מערכת COL צעיר | יום י' אלול ה׳תשפ״א 18.08.2021

התפילה 'בעד שלום המדינה' שכתב אדמו"ר הריי"צ • מיוחד

בעיצומם של ימי מלחמת העולם השניה, כתב אדמו"ר הריי"צ תפילה מיוחדת שהתפרסמה לצד בקשתו כי יאמרו תפילה זו במהלך הימים הנוראים בבתי הכנסת • התפילה, הפותחת במילים "אלוקינו ואלוקי אבותינו", היא מעין תפילת "הנותן תשועה למלכים" שהייתה נהוגה במשך הדורות  
התפילה 'בעד שלום המדינה' שכתב אדמו
Eliyahu Yosef Parypa/Shutterstock

תפילת "הנותן תשועה למלכים" הייתה תפילה עתיקה שנאמרה במשך שנים רבות, כמעט בכל תפוצות ישראל. תוכנה היה נשיאת ברכה לשליט המדינה בה התגוררו היהודים המתפללים, שביקשו כי ייתן ה' תשועה לשליט ולמשפחתו, ויברכם וישמרם מכל פגע.

 

התפילה תחת שלטון הצארים

לעיתים הייתה התפילה נאמרת רק מן השפה ולחוץ, כמו במקרים של מלכים עריצים שהצרו לעם ישראל – אז היו מילות התפילה הזו על לשונם של היהודים, אך בליבם פנימה התכוונו בכל כוחם שיפר ה' עצת מלכם ויפילו מכס מלכותו.

 

תפילת "הנותן תשועה למלכים" עבור וילהלם קיסר גרמניה


תפילה עתיקה זו, שנאמרה בנוסחים שונים כמעט בקרב כל קהילות ישראל, נדפסה גם בסידורים החב"דיים במשך שנים רבות, ותחת שלטונם של הצארים הרוסיים, היא הייתה נאמרת בכל בתי הכנסיות.

 

תפילה לשלום הצאר – בכתב יד קודש

כאשר נלקח אדמו"ר הזקן בעקבות המלשינות למאסרו המפורסם, החרימו החיילים הרוסיים כתבים שונים וספרים שמצאו בבית הרבי ונראו בעיניהם נוגעים למאסר. בין השאר, נמצאו בין הכתבים גם תפילה לשלום 'הצאר פאוויל' שכתב אדמו"ר הזקן בכתב יד קדשו. עובדה זו הרימה את קרנו בעיני החוקרים, וניתן לשער כי הועילה עבור שחרורו לאחר מכן.

אכן, מסופר כי "שאלו להרב הגאון הנ"ל [=אדמו"ר הזקן] אם הוא עושה 'מי שברך' להקיסר? והשיב שהוא מבקש בכל שבת ושבת 'הנותן תשועה למלכים' כמו שנדפס בסידורים..".

 

 

ההזדמנות הבאה בה מסופר על אחד מרבותינו נשיאנו שכתב בעצמו 'תפילה לשלום המדינה', הייתה כ-150 שנים לאחר מכן, בשנת תש"א.

 

התפילה שחיבר אדמו"ר הריי"צ

בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, עם הגיעם של השמועות הנוראות מהמתחולל על אדמת אירופה, פירסם אדמו"ר הריי"ץ תפילה שחיבר בעד שלום מדינת ארצות הברית. התפילה התפרסמה לצד בקשת הרבי לאמרה בראש השנה וביום הכפורים לאחר קריאת התורה, בכל בתי הכנסת בארצות הברית.

 

בירחון 'המסילה' התפרסמה התפלה שחיבר הרבי ולצידה ציינו העורכים "עם חתימת הגליון נשלח לנו מאת כ"ק אדמו"ר מוהר"יי שליט"א שניאורסאן מליובאוויץ נוסח של תפילה שאנו נותנים בזה"


מספר חודשים לאחר פירסומה, במכתב שכתב אדמו"ר הריי"ץ לנשיא ארצות הברית, כתב הרבי:

". . ואתכבד להסגיר בזה נוסח תפילה אשר ערכתי לימי ראש-השנה ויום-הכיפורים – ימי דין ומשפט לאלקי האלקים את כל באי עולם – אשר יתפללו תפילה זו בבתי-כנסיות עמנו בימים הקדושים האלו, להצלחת ואושר מדינה זו, לנצחון היושר והאמת בכל המדינות, ואשר יברך ד' האלקים את הוד רום כבוד מעלתו באורך ימים ושנים טובות, וינהל נתיניו בצדק במישור ובשלום".

ממספר מקורות המספרים על אירועי אותם הימים, נראה כי התפילה בעד שלום המדינה נאמרה גם בפעמים אחרות, לאחר הימים הנוראים של שנת תש"ב.

 

וזה היה נוסח התפילה שכתב הרבי:

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.