו אמן!

הכותב בדמע וחותם בצער רב ובכאב לב.

הרב יוסף הרטמן

נחלת הר חב"ד

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.