מערכת COL צעיר | יום ג' אלול ה׳תשפ״א 11.08.2021

הטייס היפני הכריז "טורה!" וארה"ב הוכתה בהלם • מרתק

ההתקפה היפנית על "פרל הארבור" תפסה את החיילים האמריקאים מופתעים והמומים. איש מהם לא האמין שהיפנים מסוגלים להנחית מכה כואבת שכזו • למעשה, "בזכות" המתקפה היפנית הצטרפה סוף־סוף ארה"ב למלחמת העולם מה שתרם במידה רבה לנצחון בעלות הברית • המתקפה על פרל הארבור  
הטייס היפני הכריז
shutterstock

השעה הייתה 7:50 בבוקר כשהאזעקות החלו להישמע בכל רחבי הבסיס האמריקאי בפרל-הארבור. אלא שאיש לא היה זקוק לאזעקות. קולות הפיצוץ העזים עלו מכל כיוון. המטוסים היפנים נראו בבירור מבין ענני העשן הסמיך שהיתמר מעל המחסנים המופצצים. צרחות ואימת מוות השתלטו על הבסיס שעד לפני רגע עמד רגוע ושליו.

 

קרדיט: shutterstock


 

התנגשות חזיתית

כדי להבין את מה שהתחולל באותו הבוקר בפרל הארבור שעל חוף ימה של הוואי, צריך ללכת מעט אחורה בזמן ולהבין את יחסי יפן וארצות הברית באותם הימים.

רוח אחרת הייתה עם יפן של אותם הימים. מלחמות עקובות מדם התנהלו בין ממלכת השמש העולה לשכנותיה ביבשת אסיה. המנהיגים היפנים ביקשו להשתלט על האזור ולהפוך למעצמה היחידה ששולטת ברחבי היבשת. מי שעמד בדרכם וחשש מהתעצמותם, הייתה ארצות הברית שהטילה על יפן סנקציות כלכליות והעמידה את צי חייל הים שלה בכוננות למקרה שיפן תחליט להוציא לפועל את שאיפותיה הגדולות.

 

תחילת המתקפה על פרל הארבור במבט מאחד המטוסים היפנים


 

הזדמנות לנקמה

מלחמת העולם השניה פרצה בעוז והעניקה ליפן את האפשרות להתקדם בתוכניתה. לצידם של שאר מדינות הציר בראשות גרמניה ואיטליה, התייצבה גם הקיסרות היפנית.

בריטניה עמדה כמעט לבדה מול מדינות הציר. היא הייתה קרובה לחוסר-אונים ועוד מעט והייתה נכבשת בידי הנאצים. ארצות הברית בחרה בינתיים שלא להתערב.

זו הייתה ההזדמנות שמצאה יפן לנקום בארצות הברית. הצבא האמריקני ישב בוטח ושאנן על אדמתו, עוקב בחוסר עניין אחר המלחמה המתחוללת בארצות אירופה. היפנים מצאו את ההזדמנות לנקום.

האדמירל איסורוקו יממוטו, היה מפקד הצי הקיסרי היפני. הוא היה המוח שמאחורי תוכנית הנקם היפנית. במשך שנה שלימה שקד האדמירל על תוכניתו. מאות כלי שייט וטייס יועדו להשתתף במתקפת המחץ – מן האוויר ומן הים.

 


 

"טורה! טורה! טורה!"

י"ז בכסלו תש"ב, פרל הארבור, הוואי

הבסיס האמריקני שעל האי היה שקט. כמעט כמו בכל בוקר. הכול היה נראה שגרתי, מאום לא בישר על הבאות.

"טורה! טורה! טורה!".

אלו היו שלשת המילים שהכריז הטייס היפני הראשון שפתח במתקפה.

השמיים התקדרו בבת-אחת. מאות פצצות הוטלו בזה אחר זה לכל עברי הבסיס. המטרות היו ממוקדות. מטוסי הקרב המפורסמים של ארצות הברית החלו עולים באש תוך פיצוצים עזים. גם מתוך הים עלו הדי הפצצות. צוללות יפניות פגעו אנושות באוניות המלחמה שעמדו בנמל. בוקה ומבולקה השתררו בבסיס הגדול.

