מערכת COL צעיר | יום כ"ד אב ה׳תשפ״א 02.08.2021

מאיראן הבוערת: מבצע החילוץ החשאי להצלת ילדי איראן

לקראת שנת תשל"ט החלו מאורעות שונים לזעזע את איראן הגדולה • שלטונו של ה'שאה' – השליט הפרסי - החל מתערער בעקבות מהפכה עממית-מקומית ועתידם של יהודי המדינה הופך לוט בערפל • במבצע הרואי ומסוכן מוברחים אלפי צעירים מאיראן ומגיעים לארצות הברית
מאיראן הבוערת: מבצע החילוץ החשאי להצלת ילדי איראן
הפגנה באיראן בתקופת המהפכה

לא רבות הן הקהילות שהצליחו להתקיים בארץ גלותם שנים רבות כל־כך כמו קהילת יהודי פרס-איראן. כבר מאז חורבן הבית הראשון מתקיימת בארץ גדולה זו קהילה יהודית, שבמשך שנים רבות אף שימשה כאחד המרכזים הרוחניים הגדולים בעולם היהודי. בארץ זו פעלו מרדכי ואסתר, ובארץ זו (על פי המסורת) גם נקברו.

 

היהודים והפרסים

עד לפני כ-40 שנה הייתה איראן מדינה ידידותית לישראל. קשרים חמים נוצרו בין המדינות, ושיתוף הפעולה ביניהם היה מפורסם לכל. אלא שלקראת שנת תשל"ט דברים החלו להשתנות.

מאורעות קטנים הצטרפו זה לזה, והביאו לטלטלה עצומה שהקיפה את איראן. שליט איראן, שכונה "השאה" והיה ידיד טוב ליהודים, הפך לשנוא בקרב בני ארצו. מיום ליום הפך השיח נגדו לגלוי יותר ורחב יותר. מכל קצות הארץ החלו להישמע קולות הקוראות למהפכה ולשינוי. האדמה החלה לבעור תחת רגליו של השליט הזקן.

 

ההפגנות באיראן. היהודים חשו שהאדמה בוערת תחת רגליהם


אבל לא רק השאה נבהל מן השינויים המתחוללים ברחובות איראן. גם בני הקהילה היהודית חשו ברוחות החדשות המנשבות בארצם והחלו חוששים. מי שעמד בראש אנשי המהפכה היה מנהיג מוסלמי בשם רוחאללה חומייני, או בקיצור – חומייני.

חומייני זה היה מוסלמי קיצוני שאמירותיו גרמו למנהיגי הקהילה היהודית לנוע באי-נוחות. הם חשו כי כאשר תתחולל מהפכה וחומייני או אנשיו יעלו לשלטון, הם יהיו עלולים לסבול קשות – ומי יודע למה מסוגלים קבוצת המהפכנים שרק הולכת וגדלה?

 

ריחות של מהפכה

השנה הייתה תשל"ח. על כס השלטון המתנדנד יושב השאה, ברחובות נושבות רוחות של מהפכה, ובאותם הימים נוחת מטוס של חברת פי-אם בשדה התעופה שבבירת איראן – העיר טהרן. מן המטוס יורדים שני בחורים צעירים. שניהם לבושים בלבוש חב"די אותנטי -  לראשם כובע קנייטש, הם עוטים חליפות כהות ועל לחייהם ניצנים של זקן שרק החל לצמוח.

 

ההפגנות באיראן. לקראת סוף שנת תשל"ט הושלמה המהפכה


שמם של השניים הוא הרצל אילוליאן ושלום בער הכט. הם מגיעים לאיראן במסגרת ה"מרכז שליחות" – המבצע אותו החל אדמו"ר הריי"ץ במסגרתו נוסעים בחורים מהישיבה ב-770 לשליחות במקומות שונים, בימות הקיץ. הרצל הוא פרסי במקומו, מה שיכול להועיל מאוד לעבודת השליחות שלהם.

בתוך זמן קצר הם מגלים את הסיבה שבגינה בני הקהילה היהודית נראים טרודים ומפוחדים. עוד בטרם הם מספיקים להבין עד כמה המצב מסוכן, מגיעה אליהם פניית רבם של יהודי איראן ומשאירה אותם המומים. הרב יהודה אזרחיאן מבקש מהם ברצינות גמורה "נסו למצוא דרך להוציא מפה את הילדים שלנו. אנו חוששים עליהם ומבקשים לחלץ אותם מן המדינה שעתידה לוט בערפל. אנא מכם!".

 

נחלץ לעזרת הילדים. הרב יעקב יהודה הכט לצד הרבי


 

חלצו את ילדינו!

שלום בער הכט פונה לאביו, החסיד המפורסם הרב יעקב יהודה הכט ומבקש ממנו את עזרתו. הרב הכט מעביר את הבקשה לרבי, והרבי מורה – יש להקים בזריזות מסגרות לילדים בהם הם יוכלו להיקלט לאחר שייחולצו מאיראן. יחד עם זאת יש לדאוג להוציאם מן המדינה במהירות, ובצורה הטובה ביותר.

מכאן ואילך מתרחשים הדברים במהירות. לבחורים הצעירים השוהים במלון מקומי מגיעים עשרות הורים ומתחננים: חלצו את ילדינו!

אנשי קונסוליה וממשל נחלצים לעזרה ומסייעים לקדם את ההליך החוקי שיתיר את הבאתם של ילדי איראן לארצות הברית. בתוך זמן קצר מאורגנת הטיסה הראשונה, ו-250 ילדים, נערים וצעירים יהודיים עולים על המטוס הראשון בדרכם לארצות הברית.

יוסף יצחק רייטשיק היה גם הוא בחור שביקר שנים ספורות קודם לכן באיראן במסגרת ה'מרכז שליחות' ויצר קשרים חמים עם אנשי הקהילה היהודית במקום. כעת הוא נענה לקריאתו של חברו הרצל אילוליאן ונרתם להצלחת המשימה בכל כוחו.

 

הצעירים מאיראן לאחר בואם לארצות הברית


 

ברגע האחרון

הטיסה הראשונה נחתה בנמל התעופה 'קנדי' בארצות הברית בראש חודש כסלו של שנת תשל"ט. בחודשים הבאים הספיקו עוד מאות ילדים לעזוב את גבולות המדינה הסוערת ולהצטרף לחבריהם שבארצות הברית. חצי שנה לאחר מכן הודח השאה מכיסאו וחומייני השתלט על הנהגת המדינה, בשיאה של מהפכה שהפחידה את העולם כולו.

 

המשך בפרק הבא

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.