מערכת COL צעיר | יום ד' אלול ה׳תשפ״א 12.08.2021

אוהבים פתיתים? הסיפור הלא מוכר שמאחורי המאכל האהוב

הפתיתים הם אחד המאכלים המוכרים והאהובים בישראל. כמעט בכל בית הם אורח של קבע, ונדמה שמאז ומעולם הם היו שם, על השולחן • עולים שהתגעגעו לאורז, ומנהל מפעל בני ברקי שנזכר במאכל יהודי ישן  - כולם יחד מרכיבים את סיפורו של אחד המאכלים שהיה להצלחה ישראלית מסחררת • הסיפור שמאחורי הפתיתים  
אוהבים פתיתים? הסיפור הלא מוכר שמאחורי המאכל האהוב
shutterstock

הפתיתים הם אחד המאכלים המוכרים והאהובים בישראל. כמעט בכל בית הם אורח של קבע, ונדמה שמאז ומעולם הם היו שם, על השולחן. אבל במציאות – זה כמובן היה קצת אחרת.

 

מחלקה מיוחדת של שוטרים חיפשה אחר מוצרים לא חוקיים. בתמונה, שוטר מחרים תרנגולת | צילום: לע"מ/COHEN FRITZ


 

אורז תוצרת ישראל

הכול החל לפני כשבעים שנה, בעיצומה של תקופת הצנע בה חולק האוכל לאזרחים במשורה. על ישראל הוטל משטר קפדני שדאג כי כמות האוכל לנפש תוגבל למינימום ההכרחי. חרם הוטל על ישראל מצד מדינות שונות, ומצרכים בסיסיים נעדרו מן המדפים. המצב היה קשה ומדיניות הצנע הונהגה מכורח המציאות.

בין שאר המאכלים בהם הורגש החוסר היה האורז. המדינה הצעירה הורכבה בחלקה הגדול מעולים שהגיעו זה עתה מארצות מולדתם, שם הורגלו באורח חיים מסוים, שונה לחלוטין מזה שהכירו בארץ. רבים מהם התלוננו כי האורז, שהיה מרכיב עיקרי בארוחות להם הורגלו בארץ מוצאם – לא היה בנמצא בארץ הקודש.

מי שביקש לפתור את מצוקתם של העולים היה ראש הממשלה בן גוריון. הוא יצא בקריאה למפעלי המזון בישראל - המציאו תחליף לאורז!

 

צילום: shutterstock


 

מאכל אשכנזי ישן

מפעל קטן בפאתי העיר בני-ברק התגייס למשימה החשובה. אויגן פרופר מנהל המפעל, נזכר במאכל יהודי ישן בשם "פארפל", והגיע למסקנה שעם מעט שינויים הוא יוכל למלא את מקומו של האורז בהצלחה. בתוך תקופה קצרה החל המפעל לייצר "פתיתים" בכמויות שהלכו וגדלו. יחד עם כמויות הפתיתים, הלך וגדל גם המפעל הקטן. שמו של המפעל הקטן היה אגב, אסם.

 המוצר שהתקבל בהתלהבות היה להצלחה גדולה. בן גוריון חגג את הצלחת רעיונו, ולתקופה קצרה אף זכה שהפתיתים ייקראו על שמו. הם נקראו אז "אורז בן גוריון"..

 

אחד ממפעלי אסם בשנת תשכ"ב | צילום: לע"מ, PRIDAN MOSHE


 

מאכל שעשה מהפיכה

מאז הפכה תעשיית הפתיתים לענקית. הפתיתים שיוצרו בתחילה בצורת אורז, החלו להופיע בצורות שונות, אחרות, והצלחתם פרצה אף את גבולות הארץ. הפתיתים נחשבים לאחת ההמצאות הישראליות המצליחות והמפורסמות בכל העולם. כיום, מייצרים במפעל אסם למעלה משני טון של פתיתים בשעה!

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.