היפנים לא הסתפקו בכך. הם המשיכו ליעדיהם הבאים, הפציצו מספר איים נוספים ובימים הבאים גם כבשו את חלקם. אמריקה הגדולה נאלמה הלם.

 

קרדיט: shutterstock


 

האמריקאיים פגועים וכועסים

אלפי חיילים ואזרחים אמריקאים נהרגו בתקיפה הגדולה. לא היה מבין אזרחי ארצות הברית אחד שלא חש את העלבון והזעם. קולות הקוראים לנקום ביפנים נשמעו ברחובות וראשי השלטון הבינו את המסרים העומדים מאחוריהם היטב – העם לא ייתן לעלבון שכזה לעבור בשתיקה.

נשיא ארה"ב, פרנקלין רוזוולט ביקש מן הקונגרס – "הכריזו על מצב מלחמה בין ארצות הברית לקיסרות היפנית. עלינו להשיב מלחמה"!

רוזוולט העביר מסר לבריטניה: אנו מצטרפים למלחמה. החל מעתה כוחותינו יהיו גם הם חלק מן המערכה.
בבריטניה, שהייתה כמעט מיואשת, התקבלה הודעתו של רוזוולט באנחת רווחה.

 


 

גיוס רחב

"זכרו את פרל הארבור!" קראו שלטי ענק בחוצות ארצות הברית. המוני הצעירים האמריקנים נקראו אל הדגל והתבקשו להצטרף למערכה הניטשת על אדמת אירופה. הקהל האמריקאי היה משולהב, הוא היה פגוע וביקש נקמה. המונים הצטרפו לשורות הצבא.

ההתקפה על פרל הארבור הייתה קו פרשת המים ביחסי ארצות הברית והמלחמה העולמית. שוב לא נראתה החזית מאיימת כל-כך עבור חיילי בריטניה וחברותיה. ארצות הברית השקיעה את כל כוחותיה במאמצים לשנות את המשוואה – והתוצאות היו משביעות רצון.

עוד זמן רב חלף עד שתמה המלחמה, ומים רבים זרמו עד שצבא בעלות הברית הכריז על ניצחון. בינתיים, לא שכחו האמריקאים ליפנים את ההתקפה הנוראה. מלחמת חורמה ניטשה בין הצדדים, האמריקנים היכו ביפנים מכות קשות, אך אלו לא היו מוכנים להרים ידיים ולהכריז על הכניעה.

 

שכונת מגורים בעיר טוקיו שביפן לאחר הפצצה אמריקאית


 

הפצצה והכניעה

תקופה קצרה קודם סיום מלחמת העולם השנייה, החליטו האמריקאים הזועמים על העצמת ההתקפות על יפן. בכ"ז באב תש"ה, הוטלה פצצת האטום הראשונה על יפן. הפצצה השמידה את העיר הירושימה על עשרות אלפי תושביה. שלשה ימים לאחר מכן הוטלה פצצה נוספת על העיר נגאסקי וגם שם היא נטלה את חייהם של עשרות אלפי תושבים.

שישה ימים לאחר מכן, בו' באלול תש"ה הכריזו היפנים על כניעה לכוחות האמריקניים.

הדגל האמריקני שהתנוסס מעל למפקדתו של מושל יפן לאחר כניעתה, היה אותו דגל שהתנוסס בפרל הארבור ביום התקיפה היפנית. האמריקאים חגגו ניצחון.

 

// הזווית החב"דית

עשר שנים לאחר המתקפה על 'בל הארבור' נפגש הרבי עם קבוצת גבירים לקראת אירוע התרמה לטובת ישיבת תומכי תמימים. בפגישה דרש הרבי מהגבירים כי יתנו סכומים נכבדים עבור הישיבה. אחד הגבירים התחייב לתת 5,000 דולרים, אך הוסיף ואמר שיתחייב לתת במקום זאת 10,000 דולר, אילו יואיל הרבי להגיע לאירוע ההתרמה.

בהמשך לכך אמר הרבי בחיוך:

בתקופה זו – נתמלאו עשר שנים ל"פּערל-האַרבער", אשר אז הי' החידוש שארצות הברית תבעה "כניעה ללא תנאים".

ובענייננו: מדוע צריכים אתם להעמיד תנאים?... – תנו עשרת אלפים ללא תנאים!

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.