שניאור דייטש | יום י' אלול ה׳תשפ״א 18.08.2021

הרב שמסתובב במדינה המוסלמית לאתר סממנים יהודיים

'חופשת הקיץ' הלא שגרתית של רבה של טורקיה: הרב מנדי חיטריק שליח חב"ד ורבה של טורקיה יצא לסיבוב של שלושה שבועות בכל רחבי טורקיה הענקית בחיפוש אחר מקומות היסטוריים יהודיים שאינם מוכרים, וחזר עם תיעודים מרהיבים ממקומות שכמעט לא מתועדים • צפו בכמה תחנות מעניינות
הרב שמסתובב במדינה המוסלמית לאתר סממנים יהודיים
הרב מנדי חיטריק (במרכז). משמאל: איתור קברים וסממנים יהודיים בטורקיה

'חופשת הקיץ' של שליח חב"ד: הרב מנדי חיטריק שליח חב"ד ורבה של טורקיה, ויו"ר 'איחוד הרבנים במדינות האיסלאם', יצא לסיבוב של שלושה שבועות בכל רחבי טורקיה הענקית בחיפוש אחר מקומות היסטוריים יהודיים שאינם מוכרים, וחזר עם תיעודים מרהיבים ממקומות שכמעט לא מתועדים.

מעטים היהודים שמכירים את טורקיה כמו הרב מנדי חיטריק, במהלך 20 השנים האחרונות הרב חיטריק סבב אלפי קילומטרים בשנה ברחבי המדינה הגדולה, 12,000 יהודים מתגוררים כמעט כולם בעיר הבירה איסטנבול.

הוא גילה כמה תגליות בדרך, מאתרי קבורה שלא היו מתועדים בעבר ועד יהודים שומרי מצוות שגרים רחוק מאיסטנבול ועד מנהגים יוצאי דופן בשיתוף פעולה עם מוסלמים מקומיים.

לא רק בטורקיה מסייר הרב חיטריק. גם ל'איחוד האמירויות' הוא מוזעק מעת לעת, כדי לנהל שם שחיטה כשרה ולפקח מקרוב על הביקוש האדיר לאוכל כשר למהדרין, לאחר שיצאו לדרך 'הסכמי אברהם', ובתיאום עם שליח חב"ד הרב לוי דוכמן. כמו גם במדינות מוסלמיות נוספות.

הקיץ הזה, הרב חיטריק חסיד חב"ד ורבה האשכנזי של טורקיה, מתעד את כל הסיור בטוויטר. במהלך טיול של שלושה שבועות הכולל עצירות בנקודות ציון יהודיות ידועות ואתרי שבילים לא מוכרים כאחד. מטרתו היא להעלות את המודעות להיסטוריה שלדבריו "נופלת בין הכיסאות", מקומות לא מוכרים והחילוק בין קהילות אשכנזיות לספרדיות - ועד כה הוא מרגיש שהוא מצליח.

הרב חיטריק: "אנשים-בעיקר לא יהודים שעוקבים אחר הטיול שלנו מזמינים אותנו לבקר אצלם, יהודים ממוצא טורקי ויווני הודיעו לנו עד כמה הם מתרגשים לראות אותנו מטיילים, אנשים שגם מתעניינים בנושא מגיבים לנו עד כמה הם אסירי תודה על כך שאנחנו נותנים להם גישה לאתרים אלה. זה מאוד מחמם את הלב".

הרב חיטריק כשליח חב"די, עושה את כל הסיור שהפך לוויראלי בטורקיה ומחוצה לה, כשהוא חובש כיפה וציצית, מה שהופך אותו למראה יוצא דופן במדינה מוסלמית, ולהרבה תשומת לב חיובית וקידוש ה'.

הרב סיפר כי האימאמים המוסלמים מקדישים שעות כדי לעזור לו לחפש את האתרים אותם הוא חוקר אנשים ברחוב מזמינים אותו לארוחות ומביעים את תחושת הסולידריות והאחווה שלהם עם יהודים.

"דו קיום של יהודים ומוסלמים הוא לא רק סיסמה לוועידות", אומר הרב, יו"ר איגוד הרבנים במדינות האיסלאם, גוף שהוקם בשנת 2019 לתמיכה בחיים היהודיים במדינות מוסלמיות. "זו הייתה ותהיה המציאות".

