מערכת COL צעיר | יום כ"ו אב ה׳תשפ״א 04.08.2021

תורה וגדולה במקום אחד: דמותו של רבי יואל סירקיס – הב"ח

תלמידי הישיבות מכירים אותו מ'הגהות הב"ח' המפורסמות ואנשי ההלכה מכירים אותו מפירושו על ה'טור' • תולדות חייו של אחד מגדולי הפוסקים במשך הדורות – רבי יואל סירקיס מקרקוב • ראש הישיבה והגביר עצום שספריו היו לנכס צאן ברזל עבור עולם התורה היהודי
תורה וגדולה במקום אחד: דמותו של רבי יואל סירקיס – הב
Shutterstock

רבי יואל סירקיס, הידוע בכינויו ה"ב"ח" על־שם חיבורו העיקרי "בית חדש", נחשב בין גדולי הגאונים של תקופתו. הוא היה תלמידו של רבי שלמה מלובלין ועד מהרה זכה לשם של למדן ומורה הוראה בזכות עצמו. לאחר ששרת כרב בקהילות אחדות, ביניהן בריסק, נבחר לעמוד בראש קהילת קרקוב. כאן הוא בילה את השנים הטובות והפוריות ביותר של חייו, במאמץ ללא לאות לחינוך הדור הצעיר.

 

הרובע היהודי בקרקוב. כיום | צילום: Andrzej Lisowski Travel/Shutterstock


 

 

תורה וגדולה

מבחינה חומרית — גשמית שפר חלקו של רבי יואל סירקיס יותר מרבים מבני תקופתו. הוא היה בעל רכוש גדול והשתמש ברכושו לדאוג לכך, שמאות התלמידים שלמדו בישיבתו, לא יסבלו כל מחסור. הוא החזיק אותם על חשבונו וכל מחסורם היה עליו, כדי להבטיח להם אפשרות להקדיש את כל חייהם, זמנם וכחם אך ורק ללמוד התורה. הוא היה במצב מאושר, בו יכול הי' ללמוד וללמד תורה במשך ששים שנים שלמות והוא דאג לא רק לתלמידיו הרבים, אלא גם לאותם מאות תלמידי־חכמים, שבאו מרחוק ומקרוב, כדי ללמוד תורה מפיו ולשאול ממנו עצה והדרכה.

רבי יואל סירקיס נחשב סמכות בלתי מעורערת באותם ימים אפופי צרות. תשובותיו, שהשיב בהלכה, הן אוצר בלום של מידע, ממנו אפשר ללמוד על החיים היהודיים של התקופה בכלל ועל בעיותיה המיוחדות של יהדות אירופה בפרט.

 

יהודים בקרקוב. ציור


 

 

מפרש ה'טור' - לצד הבית יוסף

במקום לבזבז כוח ומאמצים בפלפול אין סופי, כפי שעשו זאת רבים מבני דורו, התמסר הב"ח ללימוד ההלכה. זו הייתה הסיבה לכך שחיבורו העיקרי היה פירוש לארבע חלקי ה'טור'. ה'טור' הינו אחד מספרי ההלכה היסודיים שקדמו לשולחן ערוך. קודם לכתיבת השולחן ערוך בידי רבי יוסף קארו, כתב הוא פירוש לטור בשם "בית יוסף". רבי יואל סירקיס משבח את ה"בית יוסף" שיצירתו "האירה את עיניהם של ישראל... ופתחה דלתות אמת וצדק... להבנת דרכם ושיטותיהם של תלמידי חכמים ופוסקים לדורותיהם". אולם יחד עם זאת הוא הרגיש צורך בחיבור נוסף, מעין פרוש, שימלא את אשר הותיר רבי יוסף קארו.

ואכן, אם לשפוט לפי פירושו של רבי יואל סירקיס, "בית חדש", נמצא כי היה בהחלט מקום לפרוש חדש זה. "הב"ח" דן בסוגיות מתוך אספקטים חדשים, ומוסיף ומאיר ענינים שונים, אך אינו מגיע להחלטות חדשות. הוא מודיע וחוזר ומודיע, כי כל רצונו בחיזוק וביצור בנינו החזק של ה"בית יוסף" ולא לבוא במקומו.

 

אחד מספרי הב"ח | באדיבות הספריה הלאומית


 

הגהות קצרות ומדוייקות

הוכחה נוספת לבקיאותו המופלגה של הב"ח ודאגתו היתרה לפרטים קטנים ולתיקון שגיאות, יכול לשמש פרושו על חלק גדול של התלמוד, הנקרא "הגהות הב"ח" זהו פירוש התורם רבות להבנה טובה של הסוגיה התלמודית והוא מגלה נסתרות ומאיר על סתומות. פרוש זה קצר מאוד, מכיל הערות בסגנון קצר ותמציתי מאוד, אולם יחד עם זאת זהו אחד המכשירים החשובים ביותר של לומדי הגמרא. רבי יואל סירקיס גם עשה רבות לעידוד לימוד התנ"ך, השפה העברית והדקדוק ודבר זה ניכר היטב אצל תלמידיו המרובים.

 

מעובד מתוך 'שיחות לנוער'

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.