שניאור דייטש | יום ט"ו אלול ה׳תשפ״א 23.08.2021

רב המקומות הקדושים העיד: "לא הייתה לי גישה לקבר רשב"י"

רב הכותל והמקומות הקדושים ויו"ר 'ועדת החמישה' הרב שמואל רבינוביץ' העיד היום בוועדת החקירה ל'אסון מירון' • אמר בעדותו כי לא ידע שיש בעיה באזור המדרגות במתחם ההדלקה. “אף אחד לא אמר לנו" • חבר הועדה שלמה ינאי: "הייתם צריכים להתערב, האסון קרה כי יותר מדי גופים לא התערבו” 
רב המקומות הקדושים העיד:
הרב שמואל רבינוביץ' מעיד בפני הוועדה, היום (צילום: לע"מ)

ועדת החקירה הממלכתית לחקר ‘אסון מירון’, בראשות השופטת בדימוס מרים נאור, התכנסה היום (שני) ליום העדויות השני.

לאחר שאתמול העיד מפקד המחוז הצפוני במשטרה ניצב שמעון לביא, היום העיד הרב שמואל רבינוביץ, יו”ר ‘ועדת החמישה’ ורב הכותל והמקומות הקדושים. אחריו יעיד ניצב בדימוס אלון אסור, שהיה מפקד מחוז צפון במשטרה בשנים 2019-2016.

בפתח דבריו אמר: “אני מברך על הבדיקה, חבל שזה הגיע בעקבות אסון. מי שיראה מה היה לפני 2008 לא יאמין. המצב שם היה נורא – לא הייתה תשתית ביוב, לא היה שום דבר, בנייה בלתי חוקית. יש גג הדלקה לא מזופת, אבוקות מתפוררות, כבלי חשמל בכל מקום, על כל מרצפת שניסינו להזיז שם הייתה מלחמה בלתי רגילה. החלטתי שאסור להיכנע כי המקום מסוכן מאוד. במשך שלוש שנים נעשה שם שינוי. מה שראיתם בסיור שלכם עכשיו זה זהב לעומת מה שהיה ב-2008. כל ילד יכל אז לגעת בכבל חשמל ולהתחשמל”.

הוא טען כי בתפקידו כרב המקומות הקדושים, לא הייתה לו גישה לקבר במירון. “לממונה הייתה בעבר גישה למבנה מסביב לקבר. כלומר, הייתה לו אחריות להרחיק קבצנים, לשמור על השבת ולדאוג למקום. בתחילת תפקידי ניסיתי לממש את סמכותי, ואז הסבירו לי: ‘זה היה וזה עכשיו. אין לך שום סמכות'”.

הרב רבינוביץ’ אמר, כי ‘ועדת החמישה’ לא היתה מעורבת באירועי ל”ג בעומר, וכי נקבע כי מי שאחראי על האירוע הם ‘המרכז הארצי למקומות הקדושים’ והמשטרה. לדבריו, הנושא הודגש עשרות פעמים וזו גם הייתה גם תפיסת עולמו. הוא טען כי הדבר היה מוסכם גם על המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.

“בהחלטת ממשלה הובהר כי אירוע ל”ג בעומר גדול עשרת מונים מיכולת הניהול של ההקדשות ו’ועדת החמישה’ ולכן הוחלט בהחלטת ממשלה ש’המרכז הארצי למקומות הקדושים’,  יחד עם המשטרה, ינהלו את האירוע”.

יו”ר הוועדה שאלה: מה הוא חושב על שאלת הפקעת מתחם ציון הרשב”י?

הרב רבינוביץ’ השיב  כי זו שאלה קשה ומורכבת וכי יהיה לו קל יותר לענות על כך בכתב. נאור סירבה – והוא השיב: “יש צדדים לכאן ולכאן. ברור שצריך גוף אחד שיטפל בהכול אך יחד עם זאת לא בטוח שלמדינה יש כוח כדי לנקוט בדברים”.

חבר הוועדה שלמה ינאי הגיב: “אי אפשר לומר בכותל ‘אני יודע לעשות את זה’ ובמירון להגיד ‘אני מרים ידיים’. אם אתה חושב שאתה לא יכול – עליך להחזיר את המנדט. הייתם צריכים להתערב, האסון קרה כי יותר מדי גופים לא התערבו” .

