מערכת COL | יום ב' אב ה׳תשס״ה 07.08.2005

גורל בית-הקברות היהודי בקרסנודר בסכנה

הקהילה היהודית בקרסנודר בראשות השליח הרב שניאור סגל חרדה לגורל בית-הקברות היהודי בעיר, שבשטחו עומד להיבנות מבנה מסחרי. בית-הקברות היהודי של קרסנודר הוקם בעזרת הקהילה היהודית בשנת 1861 ופעל יותר מ- 100 שנים. בתחילת 2003 התקבלה ההחלטה לשקם את האתר ההיסטורי היחיד בעיר. בית הקברות היה אז במצב עלוב. לא פעם במשך 15 שנות 'פרסטרויקה' הוא נפל קורבן למעשי וונדליזם ורוב המצבות נשדדו. חלקו העתיק יותר, עם קברים מהמאה ה-19, התגלה כבנוי. כל השטח כוסה בעצים והיה לאזור מזוהם ומסוכן להולכי רגל בזמן שבתי-הקברות הסמוכים הפכו לשטח בנוי. המטרה המיידית שעמדה על הפרק הייתה לשמר את השטח הפנוי של בית-הקברות, להפרידו מן הרחוב והשכנים באמצעות גדר, ולנקותו מן הפסולת והעצים. לאחר מכן, היה צריך להשקיע מאמצים בשיקום המצבות והקברים.
גורל בית-הקברות היהודי בקרסנודר בסכנה
(צילום: fjc.ru)
התברר שכמה חברות מסחריות מתמודדות על זכות הבנייה בשטח בית הקברות, ומועצת האדריכלות העירונית כבר הכינה מסמכים להעברת הקרקע לרשותה של חברת האבטחה 'סטק', המתכננת לבנות במקום מרכז ספורט ופנאי.

אמנם, נדמה היה שהפניות בכתב לראשי העיר, הניבו פירות: ראש העירייה מר פריז ומזכיר הדומה העירונית מר קיריושין הבטיחו למנוע את הבנייה בשטח בית הקברות, בתנאי שהקהילה היהודית תיקח על עצמה אחריות לשיקומו. בינתיים הם אישרו להקים גדר ושער כניסה, ולבצע את פינוי פסולת מהשטח.

הקהילה מימנה את מבצע הפינוי הסבוך, ומאמציה הכבירים אף משכו את תשומת לבו של העיתון המקומי – "חדשות קרסנודר". השבחים היו מבטיחים מאוד, והקהילה התחילה בתכנון הקמת אתר הנצחה לזכר הקרובים המנוחים, הנספים בשואה וחללי מלחמת העולם השנייה.

היה נדמה שהבעיה היחידה שנותרה היא מציאת מקור המימון.

אולם, באחד מימי ראשון, כשמבצע ניקוי השטח היה בעיצומו, הגיע לאתר איש צעיר ואלגנטי עם פמלייתו, טען כי החברה בראשותו חוכרת את השטח ודרש להפסיק לאלתר את העבודות בו. לאחר מכן הגיעה לאתר המשטרה, גרמה להפסקת העבודות בה ועצרה את ראש הקהילה.

מאוחר יותר הסתבר כי האיש האלגנטי הוא לא אחר מאשר מנכ"ל חברת האבטחה 'סטק', מר אנאניין, וכוונתו הייתה לחוזר מ-6.4.04 המתיר בנייה בשטח בית-הקברות. אך על מנת לא להציג את מר פריז ומר קיריושין כשקרנים, הוחלט לבודד חלק נכבד משטח בית-הקברות ולהציגו כמגרש נפרד: "זה לא בית-קברות, רבותיי!"

איש לא שם לב לעובדה כי בשטח המופרד נכללו יותר מ-10 קברים וכ-6 מטרים של גדר, אשר הוקמה בהסכמת העירייה.

מה הלאה? - מתעניינים ראשי הקהילה. ראש עיריית קרסנודר החדש מר ייבלפוב מבקש ליישב את הקונפליקט, אשר נוצר בין האינטרסים המסחריים של קודמיו לבין המוסר; בין החברה 'סטק' המבקשת להקים בניין מסחרי בשטח בית הקברות היהודי לבין שאיפתם של יהודי קרסנודר לשמר את המסורת הדתית והאתית של עמם.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.