שחר וולף | יום ג' אלול ה׳תשפ״א 11.08.2021

חולמים על דירה? אחרי ההודעה החדשה של הבנק - זה מתרחק

בנק ישראל מוסיף מכשול בדרך לדירה והנפגעים העיקרים יהיו שוכרי הדירות אם אתם שוכרים דירה, אתם עלולים להיפגע מאד. • שחר וולף, כלכלן חב"די, לשעבר מנהל בבנק דיסקונט ובעל חברה ליעוץ משכנתאות ופיננסים, בטור כלכלי נוסף שעושה סדר בכיס - מיוחד לגולשי COL
חולמים על דירה? אחרי ההודעה החדשה של הבנק - זה מתרחק
כותב השורות

מפעם לפעם בנק ישראל מפרסם הוראת שעה שמטרתה להכווין ולסדר את שוק הנדל"ן הרותח. מי שעוקב בתקשורת נחשף לטירוף שקורה בחודשים האחרונים בנדל"ן. הביטוי המשמעותי ביותר לזה הוא שיא נטילת המשכנתא שנשבר מחדש מידי חודש בחודשו.

בכל כמה חודשים בנק ישראל מנסה לשחרר הוראה שתנסה לצנן את השוק, הכלכלנים בבנק בטוחים בכל פעם מחדש שפיצחו את הנוסחא להוריד את מחירי הדיור, אבל בפועל המצב לא משתנה והאזרח הקטן נדרש לשלם יותר.

לפני כחצי שנה שוחררה הוראה לביטול מגבלה על מסלול הפריים. עם ישראל החסיר פעימה בביטחון שמחירי המשכנתאות ירדו, אך הבנקים ה"ידועים כגופי חסד" גלגלו את המחיר אלינו הצרכנים. במקום להוריד את המחירים בהתאם המשכנתא רק התייקרה.

היום בנק ישראל הודיע כי לא יהיה ניתן לשעבד דירה על מנת לרכוש דירה נוספת. בואו ניקח דוגמה: רבים מאיתנו רוכשים את דירתם הראשונה כשהם עדיין צעירים. אחרי 10-15 שנה, ערך הדירה עולה והמשכנתא קטנה משמעותית, במקרה כזה עד היום היה ניתן לקבל עוד תוספת מימון על הבית שלנו, לדוגמא אם הבית שווה 2 מליון ש"ח, אני יכול לקבל הלוואה של עד 1 מליון ₪, דבר שיעזור לי לרכוש נכס נוסף ובע"ה בבוא העת אחרי 30 שנה ליהנות מהפירות ולהוסיף עוד כמה שקלים לפנסיה שלנו. שגם ככה לא ברור שתהיה מספיקה.

דבר נוסף שההוראה תקשה עליו זה עבור רוכשי דירה למגורים, שטרם הצליחו למכור את דירתם הראשונה. ההוראה באה ואומרת אתם תוכלו לקבל את הכסף אבל רק עד 30% מערך הנרכש וזה לתקופה של עד שנתיים, רבים מאיתנו משתמשים בזה על מנת לרכוש נכס אחר שלרוב עלותו גבוהה יותר.

הכוונה של בנק ישראל בהחלט רצויה - להוזיל את שוק הדיור, אך המעשים רחוקים מלהיות רצויים, המהלך הזה בסופו של דבר פוגע בכולנו.

הנפגעים העיקרים יהיו דווקא השכבות החלשות, כאשר ישנן דירות רבות בשוק, הדבר גורם לאיזון בשוק השכירות, מחירי השכירות נשארים במצב שהם נמצאים היום, שהם כבר ממש לא זולים. כאשר יש דירות רבות בשוק יש יותר אפשרויות לשכור, בעל הנכס חייב לשבח אותו, להשקיע בטיפול בו. כאשר הדירות מעטות בשוק, השכירות מתייקרת, בעלי הנכסים מזניחים את הטיפול בדירה, ובסופו של דבר מי שנפגע הוא האזרח הקטן שלא יכול לרכוש דירה. 

נפגעים נוספים הם מעמד הביניים, רוב רובם של רוכשי הדירות הם מעמד הביניים שאת חסכונותיהם משקיעים בדירה במקום להשקיע בריבית אפס בבנק, רובם עושים זאת באמצעות משכנתא דבר שיאפשר להם להנות אחרי 30 שנה מעוד קצת כסף בפנסיה.

דבר נוסף שמאוד מכעיס, כאשר בנק ישראל מטיל את ההגבלות הוא מטיל אותם רק על בעלי 3 דירות ומטה, לאחר מכן זה כבר נחשב תחום אחר בו הכל מותר.

לסיום, היום בעולם שבו המימון שמחוץ לבנקים פורח, יש פתרון להכל. היום ניתן לקבל משכנתאות ל-40 שנה ועד 85% מימון במחירים שקרובים לבנקים. אני מאמין שככל שבנק ישראל יטיל מגבלות כך השוק הזה ילך ויגדל, המחירים בו יהפכו לתחרותים ויהפכו את הבנקים לגורמי משנה במתן אשראי.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.