מערכת COL צעיר | יום ט"ו אלול ה׳תשפ״א 23.08.2021

מדליק הפנסים, הסַדָּר והכובען: המקצועות שלא תמצאו היום

ההתקדמות הטכנולוגית הביאה עמה חידושים מרעננים שחסכו עבודה מיותרת אך גם הפכו מקצועות שונים לבלתי-רלוונטיים. בין בעלי המקצוע שהיו ואינם עוד הם מדליקי הפנסים, הדפסים והכובענים • המלאכות שהיו ואינם עוד  
מדליק הפנסים, הסַדָּר והכובען: המקצועות שלא תמצאו היום
Pe3k/Shutterstock

 


עם ההתקדמות הטכנולוגית שחווה העולם, באה רווחה רבה; עבודות רבות הפכו מיותרות ונעשים כיום באופן אוטומטי באמצעות מכונות ובאמצעים ממוחשבים. בה בעת, עם התקדמות העולם והפיכתו לטכנולוגי יותר - הפכו גם מקצועות רבים, שבימים עברו היו הכרחיים, למיותרים ובלתי מועילים.

רשימתם של מקצועות אלו ארוכה מאוד, אך אנחנו בחרנו שלושה מתוכם, כדי לערוך עמם היכרות:

 

// מדליק הפנסים

לא תמיד הייתה ההליכה ברחוב בשעות הלילה קלה ופשוטה כפי שהיא היום. בימים עברו עם רדת הלילה הייתה החשיכה משתררת בעולם, והקושי להגיע ממקום למקום הפך לגדול ומשמעותי יותר. כדי להאיר את דרכם, זקוקים היו ההולכים לאחוז בלפידים או נרות, באמצעותם יכלו לזהות מכשולים העומדים בדרכם. בשלב מאוחר יותר, הותקנו ברחובות פנסי גז שהיו נדלקים עם רדת החשכה. טוב, לא ממש 'נדלקים'. מישהו היה צריך להדליק אותם - וכך נוצר המקצוע 'מדליק הפנסים'.

 

צילום: Pe3k/Shutterstock


מדליקי הפנסים היו עוברים ברחובות מידי ערב ומדליקים מנורה אחר מנורה, כדי לאפשר להולכים לראות את דרכם.

את סיפורם של ה'פנסאים' אנחנו מכירים מההתוועדות בה המשיל אדמו"ר הרש"ב כל חסיד לפנסאי, שתפקידו 'להאיר' את דרכו של יהודי אחר השרוי ב'חושך'.

 

// סַדָּר ("הבחור-הזעצער")

עם ההתקדמות הטכנולוגית, הפכה מלאכת ההדפסה גם היא לקלה יותר משהייתה בעבר. עד לפני שנים לא-רבות, אחד מעובדי בית הדפוס היה הסַדָּר. במקצוע ייחודי זה, שכמותו לא נמצא היום, שימשו בעלי מלאכה שתפקידם היה לסדר את אותיות הדפוס על פני לוחות גדולים, שנמרחו בצבע והוטבעו על דפי הנייר. בדרך זו היו מדפיסים באותה עת ספרים שלמים.

הסַדָּר היה מכונה ביידיש בשם 'הבחור הזעצער'. הרבי התבטא פעם כי "בעבר היו כותבים "הבחור-הזעצער העוסק במלאכת הקודש". גם אם העוסק במלאכה זו הי' יהודי זקן, היו קוראים אותו "בחור-הזעצער", כי היו בוחרים אותו, וגם הי' צריך להיות בעל-כח (כבחור) לעסוק במלאכת הקודש"..

 


 

// כובען

כיום, כאשר כמעט כל פריטי הלבוש שאנו עוטים מייוצרים בצורה מסחרית ("מייד אין צ'יינה"), איבדו בעלי מקצוע רבים את עבודתם שהפכה למיותרת. בין אותם המקצועות היה מקצועו של הכובען. בזמני עבר, היה הכובען עוסק בייצור כובעים. תחת ידיו האמונות היו עורות ובדים חסרי צורות הופכים לכובעים מהודרים. בתקופות שונות דבקה בכובען תווית המשוגע, ולא לחינם; במהלך עבודתם של הכובענים נאלצו הם להיחשף לאדיו של חומר הכספית שנחשב למסוכן וידוע ככזה הפוגע במערכת העצבים.

 

צילום: selim kaya photography/Shutterstock


מפורסם פתגמו של אדמו''ר הצמח צדק, שאמר כי רבי הוא כמו כובען; כשם שהכובען מכין כובעים שונים וכל לקוח מוצא את הכובע התואם למידתו, כך על כך חסיד למצוא בדברי הרבי כיצד הדברים מתאימים ל'מידתו' שלו.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.