שלמה מן | יום י"ז אלול ה׳תשפ״א 25.08.2021

אחרי 53 שנה: מאמר חדש של הרבי התגלה לקראת ח"י אלול

מאמר של הרבי לפרשת השבוע כי תבוא, שבמשך 53 שנים לא נמצאה הנחה ממנו, התגלה בעליית הגג בביתו של שליח הרבי באן ארבור שבמישיגן, בעקבות פרסום באתר COL • הנתונים: עדיין 37 מאמרים של הרבי לא נמצאו
אחרי 53 שנה: מאמר חדש של הרבי התגלה לקראת ח
צילום רקע: שאטרסטוק

לפני חודש בדיוק, בי"ח לחודש מנחם-אב, הלך לעולמו תמים וחסיד, שהקדיש את חייו להפצת שיחותיו הקדושות של הרבי, הרה"ת ר' שלום יעקבסאהן ע"ה. בעיצומם של ימי ה'שבעה' התגלו בין גנזיו כמה דפים שהסבו את תשומת ליבם של בני המשפחה, שהעבירו אותם לידי מערכת ההו"ל של ועד הנחות בלה"ק.

כפי הזכור, התרגשות גדולה היתה כאשר התגלה שיש כאן רישום היסטורי ואולי יחיד מסוגו של מאמר ד"ה השמים כסאי, שנאמר בהתוועדות ש"פ ראה, אדר"ח אלול ה'תשכ"ח. שנות הכ"פים ידועות ליודעי ח"ן בתור 'השנים המאתגרות', בהן מסיבות שונות סדרי ה'חזרה' וה'הנחה' ובמילא ההוצאה לאור, לא היו סדירים.

כך זכה מי שהיה חבר במערכת 'אוצר החסידים' שע"י הוצאת הספרים קה"ת, ממקימי וחברי ה'ועד להפצת שיחות' במשך כל השנים, ואחראי על מבצע הדפסת מהדורות התניא בכל רחבי תבל, שגם לאחר חיי חיותו בעלמא דין, נוצרה תנופה בלימוד תורתו הקדושה של הרבי, כאשר הרינה עברה בין שדרות ציבור לומדי ומעייני תורת רבינו, שתורה חדשה באה לכאן.

השליח הרה"ת ר' אהרן גאלדשטיין שיחי', היה מבין טובי ומצוייני התמימים באותם שנים, ובשבתו בשבת תחכמוני נהג להעלות ע"ג הכתב 'הנחות' או 'רישומי דברים' בעת החזרה. בשקדנות הראויה לציון, ומתוך התקשרות ואהבה לרבי, הוא ישב ורשם לעצמו את ההתוועדויות, מתחילת שנת ה'תשכ"ז ועד חג השבועות ה'תשל"ה!

לאחר שקרא בהתרגשות כאן באתר החדשות COL כמו רבבות חסידי חב"ד ליובאוויטש ברחבי העולם כולו, על המאמר שהתגלה בין גנזיו של הרה"ת ר' שלום יעקבסאהן ע"ה, נמלך בדעתו לעשות חיפוש מדוקדק הדק היטב באוצרותיו ובגנזיו, שמא ישנו עדיין משהו שלא נשלח למערכות ההו"ל בבית חיינו 770.

לאחר מאמצים מיוחדים, גילה בעליית הגג בביתו כמה ניירות שהכילו רישומי דברים, מהתוועדות ש"פ כי תבוא ה'תשכ"ח, ובהם גם המאמר ד"ה היום הזה הוי' אלוקיך מצוך לעשות את החוקים האלה וגו'. חברי מערכת ההו"ל של 'ועד הנחות בלה"ק' עטו על גליונות הנייר כמוצא שלל רב, והכינו לדפוס את המאמר בתוספת הערות ומראי מקומות, כדי שיופץ ביום הבהיר ח"י אלול, לקראת ש"פ כי תבוא כ' אלול.

בשיחה עם מנהל המערכת, הרה"ת ר' חיים שאול ברוק שיחי', הוא מוסיף ומספר:

"במשך כל שנות נשיאותו של הרבי, החל מהתוועדות יו"ד שבט ה'תשי"א, אמר הרבי מספר עצום של אלף חמש מאות שישים ושמונה מאמרים!