המסע אותו החלו הרב ובנו חיים בתחילת הקיץ, כולל מקומות ידועים המראים את שורשיה העמוקים של יהדות טורקיה, כמו הריסות בית הכנסת בסרדיס. אחד מבתי הכנסת הגדולים והוותיקים ביותר של העת העתיקה, שנבנה לפני 1,500 שנה לפחות, הוא מפורסם גם בזכות ריצפת הפסיפס והקירות השמורים היטב, שנחשפו בשנת 1962.

הם ביקרו גם באנדרטה שמעטים מחוץ למשפחת הרב חיטריק יודעים שקיימת, כמו מצבות של חיילים יהודים בגאליפולי, אחד האתרים העקובים מדם והידועים ביותר במלחמת העולם הראשונה. שרידי יהודים שלחמו למען השלטון העות'מאני.

בעיר 'תירה' שם ביקר הרב חיטריק, עירו של הרב חיים בנבישתי זצ"ל שהיה אחד מפוסקי ההלכה הידועים על השולחן ערוך, חיבורו "בעל כנסת הגדולה" מפורסם מאד. העיר נמצאת כ-500 קילומטרים דרומית לאיסטנבול, הרב חיטריק יצא שם בחיפוש אחר בית קברות יהודי שהמקומיים אמרו לו שנהרס ונקבר מתחת לבית חולים חדש. "מצאנו את בית החולים, ובפינה רחוקה מצאנו מצבות שלמות שלדעתי אף אחד לא ידע שיש" סיפר הרב חיטריק.

תפילה לעילוי נשמות הנפטרים בעיר תירה. צפו:

בבורסה, עיר הממוקמת כ-150 קילומטרים דרומית מזרחית לאיסטנבול, ביקר הרב בבית הכנסת הגדול, מבנה ששופץ לאחרונה המתפקד בעיקר כמוזיאון, עם רימונים יקרים על ספרי התורה.

כשסיים הרב לבחון את ספרי התורה, הוא מסר את המפתחות לארון התורה בחזרה לאחראי המקומי, יוסוף. אך במקום לקחת את המפתח בכף ידו, ביקש יוסוף מהרב להניח את המפתח על גב ידו. ראש הקהילה היהודית בבורסה, ליאון אלנקווה, התייחס לבקשה של יוסוף, והסביר כי היהודים הספרדים היו מוסרים כך מפתח, כסמל ל"כך לא תילחמו על המפתח והארון".

"אני לא בטוח שאני באמת מבין למה, אבל אני בטוח שלא אלחם על זה", כתב הרב חיטריק בטוויטר על האינטראקציה הזו, שתואר כמנהג, או מנהג ייחודי לעיר בורסה.

הרב חיטריק מספר כי עיריות טורקיות שיפצו בשנים האחרונות בתי כנסת רבים ללא הרבה רעש ופרסום, אחת הדוגמאות הוא בית הכנסת שליד העיר איזמיר. המקום שימש אורווה עד לפני מספר שנים, הרשויות שיפצו אותו והעניקו לו עיצוב פנים מהפנט הכולל רצפות שיש משובצות, עמודים מיוחדים, תבליטים מעץ בצבע זהב על התקרה.

אבל אתרי מורשת יהודיים אחרים, חלקם עתיקים מאוד, שוכנים חשופים לגורמים פליליים ולגנבי העתיקות, כמו בית הכנסת העתיק של פריאן שליד איזמיר. האבנים, כולל עמודים קלאסיים מגרניט מפוסלים, שהם קישוטי גן נחשקים באזור, משמשות לעתים את המקומיים כשולחנות פיקניק.

הם גילו קברים שחוללו עקב בנייה ליד בית הקברות היהודי במילאס. הרב עם בנו וחבר נוסף שהצטרף לסיור, קברו עצמות שנראו במקום. כמו כן ביקרה הקבוצה בקברים של גדולי ישראל באיזמיר ובבתי קברות אחרים בערים אחרות, מקומות שלא יוצא ליהודים כמעט להגיע לשם.

הם פגשו גם יהודים שביקשו עזרה בשמירה על מנהגיהם היהודיים רחוק מלב יהדות טורקיה. בטוויטר ביקשה יהודיה מאנטקיה, עיר הממוקמת 800 קילומטרים מאיסטנבול ליד הגבול עם סוריה, להביא סכינים לביצוע שחיטה כשרה. לה ולקומץ היהודים האחרים המתגוררים באנטקיה, הביקור של הרב שהוא שוחט, היה להם הזדמנות נדירה להצטייד בבשר כשר.

 

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.