הרב רבינוביץ אמר בעדותו כי לא ידע שיש בעיה באזור המדרגות במתחם ההדלקה, שבהן נמחצו המשתתפים בהילולא. “אף אחד לא אמר לנו. הבאנו גם מהנדסי בטיחות שלנו שלא אמרו שיש בעיה. לא קיבלתי מיועץ או מהנדס בטיחות התרעה לגבי זה”.

יו”ר ועדת החקירה הודיעה: “אנחנו נזמין את כל חברי ועדת החמישה לחקירה”.

הנה חלק מתמליל העדות (באדיבות 'כיכר השבת'):

חבר הועדה שלמה ינאי: "המקומות הקדושים טוענים שאין להם אמירה בחלקות שתחת הסמכות שלכם, האם זה נכון?".
הרב רבינוביץ: "אני חושב שהם צודקים".
ינאי: "גשר הר דב, אתה יכול לעזור לנו מה עמד מאחורי הבניה שלו?".
הרב רבינוביץ: "לא, לא הייתי בתקופה הזו".
ינאי: "אתם אחראים על אזור גשר הר דב, יש שם דבר שנקרא שהוא מפגע, לא מצאתם נכון להקים קול זעקה?".
הרב רבינוביץ: "לגבי גשר הר דב, אני לא קיבלתי דבר נקודתי. אני חשבתי שכל האזור כולו נראה כמו עולם שלישי. ביקשנו לתכנן ולבנות הכל מחדש".
ינאי: "אני מדבר על הריסה...".
הרב רבינוביץ: "לא ידעתי שקיים דבר כזה שהוא בעיה בטיחותית".

ינאי: "בפירוש ההילולה זה דבר שגדול עליכם. אמרת שעושים בבית שלך, כשלהם. זה נעשה פעם אחת? אני מבין, פעם שנייה ושלישית ורביעית, זה לא דבר שחשבת שצריך להפסיק אותו?".
הרב רבינוביץ: "חשבתי שאי אפשר לעשות 10 מנהלים לאירוע הזה. צריך להיות גוף אחד שהוא ינהל".
ינאי: "בעצם המתחם שנקרא תולדות אהרן הוא באחריותך, אם הוא רוצה לקיים את האירוע הוא צריך לקבל רישוי, אתה לא משולב בתהליך הזה?".
הרב רבינוביץ: "לא. יתרה מכך, ביקשנו שהוא לא התקיים, פנינו למשטרה".
ינאי: "אם היה קורה דבר כזה בכותל?".
הרב רבינוביץ: "אי אפשר להשוות בין הכותל למירון. הכותל מתנהל מסודר. בכותל לא הייתי מתמודד שנתיים כדי לסלק, באותו יום הייתי מפנה. פה אנשים התנחלו לאורך שנים, אף אחד לא התחשב בשום דבר".
ינאי: "מאותו מקום שאתה מנהל כך את הכותל, היה צריך לנהל את השטח שתחת אחריותך במירון, אי אפשר להגיד שפה אני יודע לעשות את זה ובמירון לא".
הרב רבינוביץ: "הממשלה החליטה ב-2009 שאני לא מנהל. משרד המשפטים אומר לך שאתה מכשיל את האירוע".

הרב רבינוביץ: "אם המדינה הייתה אומרת לי שאני אחראי על אירוע ל"ג בעומר - מיד הייתי מתפטר".
ינאי: "ברור לי של"ג בעומר הוא אירוע גדול, אבל בתוך האירוע הגדול הזה יש חלקים שנמצאים תחת אחריותך, כמו מתן הרישוי, זה תחום מאוד מוגדר, זו הדלקה בחלקה 70, זה נעשה אצלך בחדר, שנה אחרי שנה אתה נותן לזה לקרות".

חבר ועדת החקירה האלוף ינאי בהערה לרב רבינוביץ: "אני חושב שהייתם צריכים להתערב, זה שלא התערבתם זה חלק מהדברים שאנחנו בודקים כרגע, הדבר קרה בגלל שיותר מדי גופים לא התערבו".

לאחר כשעתיים, הסתיימה עדותו של הרב שמואל רבינוביץ.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.