"באמצע שנות המ"מים, כאשר התחלנו לאגור ולסדר את כל תורתו של הרבי, לקראת ההוצאה לאור של הסדרות הגדולות, תורת מנחם - התוועדויות, תורת מנחם - מאמרים, וכן הלאה, התברר לנו, שחסרים ארבע מאות שבעים ושמונה מאמרים. היינו שלא באו בדפוס עדיין, אם מחמת שאין בנמצא 'הנחה' במכוני ההוצאה לאור השונים שפעלו עד אז, או שבשעת מעשה לא היה רישום מסודר של המאמר שנאמר בשבתות או בחגים, וגם סלילי ההקלטות שהיו בנמצא אצל אחדים לא היו זמינים ונגישים עדיין.

"בחסדי שמים, ובמאמצים מרובים כולל דמים מרובים, הצלחנו לאתר עקבות של מרבית המאמרים מרשימה זו (שהינה כמעט שליש מהמאמרים שהרבי אמר!) ובמשך השנים זכינו להוציא לאור מאמרים אלו, בקונטרסים ואחר כך בספרים היוצאים לאור ע"י המוסד ועד הנחות בלה"ק, על פי סדר השנים בסדרות השונות של "תורת מנחם".

"בנינו מאגר מידע עם פרופיל של מי שהיו בכל שנה ב-770 והיו ידועים כמי שהיה להם 'קאך' לכתוב, לחזור ולשנן את השיחות והמאמרים, ויצרנו איתם קשר בכל דרך אפשרית. נציגים שלנו יצאו פיזית לחפש ברחבי תבל בחורים וסדקים, עליות גג ומרתפים. לפעמים זה היה גזיר עיתון לא חב"די, מכתב ששלח אורח לחברו, תמימים שכתבו להוריהם או לזקניהם אגרת שלומים אבל כללו תוכן קצר או מורחב של הנאמר בהתוועדויות. וכמובן, העתקים של 'הנחות' שיצאו לאור בשעתו והבחורים קנו או השיגו בשעתו, ולקחו לביתם אבל היה מונח בקרן זוית. פעמים רבות, אלו שהיה אצלם הרשימות הללו לא ידעו כלל מה מונח כאן, והיה צריך להסביר להם מדוע זה נחוץ כל כך.

"אין ספק, שהגילויים הללו בשלושים יום האחרונים הם מתנה מלמעלה, חסד חינם שעשה הרבי עם המוני חסידיו ותלמידיו, כאשר ב' מאמרי דא"ח מחודש אלול ה'תשכ"ח התגלו, האחד בבית בקראון הייטס, והשני בבית במישיגן. והעיקר הוא, שיהגו וילמדו במאמר שוב ושוב עד להבנה והעמקה, לנחת רוחו של הרבי שהשקיע כ"כ הרבה כוחות הן בגשמיות והן ברוחניות בתורתו הקדושה.

אולם, השמחה אינה מושלמת, משום שעדיין חסרים שלושים ושבעה מאמרים, שלא יצאו לאור עולם, משום שאין מהם זכר של ממש (בתמונה אפשר לראות את הרשימה המלאה). ומכאן יוצאת קריאה נפשית לכאו"א מאנ"ש והתמימים שיחיו, לעשות כל מאמץ ולעבור על החומר שמונח אצלם, אם חומר ארכיון יקר ערך מהשנים שהם עצמם היו בבית חיינו, או מגנזך הסבא או האבא ע"ה שהלכו לעולמם, והקופסאות נותרו מיותמות וסגורות עד עתה. הקדישו זמן לעבור על הניירות, המעטפות, המכתבים, הרישומים. אולי האוצר הבא מונח בהישג ידכם?

גם אם יש לכם ספק, שלחו את החומר (או העתק ברור ממנו) למערכת ההוצאה לאור, שיקדישו את תשומת הלב הראויה לבדוק כל דבר ללא יוצא מן הכלל. דוא"ל למשלוח  - [email protected]

להורדת המאמר החדש - בצורת קריאה - לחצו כאן

להורדת המאמר החדש - בצורת הדפסה - לחצו כאן

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.