מערכת COL | יום ד' אלול ה׳תשפ״א 12.08.2021

כשהכרטיסים ל'ערב האקזוטי' בקיסריה נחטפו • הצצה היסטורית

בעקבות פרסום וידאו מקהלת חסידי חב"ד במהלך חזרות להופעה בקיסריה, הגיעו למערכת מסמכים היסטוריים מרתקים השופכים אור על אירועי התקופה וההתעניינות הציבורית באותם ימים סביב הופעות המקהלה, שעוררה קידוש ה' עצום • ר' מנחם קרישנבוים, אחד המשתתפים, שיגר למערכת מסמך 'פנימי' של המקהלה אותו חיבר הרב טוביה בלוי, וכן כתבה ישנה בת 55 שנה מ'מעריב' באותה תקופה, הסוקרת את התופעה שעוררה הדים 
כשהכרטיסים ל'ערב האקזוטי' בקיסריה נחטפו • הצצה היסטורית
ר' מנחם קירשנבוים שולח המסמכים, נראה יושב במקהלה שני משמאל

בוידאו היסטורי מארכיון שמואל בן-צבי שפרסמנו כאן ב-COL, נראים חזרות של מקהלת חסידי חב"ד לקראת ערב חב"ד בקיסריה בחודש אלול ה'תשכ"ו. המקהלה מבצעת ניגון "אבינו מלכנו" על-ידי הסולן הרב זלמן ברונשטיין ומקהלת חסידי חב"ד, בניצוחו של הרב יוסף מרטון, לפני הופעה בפני אלפי איש, ובנוכחות צמרת המדינה, נשיא המדינה, שרי ממשלה, ובכירי מערכת הבטחון והמשטרה.

"מי לא היה בתיאטרון הקיסרי. באו נשיא המדינה (זלמן שז"ר) ורעייתו, שר האוצר, שר החקלאות, חברי כנסת ואישים מחוגים שונים, קציני משטרה וצה"ל, רבו הראשי של צה"ל, הרב גורן ועוד. הכרטיסים ל'ערב האקזוטי' נחטפו ממש. ניתן לומר כי מכל האירועים המוסיקליים והדרמטיים התחבב על המבקרים דווקא אירוע זה", כך פותח כתב 'מעריב' לפני 55 שנה את מופע בלתי נשכח של מקהלת חב"ד בקיסריה, כשאלפים השתתפו בו, כולל צמרת המדינה דאז.

"התכנית היתה מגוונת: שירי ליובביץ', בעברי'ס, רוסית ואידיש, שירת חסיד לרבי, 'מארש נפוליאון' המפורסם במסורת חסידי חב"ד, ריקוד תחיית המתים ולהטוטי קרקס של חסידים מהלכים על ידיהם ועל ראשם", ממשיך לתאר בפאתוס כתב העיתון מעריב.

הכתבה בעיתון 'מעריב' 


במסמך היסטורי נוסף, אותו שיגר ל-COL ר' מנחם קירשנבוים בעקבות פרסום הוידאו, הוא "תכנית סופית" לחברי המקהלה עם לו"ז מדוקדק, שהוכן בכשרון רב על ידי הרב טוביה בלוי, לצד הוראות הפעלה לכל אחד.

פנימי, ופרצת: 'הוראות ההפעלה' של המקהלה, אותן חיבר הרב טוביה בלוי שיחי'


ר' מנחם קירשנבוים, מוכר לחסידי חב"ד ובפרט לירושלמים שבהם, כמנהל 'אולמי גוטניק' אולם השמחה המוכר. הוא מנהל אותו כמעט 30 שנה ברציפות – מרגע הקמתו.

ר' מנחם זוכר את הימים הללו, את החברים חסידי חב"ד שהשתתפו לצידו במקהלה, עם המנצח הבלתי נשכח הרב יוסף מרטון ע"ה.

הסרט בשחור לבן שפורסם ב-COL, הזכיר לו נשכחות, והוא גם מזהה את עצמו בוידאו לצד ר' אברהם רוחמקין שיחי' מבני ברק, יושב שני משמאל במקהלה בקיסריה. הוא מיהר ושלף מארכיונו האישי את המסמכים, וגם נזכר בכמה פרטים מרתקים מאותה תקופה:

ר' מנחם קירשנבוים: "עשינו אצל הרב יוסף מרטון (ע"ה) חזרות רבות באולפן, ומזה יצא בסוף 'תקליט מס' 7' הנודע בניגוני ניחו"ח. בקיסריה אלו היו חזרות למופע שאלפים ממש התחננו לכרטיסים. כל צמרת המדינה היתה שם בראשות נשיא המדינה שז"ר, שרים וח"כים. זה היה קידוש ה' גדול", הוא מתאר בהתרגשות, למרות שחלפו למעלה מיובל שנים מאז.

ר' מנחם נזכר גם באנקדוטה מתערוכת חב"ד בהר ציון. "הייתי אז עדיין בחור ואני יחד עם עוד כמה מאנ"ש והרב טוביה בלוי שיחי' ניהלנו שם תערוכה. בין היתר הוצג שם וידאו מהרבי ללא קול עם הטכנולוגיה המוגבלת של אותם ימים, ואני זה שהייתי 'המסביר' לקהל..."

מסתבר כי ההופעה בקיסריה היתה 'הסנונית' ולאחר מכן המשיכה המקהלה להופיע במקומות מרכזיים שונים ברחבי הארץ, מהיכל התרבות, בנייני האומה, ועד בית קולנוע בצפת, כך מוסיף ומתאר הרב קירשנבוים. "דווקא בצפת הדבר עורר מהומה, כשנערכו הפגנות נגד "ההשתלטות הדתית" על המעוז החילוני בדמות בית הקולנוע המרכזי בעיר", הוא משתף בזכרונותיו.

"יש אצלי מכתב תודה מר' אפרים וולף ע"ה, על ההשתתפות באירועים הללו שעוררו קידוש ה' גדול".

אחרי מלחמת ששת הימים, נערכו על ידי קבוצת החסידים המדוברת אירוע ריקודי הקפות שניות במוצאי שמחת תורה, מול הר ציון בעיר העתיקה ששוחרר זה עתה במלחמה. "פתאום ניגש אלינו נשיא המדינה זלמן שז"ר, וביקש: "תשירו "פרזות תשב ירושלים" בניגון החב"די". אגב, הניגון הזה פותח את תקליט מספר 7 בסדרת 'ניחו"ח'".

 

 

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.